Rainbow Six: Siege review

• Mikro-förstörelse lägger till nytt taktiskt djup
  • Briljant balanserad asymmetrisk handling
  • Väl utformade kartor som känns fräscha varje gång

• Onödiga mikrotransaktioner i ett priset spel
  • Spotty träffdetektering
  • Inte mycket när det gäller enkel spelare

Ur försvararnas perspektiv är detHalmhundar. Efter att ha gått upp dörröppningar och tagit taggtråd under fönstren finns det inget annat att göra än att lyssna på den avlägsna knasen av stövlar på glas, en växande serie av dämpade lugg, tung andning och värst av allt, tystnad. För angriparna är det mer DIY SAS när de tar fram slädehamnar, sätter sprängämnen och förbereder sig för brott. Då lossnar helvetet.

Det är installationen för Hostage Rescue, ett konkurrenskraftigt, rundbaserat onlineläge där ett femmänsteam måste skydda en tråkig NPC från en annan som vill stjäla honom. Det finns tre huvudlägen i Ubisofts multiplayer-fokuserade shooter – ensam mot massor av AI-fiender, med fyra kompisar mot massor av AI-fiender, eller i fem-mot-fem flerspelare – och den ena konstanten är mycket detaljerade interiörer där spelare sticker genom golv, krossa tak och blåsa hål i väggarna. Hostage Rescue känns dock som Sieges centrum.

Strafffyllda dödsdanser ersätts av malande utmattningskrig med människor benägna på mage eller rygg som kikar ut bakom en bokhylla eller biljardbord i försök att presentera det minsta möjliga målet. De faktiska mötena är korta och skarpa. Här är den första personen som skjuter ofta segraren – strategin kommer att komma till den positionen i första hand genom att cykla genom CCTV-kameror placerade runt miljön, titta efter skuggor under dörrkar, eller improvisera kikhål i gips för att hålla koll på motståndare.

Mikro-förstörbara byggnader som öppnar sig bit för bit – snarare än att kollapsa grossist – resulterar i en oförutsägbar upplevelse där, trots nära begränsningar, hot kommer var som helst. Det finns inte mycket utrymme att röra sig men det finns gott om plats att tänka. Det är nästan som varje rum i cyklistklubbhuset, presidentplanet, centralbanken, militärbasen, förortsbostaden i mitten av klassen och mer är en nivå i sig, eftersom varje tre minuters runda presenterar ett annat scenario.

Rainbow Six: Siege review

Mikrotransaktionsintrång

Rainbow Six: Siege review

Du kan köpa snygga vapenskinn, XP-höjningar och operatörer med antingen kontanter eller krediter i spelet. Som ett exempel på värde kostar en tre-dagars XP-boost 350 krediter, och en operatör kostar 1000 krediter (varje gång du låser upp en operatör ökar nästa pris), och ett paket med 1200 krediter kostar 7,99. Även om du kan tjäna krediter genom spel är operatörer dyra, och efter tio timmar hade jag bara låst upp en fjärdedel av dem. Ovanpå ett valfritt? 25 säsongskort som ger tillgång till nya operatörer, kartor och skinn som kommer under nästa år, känns det mycket på toppen av ett spel.

Man ser mitt team jagare bakom bilar och elverktyg i ett garage, klippa av trappan med giftgas för att kanalera angripare genom en rutt som vi har utbildat oss på. I en annan placerar vi elektrifierad taggtråd under fönstren på andra våningen så att rappande angripare får skador vid inträde och sedan kröks i skåp och duschar. Senare, som angripare den här gången, slår jag på väggarna för att locka uppmärksamhet medan mina lagkamrater stormar genom taket. Slumpmässiga gisslingsplatser kräver en ny strategi varje gång, medan en dag / nattalternativ förändrar atmosfären.

