Ralph bryter Internet: Wreck-It Ralph 2 recension: “Ralph och Vanellope är fortfarande bra sällskap”

En so-so uppföljare upplivad av några inspirerade stunder. Ralph och Vanellope är fortfarande bra företag, men det här konceptet kan ha fungerat bättre som en serie shorts.

Wreck-It Ralph var en välkommen överraskning när den landade i 2012. Venturing utöver de traditionella Disney animation häftklamrar av sagor och pratande djur, det blandade videospel pop-kultur med smarts och hjärta i en extremt tilltalande konfekt. Det kändes som en engång, så nu &lsquo, Fortsätt spela nedräkningen kryssar, är det värt att sätta in ett annat mynt för att fortsätta?

Svaret är … nästan. Ralph Breaks the Internet släpper originalets arkadinställning för den globala webben och ser det Donkey Kong-proportionerade videospel &lsquo, baddie ‘(John C. Reilly) vågar på nätet med sin minska bestie Vanellope (Sarah Silverman) för att skaffa en del som räddar hennes spel från skrotten. Handlingen flyttar zippily från ett segment till det nästa, eftersom de två internetutforskarna behöver samla in några allvarliga digitala dollar efter att en onlineauktion har gått fel, vilket leder dem in i världen av onlinespel, videodelning och virala nastier.

Den första filmen beviljade en mängd igenkännliga videospelkaraktärer, som fick världen att känna sig äkta och gav också möjlighet att spika några tumme-tvinnande favoriter. Det tilllade också en påskäggjakt-dimension till upplevelsen. Här finns det en uppfinningsrik och vittig lösning på hur digitala avatarer navigerar i onlinevärlden, och det var roligt att kopiera eBay, Twitter och autofullständiga sökmotorer, men de flesta av de licensierade varumärkena är lite mer än logotyper som svävar i bakgrunden. Internet är en svårare värld att värma till än den spelande, eftersom det saknar den varma, nostalgiska glöd, och de inneboende farorna spelas här.

Ralph bryter Internet: Wreck-It Ralph 2 recension: & quot; Ralph och Vanellope är fortfarande bra företag & quot;

Tack och lov är Ralph och Vanellope fortfarande en engagerande blyduo, och Reilly och Silverman gör ett effektivt arbete, även om manuset hade kunnat dra nytta av några fler zingrar. Men de nya karaktärerna lägger inte till mycket. Det finns Shank (Gal Gadot), en karaktär i ett våldsamt racingspel online som vän med Vanellope, och Yesss (Taraji P. Henson), chef för &lsquo, BuzzTube ‘en ledande webbplats för videodelning. De har några överraskningar och är förvånansvärt tunna karaktärer med tanke på den stjärnklara talangen. En grotesk virushandlare känner sig dock portad från en annan film helt.

Om det inte alltid fungerar som helhet finns det några stora enskilda stunder. Den framstående sekvensen av filmen är ett besök på officiella fansite Oh My Disney, med en mängd Marvel, Star Wars och general House of Mouse-komos. Den bästa biten ser Vanellope hänga medAlltav Disney-prinsessorna: det är lustigt, skarpt och irreverent och lika bra som vad som helst i den första filmen. Det är det här segmentet, plus ett par snyggt gjorda jakter och en fantasifull stor bosskamp, ​​som lyckas rädda Ralph från den lilla känslan av onödig uppföljare som genomsyrar. Känns nu som tid att gå i pension för Ralph innan han förstör originalets goodwill.

För mer från filmvärlden, kolla in kommande filmer som fortfarande kommer i år, liksom bästa filmer 2018 än så länge.

• Utgivningsdatum:21 november 2018 (USA) / 30 november 2018 (UK)
  • Certifikat:PG