Professor Layton och Azran Legacy-granskningen

• Massor av nya pussel att lösa
  • En finale fans kommer att uppskatta
  • Använder 3DS-teknik på smarta (om korta) sätt

• Några klumpiga pussel
  • Tar inte några risker

I professor Laytons värld är varje person du träffar besatt av pussel. De kan inte tyckas få tillräckligt med dem. Men efter att ha löst hundratals minnesvärda gåtor under sex titlar på sex år kan jag inte låta bli att tro att professor Layton och Azran Legacynästankjolar linjen att vara för mycket bra. Lyckligtvis för professorn – och spelare som har blivit för vana vid hans gentlemanly sätt – ger Azran Legacy Hershel Layton ett ordentligt farväl. Det avslutar serien (för nu) på en bra anmärkning, delvis tack vare några små gameplay-tweaks som går långt i att fräscha upp det vanliga pussel-tunga äventyret.

Professor Layton och Azran Legacy avslutar prequel-trilogin genom att ansluta den större konspiration som nämns i Last Specter och Miracle Mask. Layton, Luke och Emmy utforskar spännande småstäder och hjälper löjligt utseende stadsfolk i hopp om att avslöja ursprunget till en antik profetia samtidigt som de jagas av en grupp kriminella. Det smarta skrivandet, excentrisk musik och den levande världsdesignen är lika stark som alltid, och spelar upp förhållanden mellan karaktärer som liknar veteraner såväl som spelare som är färska i Layton-serien. De få telegrafiska vändningarna är värda det att se den expansiva rollen tillsammans för ett sista äventyr.

Konversationerna och den underbara animationen är vänliga och bekanta, och detsamma gäller för det kärnliga, pussellösande spelet. Azran Legacy har en bra blandning av gåvor som kräver logik och kritiskt tänkande i olika grader, och Hint Coin-systemet – mynt som kan köpa pusseltips – är lika användbart som någonsin när du träffar ett slumpmässigt pussel som skjuter din intelligens förbi brytpunkt. Utvecklare Nivå-5 är mycket försiktig när du balanserar pussel, och du känner så "Eureka!" ögonblicket är precis utanför ditt grepp nästan hela tiden.

Men för en franchise som ber spelare att tänka utanför boxen har Azran Legacy gåtor som håller sig mycket nära den etablerade formeln för de fem tidigare spelen. I värsta fall är några av Azran’s pussel lika roliga som läxor, inklusive ett par trickfrågor som gränsar till fusk, medan andra har lösningar du hittar mer sannolikt av misstag än genom avdrag. Med mer än 100 pussel att erbjuda finns det säkert några förlorare, men de flesta är underhållande nog att jag hittade mig själv som letar efter bonuspussel i varje nytt område jag gick in.

Känd struktur åt sidan, några mindre tweaks gör ett bra jobb med att öppna upp spelet på vissa punkter. Så småningom grenar den linjära utforskningen ut med mer öppna städer och mål och låter spelare ibland plotta sin egen bana, något som saknats i Layton ett tag. Spelet drar också nytta av den stereoskopiska 3D för att öka spänningen för korta actionsekvenser som är roliga medan de håller kvar. Dessa tillägg bevisar att franchisen fortfarande har nya platser att gå, men det visar också att Azran kan vara bättre om den verkligen omfattade förändringar.

I det mindre slutet av nytt innehåll finns en handfull minispel och bonuslägen som är söta men väsentliga. De tar alla massor av förklaringar (även för en serie lika tung som Layton), och de flesta är inte värda ansträngningarna att lära sig. Den squirrely Nutty Roller är den bästa av gäng, medan utmaningar som Dress Up och Bloom Burst har slumpmässiga mål som inte verkar allt så logiska, och ingen kommer att dra in någon annan än de mest hängivna av kompletterande. I slutändan är det inoffensive extra innehåll, men Azran Legacy är tillräckligt tätt för att det inte behöver grunt minispel för att stoppa förfarandet.

Professor Layton och Azran Legacy investerar mer i att stänga serien på lämpligt sätt än att göra några större förändringar, men formeln som den följer fungerar fortfarande. Spelet står på egen hand med ett spännande intresse, roliga pussel och nu är det rätt tid att säga adjö innan det blir surt av upprepning. Skulle Layton någonsin återvända, skulle han behöva en större översyn, men för tillfället är en segerlapp verkligen välförtjänt för en serie som är lika konsekvent bra som den här.