Pokemon Let’s Go är en suverän överraskning, en fullfjädrad Pokemon RPG med interaktivitet som ger serien liv på ett sätt som aldrig har gjorts tidigare.

• Vacker rekreation av Pokemon Yellow med några moderna vändningar
  • Ny mekanik fungerar otroligt bra
  • Sätter en ny bar för Pokemon världsbyggnad

• Inte avsedd helt för nybörjare
  • Pokemon Go-interaktivitet är inte så enorm som du kan förvänta dig

Jag tror inte att 10-åringen skulle ha föreställt mig att Pokemon Yellow ser så bra ut. Det finns något ganska magiskt med att se en Onix dyka upp från klipporna i Mt. Månen, så stor att den inte riktigt kan passa på skärmen, eller se hur liten Pikachu ser ut mot en Venusaurs massor i strid, eller hur löjligt stort mitt leende var när min lilla spelare hoppade över mitt nyfångade Rapidash, flammande manar på mirakulöst sätt inte bränner mina trådar till cindrar. För alla som spelade Pokémon Yellow när det kom långt tillbaka 1998 kommer detta att träffa dig direkt i nostalgikörtlarna. Det är * nästan * hur du känner att det brukade se tillbaka på dagen, men om du hade på dig det starkaste rosfärgade glaset i hela universumet. Eftersom Pokemon Let’s Go verkligen ser så bra ut.

Oavsett om du spelar i plattformsläge eller på den stora skärmen (eller till och med, godhet förbjudet, i handhållet läge utan den rörelsestyrda fångmekanikern som någon slags galning), Pokemon Let’s Go ser fantastisk ut. Att promenera genom varje stad känns som att komma hem för Pokemon Yellow-spelare, men oser av tillräckligt med liv och vitalitet för att på lämpligt sätt imponera på dem som kommer in i Pokémon-serien för första gången. Havets vågor pulserar nästan genom skärmen, långa grässkivor när du rör dig genom det, och färgerna poppar absolut med livlighet. Moderna tweaks till det klassiska spelet hjälper också, som att göra varje gym att känna sig fantastiskt unikt, från det blommorprydda Celadon City-gymmet, till quiz-show-teman som hör till Blaines Cinnibar-gym. Och naturligtvis, det faktum att du kommer att se vilda Pokémon komma ut från det långa gräset och flytta runt ger ett liv till Let’s Go som Pokémon-serien aldrig har sett förut.

Istället för att bara flytta genom det långa gräset i hopp om att stöta på en Pokémon du letar efter för att slutföra din Pokedex, kommer du att kunna välja vilka critters du försöker fånga. Att undvika den miljonaste Pidgey eller Rattata är nu möjlig, så att du kan manövrera mellan den vilda Pokémon om du ser en Farfetch’d spawn på andra sidan grönska. Det är en underbart modern touch till det klassiska spelet som verkligen fungerar och som överbryggar klyftan mellan en värld som faktiskt känns levande och den viktigaste mekanik som serien har perfektionerat i över 20 år.

En oväntat perfekt Pokemon Go / klassisk RPG-blandning

Pokemon Let's Go-recension: & quot; En underbar blandning av gammalt och nytt och ett spännande glimt på Pokemons framtid & quot;

Det är bara ett av de element som Pokemon Let’s Go har lånat från Pokemon Go, den smash hit förstärkta verkligheten Pokemon mobilspel. I Pokémon Go väljer du vad du ska fånga också, med andra närliggande Pokémon markerade på en karta, och det fungerar perfekt i Pokémon Let’s Go, vilket ger dig mycket mer kontroll än tidigare spel när det gäller att bygga din Pokedex. Men Let’s Go tar också idén att du helt enkelt måste fånga Pokémon för att lägga till dem i din samling, snarare än den traditionella striden. Om du spelar i plattformsläge eller på den stora skärmen, mimlar du helt enkelt en Pokeball med hjälp av din Joy-Con eller den geniala Poke Ball Plus-kontrollern, följer en process som liknar Pokemon Go – sikta mot mitten av de pulserande cirklarna, och använd bär för att lugna dem. Det kanske känner sig lite konstigt för långsiktiga fans, men faktiskt kombinationen av denna nya fångande mekaniker och kämpar håller faktiskt spelkänslan fräsch och mindre repetitiv på lång sikt.

Denna mekaniker devalverar intressant inte pompen och ceremonin som följer med att nabba en Legendary, eller särskilt sällsynt Pokémon heller. Något som Snorlax, eller de legendariska fåglarna, måste du kämpa först till en svimning punkt, och sedan får du möjlighet att fånga dem.

