Rage 2-recension: “Fluidkamp men den öppna världen är inte värt att investera din tid i”

Rage 2-granskning: & quot; Fluidstrid men den öppna världen är inte värt att investera din tid i & quot;

Alla detaljer om färdplanen för Rage 2 för spelets framtid

Att ha en så kort historia, utan några ytterligare sidouppdrag eller andra mål än att utforska och rensa banditdensar och myndighetens vakter (stora, stationära försvarstorn), betyder att din tid med Rage 2 kommer att avslutas innan den har börjat ordentligt. Det finns mycket att upptäcka i världen, men när det mest effektiva sättet att slå spelet är att bara lita på den grundläggande attacken, och sedan byta till Combat Shotgun när du är tom för ammunition – som båda ges till dig på spelets början – det lämnar liten motivation att våga sig fram och erövra den stora ödemarken.

De flesta platser där ute ska upptäckas är i stort sett desamma. Banditdensar är den vanligaste typen, som är exakt som du kan förvänta dig, små läger fulla av fiender. Sedan finns det mutanta bon som igen, bara är gömställen för en annan typ av fiender. Myndighetens vaktposter kan visa sig vara en utmaning till en början, men när du lär dig att undvika bakom skyddet, faller dessa stationära jägar av metall lika lätt som allt annat. I Dune Sea-regionen hittar du också ett par repowering-stationer och elektrosmider, men det här är bara banditdens med något att försvara eller förstöra. Åh, och jag kan inte glömma vägvägarna, banditdensar som också fungerar som en vägspärr, så du har inget annat val än att gå ur ditt landbaserade fordon och höja spärren för att gå vidare.

Jag specificerar landbaserade fordon eftersom du mycket tidigt belönas med Icarus gyrocopter. Med detta kan du flyga nästan var som helst på kartan. Bara utforskat så långt norrut som Gunbarrel? Oroa dig inte, för med Icarus kan du flyga hela vägen norrut till Dreadwood och helt hoppa över en hel region på kartan. Icarus känns som att det borde vara en belöning för att avsluta berättelsen, så att du enkelt kan besöka områden för saker du kanske har missat, men istället får du friheten att ignorera bokstavligen varje intressant plats och vara direkt för några få huvuduppdragsmål är för mycket.

En tvingad öppen värld

Eftersom spelet inte tar dig igenom mycket av kartan över huvud taget under kärnuppdragen, blir det uppenbart att Rage 2 är ett linjärt spel som tvingas in i en öppen värld. Åtminstone är det så det känns. Det godtyckliga utjämningssystemet som tilldelats dina tre allierade är ett tydligt exempel på detta, det känns på sin plats i ett spel som istället borde fokusera på att ha meningsfulla sidouppdrag och en uppenbarelse av din makt växer när du fortskrider, men för ofta känner det som om du uppmuntras att helt enkelt utrusta Assault Rifle och behandla Rage 2 som alla andra första personskyttar.

I alla andra FPS skulle stridsmekanikerna som hittas här välkomnas eftersom åtgärden är snabb, flytande och vapnen packar ett allvarligt slag. Det finns sällan en anledning att täcka och du kan zip runt strider med Dash-förmågan som om det inte finns någon imorgon. Ibland hittar du behovet av att använda förmågor som Shatter och Slam – om du vågar ut för att få dem innan du fortsätter med berättelsen, det vill säga – men de kompletterar helt enkelt din militaristiska slagkraft snarare än att förbättra den på något meningsfullt sätt.

Under hela spelet kommer du att plundra massor av arkkistor som ger dig uppgradering av komponenter som Nanotrite Boosters, Weapon Core Mods och Neuronic Interfaces, som är viktiga för att förbättra allt från dina vapenuppgraderingar till förmåga förmåner, och till och med din kärnstatistik via Cyber ​​Doc i Wellspring. Inget av det spelar egentligen ingen roll, uppgraderingarna är försumbara, till exempel att minska din skada från kulor med 10%. Användbar? Visst, men du märker inte att du blir starkare från en kamp till nästa. Du ska vara en ny Ranger, en karaktär utan erfarenhet av rollen, men du är omedelbart anpassad till den och kan decimera fiender när som helst från början.

