Razer Nari Ultimate recension: “Ett revolutionerande steg framåt i nedsänkning”

• HyperSense haptisk teknik är fantastisk
  • Kan anpassas
  • THX Spatial Audio support
  • Kort laddningstid

• Autojusterande pannband är dåligt passande för mindre huvuden
  • Örkoppar är svåra att rengöra

Razer har inlett gryningen av en ny era för spelheadset med Nari Ultimate. Med hjälp av intelligent haptisk teknik utvecklad med det tyska ingenjörsföretaget Lofelt har Razer upptäckt en ny gräns när det gäller att skapa den mest uppslukande sensoriska upplevelsen du någonsin har haft nöjet att få.

Det trådlösa headsetet på 200 dollar är lite på den dyra sidan, och det finns några bugbears som jag har med det som skulle få mig att tänka två gånger på att få det till den prispunkten, men den revolutionerande HyperSense-tekniken är nästan tillräckligt för att få mig att vara försiktig med vinden och saker handfullt skrynkliga räkningar i fickorna på försäljningsassistenten på min närmaste återförsäljare. I själva verket, om du har 20/20 syn, och ett större huvud än jag, bör du göra just det.Om du letar efter ett nytt headset och vill hålla dina alternativ öppna, kolla in vår runda uppsättning PC-headset för spel , PS4-headset, ochXbox One-headset.

Razer Nari Ultimate – Design

Razer Nari Ultimate recension: & quot; Ett revolutionerande steg framåt i nedsänkning & quot;

Razer Nari Ultimate: s eleganta design omfattar en metallisk ram med yttre ytor som flyter ovanför det flexibla, justerbara bandet. Det autojusterande pannbandet är avsett för en "krångelfri passform" men om du har ett huvud som är fel på den lilla sidan, kommer det att känna som att någon har slängit en sadelväska över öronen. Medan headsetet är lätt, de stora kopparna hängde under min käklinje och kändes som om de vilade mot sidan av mitt huvud i motsats till att mina öronen. Detta hade också en negativ inverkan på glasögonkanalerna – en funktion som passar de som inte är välsignade med 20/20 syn. Eftersom kopparna inte passade perfekt passade inte strecksatsen ordentligt, och jag kunde inte bekvämt bära headsetet i mer än en timme med mina glasögon på.

Men då föredrar jag en mer passform för mina headset, och kanske har jag en onormalt liten skalle. Detta kommer inte att vara ett klagomål för alla, men om du är på den svagare sidan är det något att tänka på. Med kontakter kändes headsetet fortfarande som en irritation när jag först tog på det, men jag vände mig på passformen efter ett tag.

De svängbara öronskyddarna består av minneskum, kyla gel-infunderade kuddar och plyschfodral som är färdiga med värmeöverföringstyg, så att du kan svettas bort till ditt hjärta, även om sminkbärare kommer att kämpa för att få kopparna helt rena om det finns någon överföring av stiftelse.

Allt-i-allt är Nari Ultimate ganska att titta på, kommer att vara bekväm att bära för de flesta, och du kan till och med jazza dem upp lite tack vare Razer Chroma-stödet. Med Razer Synapse 3-programvaran kan du välja mellan belysningseffekter för statisk, andning och spektrumcykling så att alla som tittar på dig medan du spelar kan njuta av en mini-show.

Razer Nari Ultimate – Funktioner

Utanför HyperSense-tekniken och THX Spatial Audio-stöd har Nari Ultimate ett antal snazzy-funktioner, men de kommer inte att behaga alla. Låt oss bara riva bandhjälpen just nu, det finns inget trådlöst stöd för Xbox One för tillfället och Game / Chat-funktionen fungerar bara med plattformar som stöder trådlöst läge. På plussidan har det trådlöst stöd för PC och PlayStation 4, och har en spel- / chattvals som låter dig dränka ut dina lagkamrater som du finner lämpligt.

Headsetet har en stängningsknapp, utdragbar bomarmmikrofon med lite flexibilitet som har en mikrofonljuddämpande indikatorlampa i slutet, men frånvaron av en mikrofonövervakningsfunktion är lite av en nedladdning.

Örkopparna har 50mm förare och innehåller dolda intryckta glasögonkanaler för glasögonbärare, men de är inte nästan lika uttalade som Turtle Beachs ProSpecs-alternativ, sett i Stealth 300. Headsetet passade inte bra på mig, så jag missade inte till förmån för kanalerna, men även med ett finger längs skummet, är indraget knappt urskiljbart från övriga öronkuddar.

