Ratchet and Clank: All 4 One recension

• Fler knäppa vapen
  • Co-op-spel och lagarbete
  • Fånga knubbiga critters

• Icke engagerande historia
  • Brist på karaktärsutveckling
  • Upprepade pussel

Är du redo för ett annat äventyr med en viss Lombax och hans robotbästa vän? Insomniac nästa titel i R&amp, C-serien: Ratchet och Clank: All 4 One tar ett annat perspektiv och ger spelare en chans att spela med upp till fyra andra lagkamrater. Med en ny huvudsamarbetsfunktion som använder samarbete om pussel, galna vapen och olika spelbara karaktärer för en gångs skull kaster All 4 One ett bredare nät än andra co-op-spel i höst.

När vi senast lämnade våra hjältar, hade de räddat universum från den onda Dr. Nefarious igen. Det verkar som om de bara har tagit en paus från hjältearbetet när ytterligare en kris uppstår. En mystisk armé av oidentifierade robotar dyker upp och börjar skapa problem med okända motiv, fånga Ratchet, Clank, (nu president) Qwark och Nefarious allt i ett slag. Om man lägger åt sina skillnader måste fyren samlas för att undkomma deras svårigheter, och när mer av den lumiska robotoperationen upptäckts, beslutar Ratchet att han måste gå in i galaktiska angelägenheter igen för att rätta till saker. Historien passar in i Ratchet- och Clank-stilen, men verkar lite anpassad för att matcha spelet. Det finns väldigt få (oöverhoppningsbara) skådespelar som gör det svårt att följa historien, men de har fortfarande den humor och snarkiga linjer som vi har sett tidigare.

Som det står i titeln kan upp till fyra spelare samarbeta genom historien, online eller lokal. Att spela med bara en annan person har omedelbara fördelar. Kör fiender snabbare på plats med fokus på en med andra medlemmar med samma vapen. Spelarens vapen kommer att rampa upp och projicera snabbare och hantera mer skador. Erfarenheten ökar också för att genomföra teambaserade åtgärder. Slutet på varje nivå erbjuder ytterligare poäng för olika mål som har fullbordats, som de flesta dödar eller mest samlade bultar, som bara kan tilldelas en spelare åt gången, vilket fortfarande ger spelet en liten konkurrensfördel för det.

Ratchet and Clank: All 4 One recension

Även om det är roligare att spela med andra, kan All 4 One spelas solo med en AI-kontrollerad Clank på slep. AI är förvånansvärt väl lämpad för att fylla i luckorna, göra sin del med pussel och automatiskt hjälpa till att läka när du tar mycket skada. Det enda problemet är att du inte kan kontrollera AI och ge det kommandon (som i Portal 2 co-op-läge), det enda kommandot du kan ge det är att ringa tillbaka det till dig. Det är fortfarande möjligt att slutföra alla samarbetsbaserade åtgärder med bara några mindre irritationer.

Liksom i tidigare spel finns det pussel att lösa, men de tenderar att känna sig förenklade. Det är bra att de inte avbryter actionen kraftigt, men det hade varit trevligt att se lite mer komplexitet med tanke på spelets samarbete. De erbjuder en snabb paus från spring-and-gun men är inte i nivå med några av de smart designade tidsböjande pussel från Ratchet och Clank Future: A Crack in Time.

De ovanliga knäppa vapnen är en minnesvärd del av serien, och i All 4 One finns det en stor variation att välja mellan. Varje karaktär har specialiserade vapen relaterade till deras spelstil. Clank får en Zoni Ray för att bromsa fiender, Dr. Nefarious smyger sig osynligt med en Cloaker, och Qwark kan anställa en "lönnmord säker" Quantum Deflector sköld. Dessa och andra vapen möjliggör uppgraderingar baserade på bultar förvärvade genom nivåerna. Några gamla återvändande favoriter inkluderar Mr. Zurkon, den kraftfulla krigsbot-allierade och den pålitliga Combuster-strålpistolen. Ett av de mer intressanta nya verktygen är Critter Strike, som förvandlar fiender till ofarliga varelser. På tal om critters kan du suga upp knubbiga varelser som strövar runt nivåer med den helt nya Vac-U sugpistolen för att låsa upp hemliga laboratorier i spelet.

Grafiskt har Ratchet och Clank-franchisen tagit fram en unik smak som fans av serien har kommit att förvänta sig, och den här titeln levererar till förväntningarna. Insomniac har behärskat sina hantverk, miljöer är stiliserade, exteriörer blandar naturen och tecknade sci-fi maskiner, interiörer välutrustade med intressanta&eacute, cor och prylar. Under vida vyer accentuerar ett vackert djup av fälteffekt atmosfär. Varje ny värld serverar färska och attraktiva bilder, från futuristiska städer till polära iskappar till förtrollande bioluminescerande skogar.

Ratchet and Clank: All 4 One recension

Ratchet and Clank: All 4 One är kul att spela med andra, vare sig det är lokalt eller online. Insomniac har gjort ett bra jobb med att skapa engagerande samarbetsspel i den annars spelare serien. Detta hade förmodligen varit bättre lämpat för PSP, med tanke på dess minimala snitt och en berättelse som inte var så gripande som tidigare poster. Trots dessa låga poäng känns Ratchet och Clank: All 4 One känns fortfarande som att den passar in i R&amp, C-franchise så många fans har blivit knutna till.