Var är sidan uppdrag?

Så mycket av Rage 2 är helt enkelt oförklarligt och känns på sin plats. Det finns fem handelsstäder att besöka, men som en del av huvudspelet kommer du bara till tre av dem. De andra två är där för att bli upptäckta men när du väl når dem kommer du att upptäcka att det inte finns något att göra där av märket. I Oasis, till exempel, är hela platsen under höljd kontroll (en annan fiendtyp som liknar vanliga banditer), som är fiender som kommer att skjuta i sikte om du vågar nära dem i den öppna världen. I Oasis har de dock platsen på lockdown och bevakar leverantörerna, men orsaken till detta är inte helt förklarad. Det finns inga uppdragsgivare att hitta och knappt någon att prata med, vilket är ett vanligt tema i hela världen. Allt lider av brist på mening.

Kanske mitt största grepp med Rage 2 är hur det skriker om anarki – den idén kännetecknades starkt i marknadsföringen, vilket påverkade allt från trailers till logotypen för själva spelet – men du antar faktiskt rollen som en av de sista militäriska figurerna i världen. Du är en Ranger och på din resa till att stoppa General Cross, dödar du hundratals, om inte tusentals banditer, som är de enda anarkistiska karaktärerna i hela spelet. Visst, du kan orsaka en hel del explosioner och kaos men det är helt enkelt ett medel för ett slut. Som ranger är ditt mål att hjälpa till att återställa livskraften och hjälpa de återstående få människorna från Vineland.

Kredit där kredit beror: Kärnspelsslingan är tillfredsställande och det finns många verktyg att spela med. Dukankombinera alla dina förmågor och slänga banditer runt som trasdockor, och du kommer att kämpa för att hitta ett spel med fler explosioner än detta. Det är vad varje marknadsföringspro skulle klassa som "högoktan" och de har definitivt lärt sig från det första spelet, eftersom världen är mycket mer levande och färgrik än den var i originalet 2011. Det räcker dock inte att Rage 2 sticker ut från mängden, för Rage 2: s öppna värld är inte värt att investera din tid i. Hade den sex till åtta timmars historien spelats ut i en mer linjär och strukturerad kampanj, komplett med alla vapen och förmågor som gör spelets koncept något unikt, och Rage 2 kunde ha varit ett av de bästa spelen under 2019. Istället , den något livlösa ödemarken och glesa strukturen säkerställer att Rage 2 aldrig når det fart som du förväntar dig (eller vill) att.

Rage 2: s kärnkamp fungerar så mycket som Doom i en öppen värld, och det skulle inte överraska mig om det är exakt vad detta var – utvecklar-ID-programvara som testar vattnet för ett sådant koncept. Men om det konceptet någonsin skulle bli verkligt, kommer det att behöva genomföras mycket bättre än detta. De " Rage 2-färdplan " har redan avslöjats, visat världshändelser och "ödemark utmaningar" i ett försök att följa fotspåren av framgångsrika spel som Destiny 2 och The Division 2, men skillnaden är att detta är ett spel med en spelare. Den som köper det här spelet vid lansering förväntar sig utan tvekan en fullständig utgåva, snarare än en relativt tom värld som senare kommer att befolkas med innehåll under dräkten av branschtrenden ‘Games as a Service’. Det finns ingen anledning till att så mycket innehåll blir tidsreglerat. Om allt som är planerat att komma fram under de kommande månaderna finns det en chans att Rage 2 kunde ha känt sig som ett mer komplett paket vid lanseringen – ett spel som har innehåll för att komplettera sina utmärkta vapen och kärnan. Tyvärr är det inte fallet och resultatet är en uppföljare som inte har imponerat mig så mycket alls, men det kommer inte att läggas på vila förrän färdplanen avslutas för ett spel som många människor har tröttnat på av.

Recenserad på PC.

Rage 2

Rage 2 har en rolig kärnspelslinga, men allt runtom det faller platt på ansiktet