Rambo: Senaste blodgranskningen: “Sylvester Stallones ex-gröna baret återvänder i detta formella actionpris”

Det finns fortfarande en spänning att se Stallone gräva ut en klassisk karaktär för en sista rumpa, men det här är formelformat.

"Jag vet hur svart en mans hjärta kan vara," mutters Sylvester Stallones ex-Green Beret i detta femte – och förmodligen sista – Rambo-äventyret. Även om han sparkar tillbaka på sin hemstad i Arizona-familjen (försvagad i de sista skotten på Rambo 2008), pTSD-lidaren är fortfarande beväpnad till tänderna: korsbågar, hagelgevär och knivar pryder väggarna som troféer.

Regissör Adrian Gr&uuml, nberg (Hur jag tillbringade min sommarlov) försöker styra franchisen tillbaka till den urbana krigföringen Rambo genomförde i det ursprungliga First Blood. Tyvärr gör manuset av Stallone och Matthew Cirulnick inte samma spänning som 1982-hiten, som såg den veterinärmedicinska veterinären pressade till slut och främmande av sina egna landsmän.

Här vill Rambo helt enkelt hämnas. Hans mål: den mexikanska kartellen som kidnappar sin systerdotter, Gabrielle (Yvette Monreal), efter att hon har gått tvärs över gränsen för att hitta sin goda för ingenting far. "Jag vill att de ska veta att döden kommer,"Rambosays, i en tomt som har nyanser av Lynne Ramsays You Were Never Really Here (Rambo använder till och med en klo-hammare för att pulverisera några onda killar).

Det finns en lerig känsla i manuset. Till exempel är Rambos familjära anknytning till Gabrielle: hennes mamma, som dog av cancer, är förmodligen hans syster, men det har aldrig uttryckligen uttryckts. Och sedan finns det journalisten Carmen (Paz Vega), vars egen syster var taget av de hänsynslösa Martinez-bröderna, Hugo (Sergio Peris-Mencheta) och Victor (&Oacute, ärr Jaenada). Vår hjälte begär Carmen om hjälp, men det är kvar oklart hur eller till och med om hon faktiskt hjälper honom.

Carmen åt sidan är filmen’sexexikaner nästan alla våldtäktare, mördare, halliker och tjuvar (men låt oss inse det, tidigare utbetalningar målade inte exakt skurkarna i tre dimensioner). gränsen för att ta dem ner i en häpnadsväckande våldsam finale. Det är sant att det är knappast ett överraskande sätt att täcka franchisen, men med Stallone i fin, gnistrad form, och det generar inte heller namnet på John Rambo.

Rambo: Last Blood review: "Sylvester Stallones ex-Green Beret återvänder i detta formelformade actionpris"