Pokemon Super Mystery Dungeon recension

• Färgglada och livliga
  • Enorm
  • men spelbara i små doser

• Långsamt att börja
  • Berättelserelaterade partibegränsningar
  • Blir repeterande

Pokémon Mystery Dungeon-serien har alltid känt lite out-of-step med resten av Pokeverse. Dess allmänna brist på svårigheter förstörde den känsliga balansen som gör dungeon-crawlers värdefulla, vilket gör spelen lite av ett jobb att spela. Det var därför det var en trevlig överraskning när jag fick min rumpa tidigt i Pokemon Super Mystery Dungeon eftersom jag inte uppmärksammade nog. Med det här spelet har serien äntligen spikat den utmanande rytmen som den behöver, men utan att offra Pokéons färg och personlighet.

Vad gör du när du har förvandlats till en Pokemon och skickats till en värld utan människor? Bli en utforskare och försöka rädda världen från en mystisk pest som förvandlar alla till sten, det är vad. Att dela i relativt korta, slumpmässigt genererade fängelsehålor med en grupp på tre Pokémon är vad du kommer att spendera större delen av din tid på att göra, men du kommer att stå emot en hård motstånd. Enemy Pokemon kan enkelt överföra ditt parti och kommer med ett komplett komplement av otäcka attacker som de inte tvekar att använda. De kan förgifta dig, sova dig och några av dem kan till och med skada dig långt innan du kan se dem.

Pokemon Super Mystery Dungeon recension

För att slå tillbaka mot dessa fiender måste du hitta magiska stenar som gör dig starkare, hjälper dig att navigera bättre och isolera dig från statusavvikelser. Tricket är att dessa stenar förstörs snabbt efter att du har kommit in i ett rum och de bara håller under hela ditt nuvarande äventyr, så du måste samla dem strategiskt i varje fängelsehål när du går.

Det betyder att varje resa till ett mysteriumdungeon är en balansåtgärd mellan att utforska efter magiska stenar och komma igenom fängelsehålan utan att få slut på viktiga saker som mat, läka bär och elixir som laddar dina rörelser. Standardutgåva för en fängelsehållare, ja, men tidigare spel i serien var så generösa med leveranser att strategin var nästan onödig. Du måste också ha det vanliga Pokemon elementära systemet i åtanke, matcha ditt partis styrkor mot fiendens svagheter, och bossstrider är särskilt tuffa, ofta kräver att du laddas på magiska stenar och utrustade med dina egna otäcka knep för att vända stridens tidvatten till din fördel.

Pokemon Super Mystery Dungeon recension

Måste fånga alla

Pokemon Super Mystery Dungeon recension

Du kan verkligen fånga &lsquo, alla i Super Mystery Dungeon. Det betyder varje Pokémon, någonsin (inklusive alla former av de flesta flerformade Pokémon, som alla 28 Unown-symboler). Om du vill samla så många Pokemon som möjligt, kolla runt i staden och i tavernen varje dag – du kanske träffar någon ny som kommer att gå med dig i utbyte mot en vänlig chatt. Se också till att hålla dig i ett fängelsehål om du får höra att det fortfarande finns något tillgängligt efter att du har avslutat dina uppdrag. Det är vanligtvis en vandrande resenär eller en Pokémon i problem som kommer att gå med dig när du hittar den.

Denna mer utmanande inställning till dungeoneering har dock inte sugat ut charmen ur spelet. Det livliga soundtracket sätter tonen i varje slags fängelsehög ganska bra. Dungeons, även om de fortfarande är lite repetitiva, har mer personlighet och variation än de gjorde i tidigare Pokemon Mystery Dungeon-spel. Det viktigaste är att Pokémon du möter är livlig och detaljerad. De rör sig till och med genom fängelsehålen på samma sätt som du förväntar dig dem, från Dragonites underbara slingr till Victinis hyperaktiva scamper. Varje art har en distinkt personlighet, men nödvändigtvis i stor utsträckning, eftersom det finns över 700 av ammarna.

Denna serie har alltid låtit dig rekrytera en mängd olika Pokémon för att gå med i ditt team, men Pokémon Super Mystery Dungeon har verkligen gått överbord och erbjuder varje Pokémon i historien som en potentiell dungeoneeringpartner – även den enorma &lsquo, legendarisk Pokémon. Det är en superfan-dröm som involverar att navigera i ett jätte socialt nätverk i spelet för att hitta potentiella allierade som vill att du ska fullfölja uppdrag i mysteriumdungeons. Alla är anslutna, så om du rekryterar en partimedlem genom att fylla i sin begäran får du tillgång till sina vänner och sprider dina anslutningar ytterligare.

Att rekrytera genom uppdrag (som att hitta ett saknat föremål, slå upp någon som ger dem problem, eller till och med bara besöka deras hemliga fängelsehål för en kopp te) och sociala interaktioner är mycket roligare än den slumpmässiga rekryteringen som hittades i tidigare Pokemon Mystery Dungeon titlar, och det håller dig att spela eftersom det alltid finns en konkret belöning för äventyr.

Pokemon Super Mystery Dungeon recension

Den enda nackdelen med denna enorma teamlista är att den inte är tillgänglig först. Du kommer att tvingas spela din huvudperson, en obestämd startpokémon, i alla berättelser om historien du utför. Du kan inte ens byta ut din nuvarande kontrollerade karaktär som du kan i uppdrag som inte berättar historien, vilket är en motbjudande begränsning när du träffar en fängelse full av fiender som utnyttjar din huvudpersons elementära svaghet. I ett tungt fängelse i markattacken tryckte min brandtyp Fennekin bokstavligen en annan karaktär framför henne hela vägen, för att gå i ledningen visade sig vara dödligt.

Dessa begränsningar bidrar till en långsam start, där berättelsen tar sin ljuva tid att springa upp, skicka din karaktär till Pokemon-skolan och blanda varje berättelse med flera dagar av slumpmässig utforskning. Allt öppnar sig ju längre du spelar, speciellt när du äntligen kan lämna din startstad och välja från en bredare lista över Pokémon på icke-story-uppdrag (oroa dig inte – upplevelsen dras ut till alla Pokémon, oavsett om de är i aktiv part eller inte), men det finns en betydande tidsinvestering innan du har full tillgång till världen och till ditt val av teamval. Då är det lätt att börja känna upprepningen av mysteriumdungeonformeln, så jag rekommenderar att du spelar i kortare doser för att få ut det mesta av detta enorma spel.

Pokemon Super Mystery Dungeon recension

En starkare svårighetsbalans, kraftigt förbättrad rekryteringssystem och ganska korta fängelseuppdrag för dungeon har gjort Pokemon Super Mystery Dungeon till det starkaste bidraget i serien hittills. Den har en trevlig ålder för alla åldrar som utmanar utan att vara för frustrerande och avslöjar den livliga personligheten som gör Pokemon till en sådan älskad franchise. Om du har energi att komma över sin långsamma start och ibland historieläge-irritationer är det ett värdigt tillägg till ditt 3DS-bibliotek.

Pokemon Super Mystery Dungeon