Punisher säsong 2 recension: “En blodströdad action-thriller som skjuter på alla fronter”

Granskningen av Punisher säsong 2: & quot; En blodsträngad action-thriller som skjuter på alla fronter & quot;

Punisher säsong 2 endingexplined – allt du behöver veta efter att ha tittat

Tack och lov är Bernthal lika karismatisk karaktärsskådespelare som han alltid har spelat Frank Castle, och säsong 2 ger honom ännu större möjlighet att demonstrera sitt sortiment som Marvels ikoniska antihjälte. Långt ifrån curmudgeonly, alla amerikanska edgelord som först dök upp i Daredevil säsong 2, får vi se en mer faderlig och jokulär sida till Frank nu när han (mestadels) är fri från sina interna demoner, och säsong 2s manuskript utmärker sig att dra ut svart komedi och känslomässiga patos mitt i ständiga blodbad. Oroa dig inte, det finns massor av Bernthal som springer runt, grymt, ropande och ser arg som helvete, men detta kompletteras med rätta genom att humanisera scener av slott som njuter av livet bland gamla och nya vänner, med till och med ett kärleksintresse som kommer in i bilden i avsnitt 1 (innan, konstigt, att han helt kasseras för att aldrig ses igen).

Som tidigare är The Punisher säsong 2s actionscener ofta, frenade och täckta av hinkar med blod. Till skillnad från Daredevils släta punch-ups, är Frank slagsmål ful och oroande, vilket gör att alla inblandade ser i stort behov av ett ispack eller fem. Även när shootouts eskalerar, men Bernthal alltid gör det ser trovärdig, tar och kastar stansar eller skjuter ut rundor som de var andra naturen, hans primordiala fysiska karisma hålla dina ögon limmade på skärmen även när de vackraste ögonblicken har du vinkar i ångest.

Tyvärr, som en återkommande skurk (om än en med en ny livstid), är Ben Barnes ‘Billy Russo överträffad som välkommen. Inspirerad av sin Jigsaw-persona från serierna är Billy en ärr, nästan förvirrad version av sitt tidigare jag, besatt av minnesförlust och återkommande mardrömmar från hans glömda förflutna. Detta gör honom mer oförutsägbar, men det betyder också att du aldrig helt kan klämma fast hans kortvariga motiv. En minut jagar han efter sina tidigare missbrukare, nästa gång rånar han en butik för spänningar. Det är svårt att få en känsla av vem denna iteration av Jigsaw ska vara, och det gör det svårt att antingen hata honom eller hitta sympati med hans torterade själ.

De mest förväntade nya TV-programmen från 2019

Det hjälper inte att alla behandlar Billys ansiktsärr som om det är en skräckvisning, heller eftersom de knappast är en skam på Barnes klassiska snygghet. Ingen ber om en Freddy Krueger-look likadant, men ärrens betydelse för Billys karaktärsutveckling kräver något lite mer betydelsefullt än några snitt på kindbenen. Punisher säsong 2 ägnar mycket av sin skärmtid åt Russos återfödelse, och hans utvecklande förhållande till psykoterapeut Krista (Floriana Lima), men jag kan inte låta mig känna som om den sekundära antagonisten John Pilgrim skulle ha varit bättre passform som den här säsongens stora skurk.

Pilgrim spelas kylande av Josh Stewart och är mannen som leder jakten mot Amy, och ju mer vi lär oss om hans bakgrund, desto skrämmande blir han. Till skillnad från de megalomaniska, oändliga monologiserande skurkarna i de flesta Marvel-utställningar, är Pilgrim stoisk, tyst och ser generellt ut som om han inte tycker om att göra det han gör. Men när säsongen fortskrider börjar mannen med vördnadens krage ta sig av, och det är fascinerande att titta på. Genom honom gör The Punisher säsong 2 lätta referenser till ämnen som Alt-Right, vit nationalism och religion, men ingen av dessa frågor får något utrymme att andas eller utveckla tematisk vikt, vilket lämnar Pilgrim och hans berättelse underanvänd som en lurande bakgrund hot bakom Billy Russos mer teatraliska, men mycket mindre övertygande skurkar.

Resten av Bernthals stödbesättning går dock mycket bättre. Amber Rose Revah återvänder som hemlandsagent Dinah Madani, nu smittad av några av Frank’s rättfärdiga ilska efter hennes komplicerade säsong 1 tussel med Russo, medan Jason R. Moore fortsätter att vara det moraliska ankaret i kaoset som Castle’s wingman, Curtis. Som förväntat finns det också en viss övergång mellan Netflixs minskande superhjälvers, eftersom både Daredevils Deborah Ann Woll och Royce Johnson återvänder till The Punisher som Karen Page respektive Brett Mahoney.

Franks vackra förhållande till Karen var en höjdpunkt under säsong 1, men Miss Page gör besvikelse endast en kort uppträdande här och lämnar det upp till Amy att få fram vigilantens mänsklighet som sin surrogat tonårsdotter. Samtidigt finns det inte så mycket som en viskande hänvisning till den bredare MCU, så Marvel-fans behöver inte skura varje avsnitt efter ledtrådar för att stödja sina senaste Avengers 4-teorier. .

Nästan alla Marvels Netflix-show har kämpat för att slå tur två gånger med sina andra säsonger, och The Punisher säsong 2 är inget undantag. Med felbedömd berättelse och en svag central skurk har showen sina besvikelser. Men, precis som Frank själv, kan du inte låta bli att uppskatta vad som finns trots sina fel. Bernthals prisvärda föreställning, tillsammans med den välskrivna dialogen och den ambitiösa actionkoreografin, gör The Punisher säsong 2 till en värdefull klocka som nästan uppfyller förväntningarna, med ett djärvt slutskott som säkert kommer att göra serietidningfantastiska. Om detta ska vara det sista vi ser av Bernthals Punisher, som Netflix pågående avbokning av Marvel-programmen antyder, då har han gått ut med ett passande åskande bang.

Punisher sitter redan på vår lista över de bästa programmen på Netflix. Kolla in vilka andra topp-TV-program som gjorde nedskärningen!

The Punisher (TV-program)

Det är grovt runt kanterna, men The Punisher säsong 2 kommer att vinna dig från avsnitt 1, på ingen del tack vare den fortsatta charmen i dess perfekt gjutna bly.