• Massor av fantastiska spellägen

• Gammal
  • knarrig grafik
  • Subpar ljud
  • för
  • Inte vänligt med nybörjare

Djärva slag tas sällan i sportspel längre. Det är inte lätt att drömma om vilda nya förändringar som faktiskt fungerar – och är roliga – med etablerad spelmekanik. Men det hindrade inte designteamet på Winning Eleven Productions från att skapa ett innovativt nytt sätt att spela sin fotbollsfranchise på ett system som är perfekt utformat för det. För det förtjänar de massor av kudos.

Pro Evolution Soccer 2011 granskning

Med PES 2011 på Wii har kontrollerna Wiimote och Nunchuk tagits till höjder som aldrig har sett i simuleringssporter. Till skillnad från så många andra halvhjärtade försök att sko fotboll, hockey eller basket i systemets kontroller, känns PES som om det byggdes med dem i åtanke. Du styr varje spelares rörelser – dribblar, passerar, skjuter, försvarar, hörnssparkar, namnger du det – genom att peka, klicka och vippa. Det låter kanske inte tilltalande, men det är säkert intressant. Kontrollerna är också djupa, bland många andra alternativ kan du antingen dra din man runt planen eller peka på en plats för honom att springa eller passera bollen. Med viss manövrering kan du utföra söta ge-och-gå-drag, exakta frispark och stapla dina försvarare för att attackera sina motståndare. Att få ett mål är en liten bit av himlen.

Den enda potentiella nackdelen med denna revolution är inlärningskurvan. Medan du ska passera och skjuta på några minuter är det en tidskrävande övning som kräver tålamod och engagemang att lära sig hela sviten. Om den underliggande fotbollsmotorn inte var så underbart finjusterad, kan denna inlärningsupplevelse vara lite lättare. Men medan du räknar ut hur du spelar, får du din röv sparkad av lysande dator AI och realistiskt spel. Det är inte alla som väntar sig på det, och det är svårt att inte undra om det finns många Wii-ägare där ute som är villiga att ta en sådan slag – men PES tillåter dig att använda en klassisk controller för standardkontroller om du bara inte kan ta det längre.

Andra än de nya kontrollerna kommer PES 2011 att vara mycket bekant för veteranerna i franchisen. Det finns gott om licensierade lag och ett par verkliga turneringar (inklusive Champions League) men det finns också sidor som inte är representerade med deras riktiga namn och kit. Handlingen på planen är utmärkt (naturligtvis), men det visuella är fast i PS2-eran. Vi kan inte låta oss känna att PES 2011 kan vara en sneak-förhandsvisning av en mycket mer spektakulär version som dyker upp på PS3 nästa år med Move in mind.

Pro Evolution Soccer 2011 granskning

PES sportar mer än tillräckligt med spelalternativ för att hålla dig upptagen, inklusive den vördefulla Master League, en Mii-baserad lagbyggare, turneringar och till och med online-spel. Den verkliga spelväxlaren är dock kontrollerna, som är värda en titt för alla fotbollsälskande Wii-ägare. Det kan se ut som om du spelar ett spel från fem år sedan, men det känns verkligen inte som det.