Denna underbara blandning av gammalt och nytt gör att Pokémon Let’s Go känns mer som en omstart av serien än en enkel remastering, och som mestadels kommer från det sätt Pokemon Go och Let’s Go blandar. Din Pokemon Box, till exempel, bor nu i din väska snarare än på en Pok&eacute, Centerdatorn och Safari Park har ersatts med den nya Go Park. Det är här du kommer att kunna överföra Pokémon från Pokémon Gå till Låt oss gå (även om inte tvärtom), och sedan kunna försöka fånga dem för att lägga till din Let’s Go-samling. Dessutom, om du överför 25 av samma art av Pokémon – till exempel 25 Pikachu – från Gå till låt oss gå, låser du upp ett speciellt minispel som ger dig mer godis i Let’s Go. (Förvirrad ännu?). Den goda nyheten är, det betyder att det är mycket lättare att slutföra din Pokedex tack vare Pokémon Go, men de dåliga nyheterna är att Pokémon Go-kompatibilitet inte kommer att leva förrän lanseringen, vilket betyder att jag inte kan säga hur bra det fungerar tills dess. Oavsett hur mycket jag skulle älska.

Men när jag nu har besegrat Elite Four, de mest kraftfulla tränarna och ditt ultimata slutmål som en spirande Pokemon Trainer, kan jag säga att implementeringen av Pokemon Go faktiskt inte är så enorm som jag föreställde mig. Ja, du kanske vill överföra några månader från Go för att ta på sig de olika Master Trainers som du hittar runt Kanto post-Elite Four, men faktiskt i det stora teckensnittet är det faktiskt ett ganska enkelt Pokémon-spel, om än med några moderna tweaks och avvisande.

Dolda maskiner eller HMs, de speciella drag du kan använda utanför strider för att låsa upp nya områden på kartan, har ersatts av nya hemliga tekniker som ersätter traditionell spelmekanik som Cut, Surf and Fly. Till exempel är Fly nu Sky Dash där Pikachu tar dig med på en åktur i sin bedårande ballongdrivna cykel till platser som du redan har besökt på kartan. Tack och lov får du fortfarande dem alla på liknande sätt som källmaterialet, men det gör det mycket lättare att hantera dina Pokemon’s rörelser utan att behöva göra plats för alla HM.

Jag väljer dig

Att bygga ett band med din Pikachu eller Eevee är allt en del av det. Inte bara kan du däcka dem ut i bedårande kläder, de berättar när de är glada eller ledsna, ger dig en nudge att interagera med dem efter att ha slått till exempel en gymledare eller sagt att de kan känna spänningen i Seafoam Öarna strax innan du träffar Articuno, medan attacker och bufflar är kopplade till din relation med dem. Dessutom kan du, tillsammans med din kompis, ha vilken som helst – och jag menar vilken som helst – av ditt parti att följa med bakom dig, oavsett om du vill rida på en Charizard eller titta på Magikarp som floppar när det följer dig runt. Det är helt bedårande och gör att du känner dig mer ansluten till serien än någonsin tidigare. Du spelar inte bara som Pokemon-tränare, du kastar Pokeballs, ger Pikachu (eller Eevee) magen gnuggar och interagerar med spelet mer fysiskt än någonsin tidigare tack vare Joy-Con-kontrollerna i par med Switch’s pekskärm.

Självklart avskräcker inte allt det faktum att spelet tappas med en generös hjälp av nostalgi, från det faktum att Pokeball Plus avger de ursprungliga 8-bitars Pokémon-rop när du fångar en kritiker, till det faktum att till och med även om några av mekanikerna har förändrats, finns det knepar överallt till de karaktärer du skulle ha träffat i det ursprungliga spelet, från Bill till Safari Park-killen som har tappat tänderna.

Allt detta ökar det faktum att det här är Pokemon Yellow helt igen, komplett med din helt egen Pokemon kompis, men med en ny nivå av finish och polering som inte har sett förut i Pokemon-serien. Eftersom detta är det första någonsin konsol Pokemon spelet (bar klassiska spin-offs som Pokemon Snap och Pokemon Colosseum naturligtvis) finns det uppenbarligen ganska hög bar i Pokemon community vad vi förväntar oss. Men allt från vad jag har sett Pokemon Let’s Go göra, även inom begränsningarna av en Pokemon Yellow-ombildning, känns det som en spännande inblick i Pokemons framtid. Från de snygga skärmbilderna och Pokemon-animationerna, till vissa gameplay-tweaks som gjorde att jag bokstavligen fnissade med glädje (och jag kommer inte att förstöra för dig här), Pokemon Let’s Go är definitivt en förskjutning mot en Pokemon-framtid som jag inte kan vänta med att se.

Jag är inte helt säker på att Nintendos tonhöjd av Pokemon Let’s Go som en nybörjare för in i serien är ändå lämplig. Även om det definitivt finns element som har förenklats – som borttagningen av HM, och antagandet av Pokemon Gos fångstmekaniker – finns det fortfarande samma nivå av komplexitet när det gäller att slåss, utjämna, objekt och statusändringar som har varit kärnan i Pokémon-serien från början. Let’s Go erbjuder inte enkelheten med Pokémon Go, men det är en riktigt bra sak för kärnserien, eftersom spelet inte alls känner sig dumt eller tappat av funktioner.

Även om du ser Pokemon Let’s Go som ett stopgap före den stora Pokemon Switch-spellanseringen nästa år, kommer du att hitta mycket att berömma här. Aldrig tidigare har en Pokemon-värld känt sig så levande, och om detta är ett tecken på saker som kommer kommer ni att bli väldigt upphetsade.

Pokemon Let’s Go