Predator-recensionen: “Snabb, rasande, rolig … och något förglömlig”

Black: s typiska tangy-utställning för ett f-ord får andra att tänka: snabbt, rasande, roligt … och något förglömligt.

En av de (bättre) körande gagsna i The Predator innebär tecken som ifrågasätter om termen &lsquo, rovdjur “är faktiskt apt. Vem … vi har gjort det fel alla dessa år? (31, för att vara exakt, eftersom den Arnie-beväpnade originalen). Men om det finns ett irreverent, självspottande ackord som slås här, är det inte par för kursen. När han återvänder till franchisen som regissör / medförfattare snarare än att stödja loudmouth, är Shane Black inte ute efter att skicka upp, ångra eller erbjuda ett radikalt annorlunda tag på rumsdjur-sagan. Detta är en efterföljande slash-hyllning med starkt grönt blod som rinner rätt genom sina vener, centrerat på en grupp killar – och en dam – som tar på sig en främmande jägare, ofta i lummiga omgivningar.

Visst, det finns rynkor. Huvudsakligen närvaron av en barnprotagonist i form av Jacob Tremblays (rum) Rory McKenna, vars oavsiktliga förvärv av utomjordisk teknik sätter honom i branden. Ditto hans pappa Quinn (Boyd Holbrook), en före detta armén ranger som bildar en tras-tag-enhet med andra veteraner – och Olivia Munns forskare Casey – när rovdjur anländer till stan med några dagar för att döda. Om killarna alla är skökiga förödelse och salt skämma (lämnar Munn för att mestadels spela rak kvinna), ger Tremblay en ny känsla av sårbarhet utan att gå in i schmaltz (tänk på ditt språk, barn!). Den positiva framställningen av hans autism lägger till en känslig anmärkning (tja, mer känslig än de som är oändliga &lsquo, mammas skämt, ändå), även om det slutar vara lika mycket tomt som något annat.

Vad Black’s film verkligen går för den är tempo. Det börjar med en krasch, följt snabbt av en bang och enorma skår av wallop. Nådelösheten tillåter dig inte tid att fånga en gäspning, men den är inte heller för främjande för spänning eller spänning. Frantic redigering får pulsen tävling mindre ofta än ögonbollarna spraya, speciellt under den mörka, skog-set finale. Kill count är nära oändligheten, men bara ett fåtal dödsfall är verkligen minnesvärda, skriker ut till ett snyggt klibbigt riff på ett monsters användning av osynlighet.

Predator-recensionen: & quot; Snabb, rasande, rolig ... och något förglömlig & quot;

Men tillräckligt med de vanliga eller trädgårdsrovdjur, hur är det med titelkaraktären, den stora killen? Han är, um, stor (11 i motsats till sju fot). Och det, besvikande, handlar om det, spara för en tweak som delvis &lsquo, humaniserar utlänningen och dämpar delvis hans mystik, han handlar mer om uppskalning än uppgradering.

Fortfarande lägger de lejonliknande rovdjur pooches lite variation, medan den mänskliga rollen bevisar mestadels (ahem) spel (men synd dålig Alfie Allen, vars huvudsakliga bidrag är ett kort trick). Oundvikliga nickar till ’87-filmen (och ’91-uppföljaren) bibehålls båda till ett diskret minimum och hanteras med folkmassan, och det finns en slu avvisande inställning till AVP-filmerna. Ja, det här är överlägset dem, och 2010: s direkta trepartsdel. Men medan Black’s film bär en &lsquo, The ‘, den ursprungliga rovdjuret förblir långt ifrån den bestämda artikeln.

• Utgivningsdatum:12 september 2018 (Storbritannien) / 13 september 2018 (USA)
  • Certifikat:15 (Storbritannien) / R (USA)
  • Löpningstid:107 minuter