Den slumpmässigheten går ibland för långt eftersom du hindras från att välja ett specifikt läge eller karta. Vill du ha några rundor på din favoritscen? Synd att du inte får något val – och det finns inte ens möjlighet att rösta. Dessutom, med så små felmarginaler och ännu mindre mål, är det synd att detektering av träffar är så prickig. Killcam har visat mig skjutas av människor jag inte kunde se och dö utan att jag skjutits alls. Inkonsekvens innebär att du ibland kommer att bita kulan redan innan varningsskyddsindikatorerna visas på skärmen, trots att kill cam visar din mördare som peppar dig med skott. Ett krävande spel kräver krävande mekanik, men Siege behöver arbete i detta avseende.

Rainbow Six: Siege review

Du kan lufta frustrationer på vågor av datorstyrda terrorister i co-op-läge Terrorist Hunt, en mordisk kontrapunkt för multiplayarens långsamma brännskada. Här måste ditt fem-personers team infiltrera en plats och avväpna en bomb, extrahera en gisslan eller helt enkelt döda dussintals mot dussintals mycket dåliga män. Det handlar om att krypa igenom passager med fyra operatörer på släp, kika ut från den repade betraktningsspalten på en ballistisk sköld eller titta ner på ett darrande reflexsikt för att söka efter rörelsetecken.

En dimmig nivå som ställts in på ett campus i omedelbar eftersläpning av ett giftgasattack gör att du tacklar utmaningen i gånghastighet om du laddar huvudet i ett paket skurkar, men det är en spänning oavsett om du reser ner kanalerna i en sammanhängande enhet som sink unblocker, rensar dem från terroristskum. Att alltid ha en man på ryggen ger spelet en stark känsla av lagarbete.

Rainbow Six: Siege review

I själva verket är Siege multiplayer genom och igenom. Rent enspelarsalternativ är begränsade till tio fem minuters uppdrag som fungerar mer som lektioner. Det finns en där du använder en virtual reality-syn för att identifiera bomber i en Oregon-förening och en annan där du snäv terrorister i en hamn i Hamburg, men dess magra längd (du kan fullborda allt på en timme) innebär en nästan fullständig frånvaro av vädjan för ensam vargar.

Nej, det här handlar om samspelet mellan klasser över olika konkurrenssätt och co-op. Varje operatör har en unik kompetens och det finns 20 vid lanseringen. Exempel inkluderar Fuze, som avfyrar klustergranater genom väggarna, Sledge, som basar dem ner med en hammare, Blitz och hans flashbang-upprorsköld, och Doc, som återupplivar på avstånd med en sprutpistol. Snart kommer smarta strategier som att ställa upp sköldar i dörrar som fienden måste hoppa över, parkera din RC-drönare i hörn för att hålla koll på motståndare och skjuta ut fönster för att lura motståndare.

Rainbow Six: Siege review

Irriterande måste du betala för att låsa upp dessa operatörer (se &lsquo, mikrotransaktionsintrång ‘ovan). Ja, du kan tjäna valuta genom spel, men den långsamma ackumuleringshastigheten driver dig mot att hosta upp kontanter. Skins och XP-förhöjningar är en sak, och Siege har de i överflöd, men att be extra pengar för icke-kosmetika som klasser – vare sig den valutan är i spelet eller faktiskt – känns girigt. Du kan göra argumentet att de är genvägar, men varför? Detta är redan ett fullständigt spel.

Det första Rainbow Six-spelet på fem år saknar en kampanj och till stor del endast multiplayer-erbjuder något unikt. På samma sätt som Forza lär dig om toppar, och IL-2 Sturmovik instruerar dig om Immelmann Manöver, detta skolar du i SWAT utan att känna dig som en torr sim. Tekniker som är tillämpliga i en gisselsituation är tillämpliga här: kolla dina hörn, presentera det minsta möjliga målet och sätt ut vilken personlig hårdvara du kan få tag på.

Rainbow Six: Siege review

Rainbow Six Siege: s beräknande, klimatiska konfrontationer känner sig fräscha i en genre som mest handlar om rörelse. Du är mindre piskande och mer slingrande orm här. Mikrotransaktioner och brist på singleplayer-aktiviteter räknar med det, men det finns inget som att lägga en lasertriptråd över ett fönster, haka i ett skåp och vänta på att slå nästa person genom det.

Detta spel granskades på PC vid ett granskningsevenemang.

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege