Trots några vanliga tie-ins med filmen är detta en underbar, väldigt bra plattformsspelare och en värdig omstart för Ratchet &amp, Clank.

• Helt underbar grafik
  • Flat-out rolig plattform och strid
  • En fin samling av uppfinningsrika vapen

• Plottpunkter från filmen känner sig skodda i
  • Några mindre tekniska grepp

Det vi har här är det allra bästa spelet baserat på en film baserad på ett spel. Visst, den enda tävlingen är den abysmal Street Fighter: The Movie, men ändå – Ratchet &amp, Clank är en väldigt trevlig omstart för den mycket älskade duon, som förbättrar PS2-originalet på alla sätt samtidigt som det är helt tillgängligt för nykomlingar. Även om berättelsen lider av dess försök att binda ihop med den kommande filmen med samma namn, Ratchet &amp, Clank är en stark PS4-debut för serien som återfångar den rena, vanliga ol ‘roligtav de bästa plattformarna för 2000-eran. Och en sak är säker: den älskvärda Lombax och hans pålitliga robotkamrat har aldrig sett bättre ut.

Om du aldrig spelat en R&amp, C-spel förut och / eller inte har sett några av de senaste filmtrailerna, detta är en lös återförsäljning av hur Ratchet och Clank träffade och räddade galaxen (för första gången av många). För dem som har spelat originalet kommer återvändandet av vissa planeter, sidkaraktärer och planlayouter in i dina älskade minnen, medan de omarbetade siktnings- och bandkontrollerna får dig att glömma allt om den relativt obekväma installationen från det första spelet. De omarbetade, smörjsmässiga kontrollerna är avgörande, för som du antagligen vet är halva kulet med R&amp, C-spel härrör från sprängning av fiender till bitar med destruktiva (och lustiga uppfinningsrika) vapen.

Ratchets urval av Gadgetron-tillverkade eldkrafter är en trevlig blandning av gammalt och nytt, varje vapen tjänar ett unikt syfte och kan planeras upp och uppgraderas på din fritid för en tillfredsställande kraftkurva under spelets gång. De lånar sig också fint till några särskilt förödande kombinationer, som att skapa en liten armé av dödliga droids med Mr. Zurkon plus en Glove of Doom, eller koppla ihop den vapeniserade Groovitron-disco bollen med energisprängningarna i den nya Proton Drum, som skapar världens mest kaotiska dansparti när fiender upprepade gånger tappas med rosa chockvågor. Och du måste verkligen se Pixelizer i aktion, helt enkelt för det här nya vapenets härliga grafiska effekter: vem som helst som drabbats av dess sprängvågstil kommer plötsligt att förändras från tre dimensioner till 2D pixelkonst. Använd det för ett dödande slag, och du kan till och med krossa de chunky voxels som utgör deras retro-utseende rester.

Ratchet & amp; Clank granskning

Samla dem alla

Ratchet & amp; Clank granskning

Ovanpå alla samlarobjekt i Ratchet &förstärkare, Clank, liksom de väl dolda guldbultarna eller några värdefulla Raritanium som används för att uppgradera dina vapen, erbjuder omstarten ett genialt samlarobjekt: kort med likheterna från ikoniska R&amp, C-tecken från hela franchisen. Du kan hitta paket med dessa kort stasade i out-of-the-way områden på varje planet, eller poäng enskilda plockningar bara genom att döda fiender – och det är ett speländamål att utöka din samling. Hantera att hitta de tre korten i en individuell uppsättning (eller byt in dubbletter för de du behöver), och du aktiverar permanenta buffs, som fördubblats Omniwrench-skador eller ytterligare bultar per droppe. Det är ett relativt litet men ändå fantastiskt tillskott till spelet, särskilt för kompletterande … och om du vill ha det bästa vapnet i spelet, gör dig redo att gå på jakt efter några särskilt sällsynta kort.

