Razer Kraken Tournament Edition recension: “Ett fantastiskt mångsidigt spelheadset”

Ett fantastiskt mångsidigt spelheadset, med funktioner som speciellt lyser på PC, särskilt för FPS-titlar.

• Vackert bekvämt
  • Utmärkt ljudkvalitet
  • Mångsidig

• Några udda designval
  • Programvara är inte alltid enkel

Det finns något med ett ljusgrönt headset som automatiskt avlämnar mig. Det är uppenbarligen personlig preferens, men om jag hade valet skulle jag alltid gå efter något lite mer … diskret. Men det är faktiskt bara ett av de mindre problemen jag har med Razer Kraken Tournament Edition. Och tack och lov, det kommer faktiskt också i svart, snarare än denna markörpenna, neongrön utgåva som jag har skickat, vilket är den typ av färg du tror skulle få dig att lysa i mörkret eller framgångsrikt landa ett plan med.

Men lurid paintjobs åt sidan, Razer Kraken Tournament Edition, eller Kraken TE som dess också kända, är ett fantastiskt spelheadset som är det första i Razers mellanslagslinje som har företagets nya THX Spatial Audio. Det fungerar också fantastiskt med alla spelplattformar du kanske lurar i ditt hem.

Razer Kraken Turneringsutgåva – Design

Razer Kraken Tournament Edition recension: & quot; Ett fantastiskt mångsidigt spelheadset & quot;

Razers Kraken-design har inte förändrats mycket under åren och utgör faktiskt grunden för i princip alla headset. Två ganska enorma öronkopplar som är emblazonerade med Razer-logotypen med 50mm drivrutiner är anslutna med ett brett vadderat band, vilket bidrar till komforten för det totala headsetet. Det hjälper att Kraken TE är utrustad med kyla gel-infunderade öronkuddar, som syftar till att hålla öronen svala under långa spelövningar, samt att blockera externt ljud för att se till att huvudet bara är i spelet. Och ärligt talat fungerar de otroligt bra. Jag tillbringade hela eftermiddagen och kvällen med att spela Fallout 76 i en session utan att ens inse att mina öron kände sig coola, bekväma och isolerade från resten av världen. Detta bär till och med på mina glasögon också, tack vare de dolda utskärningarna i öronkopparna som ger extra utrymme för dina glasögonarmar, vilket betyder att de inte krossas i sidan av huvudet.

Eftersom du ganska mycket kan garantera komfort med ett Razer-headset – särskilt om du har ett större huvud – var det faktiskt den nya USB-förstärkaren som särskilt fascinerade mig med Razer Kraken Tournament Edition. Det erbjuder inbyggda volymkontroller, mikrofonstängning, balanskontroller som låter dig justera blandningen av ljud och chatt i spelet, individuell basvolym och en trigger för det nya THX Spatial Audio. Denna programvara låter ditt headset ge mer realistiskt riktningsljud, vilket ger dig en bättre uppfattning om var ljud kommer från i spel, vare sig det är skjutvapen i Battlefield 5 eller de konstiga utlänningarna från No Man’s Sky.

USB Amp är tydligt utformad för att användas på en skrivbaserad PC-installation snarare än något annat. Den har en av de tydliga tekniska klistermärken på baksidan som är avsedda att limma förstärkaren på skrivbordet. Och när jag säger lim, menar jag lim. En gång fastnat är det så oerhört svårt att få bort det, vilket – för någon som jag som ständigt finjusterar deras spelbordsuppsättning – är ganska frustrerande. Det betyder också att om du inte vill fästa den permanent på skrivbordet, sitter du kvar med ett irriterande plastark på din förstärkare som säkert kommer att lossna och plågas över tid. Det är synd för att även om det är en bra idé i praktiken, och säkert skulle hjälpa till att effektivisera mängden ledningar på mitt skrivbord, kommer det definitivt inte att vara ett alternativ för alla, och faktiskt förnekar stiligheten i installationen på Kraken TE som en hela.

Denna förstärkare är också den största skillnaden mellan $ 99.99 /? 99.99 Kraken TE och den billigare $ 79.99 /? 79.99 Kraken Pro V2. Det är värt de extra pengarna om du i första hand spelar på PC, men konsolspelare borde hålla sig till Pro V2.

Razer Kraken Turneringsutgåva – funktioner

Eftersom det verkligen förbättrar den totala upplevelsen med förstärkaren ansluten, och det delvis beror på att det öppnar upp en serie anpassningsalternativ genom Razer Synapse-programvaran, behöver du ett Razer-konto för att justera ljudet på headsetet. När du har konfigurerat det och loggat in låser du upp en mängd ljudalternativ. Det finns ljudförbättringsfunktioner som ljudnormalisering och vokalens tydlighet tillsammans med mikrofonalternativ som omgivningsljudreduktion. Tack och lov att musa över det lilla frågetecknet som ligger i hörnet av varje alternativinställning förklarar exakt vad var och en gör, för det är inte exakt tydligt från namnkonventionerna vilka du vill växla, och även då kanske du kommer att skrapa din ta reda på skillnaden mellan omgivande brusreducering och röstklarhet längre ner i raden.