Det finns en trådlös USB-dongel som dyker upp från den högra öronkoppen med ett fast tryck, och du kan spela in den på din PS4 eller PC för att komma igång. Det finns också en 3,5 mm-port och en trådbunden USB-anslutning som möjliggör laddning, även när headsetet används.

För att finjustera RGB-lamporna på öronknapparna, eller intensiteten hos HyperSense, kan du använda programvaran Razer Synapse 3 för att ställa in ljuseffekter och aktivera / inaktivera den haptiska feedbacken eller anpassa den efter din smak. Dina inställningar sparar och överförs till alla enheter som du sedan använder ditt headset med. Om du är ansluten till en enhet via 3,5 mm-uttaget kan du bara stänga av strömmen för att inaktivera HyperSense.

Alla dessa fiffiga funktioner kommer att ta en avgift på Razer Nari Ultimate’s batteritid. Du kan förvänta dig 24 timmar när RGB och HyperSense är avstängda, och åtta timmar med båda aktiverade. På den ljusa sidan tar det bara fyra timmar att juice upp headsetet igen.

Razer Nari Ultimate – Performance

Den utmärkta funktionen som skiljer Razer Nari Ultimate från allt som finns på marknaden just nu är HyperSense-haptik-tekniken, som jag kunde tappa i flera dagar. L5-haptiska drivrutinerna arbetar med ett brett frekvensområde på 20Hz-200 Hz och använder dynamisk digital signalbehandling (DSP) för att skapa en uppslukande, naturtro upplevelse. Förarna agerar oberoende av varandra, så beroende på action i spelet kommer du att känna att den taktila feedbacken justeras, blir svagare i den ena öronen och starkare i den andra, till exempel när du rör dig runt i miljön och möter olika bullriga saker som befolkar världen du bor på då.

Ur ett ljudperspektiv erbjuder Nari Ultimate fantastiska prestanda för spel, men är lite glömt på musikfronten om du lyssnar utan haptiken på. Spela Doom, Overwatch och God of War, röster var tydliga och det fanns en fantastisk nivå av tydlighet, med knakande broar, raslande vind och knasande eldar lika tydliga som brinnande vrak, demonernas stridsskott och avlägsna skott. Razer har gjort det klart att headsetet är designat med fördjupning i åtanke, först och främst, så det kanske inte är perfekt att ge dig en fördel i konkurrenskraftig spel.

Basen hjälper verkligen, tillsammans med HyperSense, vilket ger en känsla av ett mer robust ljud än det faktiskt är, och ger en extra dimension till din underhållning, vilket gör filmälskare och spelare till den perfekta publiken. Och om du är i ASMR, pojke hur, är du på en godbit. Slå på dessa med anASMR Zeitgeistvideo så kommer du att vara i himlen.

Övergripande – Skulle du köpa det?

Medan audiofiler kanske ser Razer Nari Ultimate’s HyperSense-haptik-teknik som en gimmick, från underhållningssynpunkt, är det verkligen en spelbytare. Basen är anständig nog för spel och filmer, men i kombination med HyperSense får du en extra dimension som du inte hittar någon annanstans.

Konkurrenskraftigt spel åt sidan, är tydligheten perfekt för stämningen i enspelarspel som Horizon Zero Dawn, eller God of War, och tillägget av HyperSense skapar en rik, djup, buldrande bas du verkligen kan känna, och det är den upplevelsen du ” betalar för med $ 200 prislappen.

Razer erbjuder också Nari för $ 150, vilket är samma som Ultimate minus den haptiska feedbackfunktionen, men utan den kan du förmodligen hitta ett bättre alternativ, som Razers egen Kraken Tournament Edition för under $ 100 med THX Spatial Audio-stöd och justerbar bas. Du kan också hämta Nari Essential för $ 99.99, även om den har betydligt mindre funktioner än sina syskon.

I slutändan, om du vill ta din hemunderhållning till nästa nivå och har $ 200 att spendera, är Razer Nari Ultimate verkligen en transformativ upplevelse. Från kraftfulla, ansiktssmältande explosioner till det avlägsna, kind-fnurrande rumlet om ett närmande fordon, kastar Razer Nari Ultimate dig in i en annan värld, och du kommer aldrig att vilja lämna.

UPPDATERING: Razer har bekräftat att headsetet har mikrofonövervakning aktiverad via Synapse 3-programvaran när den startas senare i år. Funktionen var frånvarande från granskningsprovet.

Razer Nari Ultimate recension: "Ett revolutionerande steg framåt i nedsänkning"