På toppen av Pixelizer, Ratchet &amp, Clank är ett grafiskt underverk i hela, där det visuella spelet i spelet skulle kunna misstas för den smala CG i den animerade filmen. Rikt detaljerade bakgrunder som spricker av färg, bedårande uttrycksfulla animationer, de imponerande fyrverkerierna under striden, till och med strukturen på Ratchets päls – det ser fantastiskt ut och markerar en milstolpe för 3D-plattformsspelare som är lika vackra som Pixar-filmer. Även om det är synd att PS4-debuten inte strävar efter 60 fps, förblir framerate konstant även i de mest visuellt intensiva, partikeleffektfyllda striderna och synen av bultar (klassiska R&amp, C valuta) flyter mot dig avhundratalsutan antydan till avmattning är helt enkelt magiskt. Varje planet har en distinkt look och känsla, från metropolen på Novalis till tropikerna i Pokitaru, och nya nivåer (som en dal av vulkaner som du utforskar via jetpack) visar upp några allvarligt imponerande dragavstånd och miljön blomstrar. Deras layouter gör för förstklassig plattform, med flera mål, tydliga indikationer på vart man ska åka, en hälsosam mängd utmaningar och massor av spännande “Jag kommer att vara säker på att komma tillbaka för det” ögonblick när du upptäcker ett hemligt område men har ännu inte rätt gadget för att komma åt den. Clank stjärnor också i några nya pussel, med korta, tillfredsställande lösningar som erbjuder en trevlig taktförändring från Ratchets löpning och gevär.

Ratchet & amp; Clank granskning

Medan visualerna uppnår grafisk paritet med filmen, kämpar berättelsen för att hitta rätt balans mellan att hålla sig till händelserna i det första spelet och scenerna från filmen, vilket skapar en mild men olycklig förlorar-förlorar-situation. Om du har sett filmen, kan du kasta av dig av händelser som inte är vettiga för filmens tidslinje, eller bli besviken av hur ofta den innehåller förkortade klipp från nyckelscener. De som ännu inte har sett den (vilket gäller nästan alla vid lanseringen, eftersom filmen inte kommer att vara i teatrar förrän i slutet av april) kommer att ha svårt att följa några av plottrådarna, som tvingar vissa karaktärer från filma i rampljuset även om deras personlighet eller motivation aldrig var korrekt etablerade. Men det är svårt att bli för upprörd över historiens inkonsekvenser när skrivandet är så humoristiskt självmedvetet och grundligt charmigt. Det är speciellt trevligt att höra Ratchets rättmässiga röstskådespelare James Arnold Taylor som tar sin karaktär av karaktärens ursprung, och det nya manuset skar allt onödigt smarm som plågade Ratchets personlighet i det ursprungliga PS2-spelet. Det finns också en förtjusande ny inramningsenhet: Captain Qwarks eventuella förråd ges bort från början, när han berättar hela spelet medan han berättar sin sida om historien från rymdfängelsens gränser.

Allt berättat, budgeten $ 40 /? 28 prislapp på Ratchet &amp, Clank känns helt rätt. Det tog mig drygt åtta timmar att avsluta huvudhistorien, och jag ser fram emot fler timmar på att jagade upp vapenuppgraderingar, samlarkort och fusk-kodande guldbultar (med ännu mer körsträcka som väntar på de modiga nog för de amped- upp svårigheterna med utmaningsläget efter krediter). Det finns några mindre saker att tänka på: spelets sista femte del känns lite stoppad, du har bara en sparfil och den slutliga chefen är förutsägbart frustrerande (jag antar att han kommer att ge yngre spelare passform). Men det goda överväger långt det dåliga, och efter några experimentella poster på PS3, Ratchet &amp, Clank är en underhållande återkomst till formen för serien. Det här är en omstart som görs på rätt sätt och återinsortera allt som gjorde originalet bra och gjorde betydande förbättringar för en ny generation.

Ratchet och Clank