Men andra funktioner är mycket mer uppenbara, som ljudnormaliseringen, som säkerställer att allt ditt ljud behandlas på samma sätt, vilket innebär att ett skrivbord Whatsapp som pinglar halvvägs genom en Fortnite-match inte får dig att hoppa så mycket att det får dig att kasta en boogiebom olycka – sann historia folk – och kommer att säkerställa att ljudet är konsekvent över alla former av ljud i spelet, så att du inte kommer att ha den irriterande effekten som händer ibland i filmer där pratningen är tyst, och handlingen är jämförelsevis monströs i volym.

Det är väl värt att fikla med de olika inställningarna tills du hittar en konfiguration du gillar, men tack och lov finns det inte för många inställningar som det kan känna skrämmande. Det tog mig bara fem minuter att ta reda på vad jag ville öka och när, med bara tillfälliga hopp tillbaka till Synapse-programvaran mitt spel för en subtil tweak.

Razer Kraken Tournament Edition – Performance

Subtilt är verkligen ordet dock, för allt du justerar i Synapse-programvaran eller på själva förstärkaren märks direkt i ljudet. EQ-inställningarna är lysande, med ljudkvaliteten ändras omedelbart för att passa det du lyssnar på med en knapptryckning. Det finns inställningar för musik, filmer (som också fungerar bra för TV-program), spel, en standardversion och en anpassad version som låter dig justera volymen för olika ljudfrekvenser. Jag var ärligt talat mer än nöjd med de förinställda EQ: erna, men gynnade verkligen av basvolymkontrollen på själva förstärkaren. Förmågan att plocka upp eller tona ner bara basen är en fantastisk touch, eftersom när jag använder andra headset utan ett sådant alternativ är det vanligtvis min största kritik. De flesta spelheadset är antingen alltför bastunga eller saknas allvarligt i boomavdelningen, men med Kraken Tournament Edition kan du redigera dina basnivåer när du behöver. Det finns faktiskt 17 graderingar av basnivå också, och även om det kanske inte är för uppenbart i den typ av musik jag lyssnar på, var det väldigt uppenbart att spela spel, där vissa explosioner kändes lite för benskramlande mitt i en stor multiplayer match.

Men själva EQ-inställningarna gör Kraken TE till ett mycket mångsidigt headset. Titta på Chabr Adventures of Sabrina på Netflix och fånga upp fantastiska odjur och var man hittar dem via Now TV med headsetet på film EQ presenterar för en otroligt spännande aurupplevelse, med punchig bas, en skarphet till rösterna och ett övergripande ljud kvalitet som nästan var jämförbar med mina? 300 Sony-brusreducerande burkar. Detsamma gäller för musik. Det sista headsetet som jag testade, Turtle Beach Elite Atlas var fantastiskt för spel, men saknade verkligen de inställningar som behövdes för att ordentligt uppskatta ett bra spår, men att byta till musik EQ här för att binda låtar genom Spotify gjorde verkligen skillnaden i världen och lägger till en komplexitet till musikljudkvaliteten som spelhuvudtelefoner kan sakna.

Att slå på THX Spatial Audio lägger också till virtuellt surroundljud till ditt ljud på en app för app-basis. Jag växlade till exempel från stereo till surround för Spotify och det lägger till ett djup till musiken som inte var där förut, och detsamma för Netflix utan via Chrome. Men det är i spel som det verkligen lyser, och skillnaden mellan att ha den av och på är häpnadsväckande lysande. Den svullande orkesterspoängen för Battlefield 5-spelare till exempel känns som att det tvättas överallt, och det i kombination med intensiteten av att höra skott som ricocheting från alla omkring dig i en intensiv upplevelse, och exakt hur dessa spel bör upplevas. Att stänga av den rumsliga ljuden, men den känslan av nedsänkning och överdjup försvinner. Det är sant för spel utanför shooters också. Om du till exempel övergår till något som No Man’s Sky, aktiverar rumsligt ljud gör de främmande världarna du utforskar verkligen levande med ljud.

Testar dock Kraken-turneringen på Xbox One med Fallout 76, eller till och med Pokemon Let’s Go on the Switch, och det finns fortfarande en fantastisk ljudupplevelse. Ja, du kanske inte drar nytta av THX Spatial Audio, men det är fortfarande ett fantastiskt spelheadset.

Övergripande – Skulle du köpa det?

För ett headset till det här priset är nästan omöjligt att få virtuellt surroundljud av denna kvalitet. Med Razer Kraken Tournament Edition får du det för din dator i ett fantastiskt headset som fungerar på alla dina plattformar som är otroligt bekväm. Om du inte störs av rumsliga ljudalternativ, rekommenderar jag Logitech G Pro ($ 89.99 /? 84.99) eftersom det är något billigare, om du vill ha något som erbjuder surroundljud för både Xbox One och PC eller PS4 och PC, stöta upp till den lite dyrare Razer Thresher 7.1 för $ 129.99 /? 149.99.

Men ärligt talat, om du huvudsakligen är PC-fokuserad, ibland dabbar i konsolområden, så packar Kraken Tournament en funktionsuppsättning som du hårt kommer att hitta någon annanstans för detta pris.

Razer Kraken Tournament Edition