Detta är en fantastisk controller för proffsspelare som vill ha den konkurrensfördelen, men det är bara för dyrt för den genomsnittliga spelaren.

• Programmerbara knappar ger en fördelning på en sekund
  • Tillfredsställande klickande knapp-feedback
  • Premium byggkvalitet

• För dyrt för den genomsnittliga spelaren
  • Pinnar är inte tillräckligt gripande

Millisekunder räknas i konkurrerande spel, de betyder skillnaden mellan att överträffa en motståndare eller sakna ditt fönster för en kombination. Som ett resultat gör Razers Raiju Tournament Edition sitt bästa för att trimma allt fett från den redan utmärkta DualShock 4. Med programmerbara knappar och en smart layout som minimerar fingrarna kan det märkbart förbättra prestanda – även om det bara är lite.

Tack vare utmärkt byggkvalitet är detta också Formel 1-bilen för spelkontroller. Fininställd, dyr och exakt, det är en handenhet som är utformad för att utföra. Men det begärda priset (ungefär $ 160 /? 149,99) är utan tvekan för högt för någon annan än den mest dedikerade eSports-spelaren.

Funktioner

Razer Raiju Tournament Edition PS4-kontrollöversikt: & quot; Fininställd, dyr och exakt & quot;

Eftersom det främst är inriktat på skyttar och kampspel är Raiju Tournament Edition optimerad med fyra extra, programmerbara knappar. Ödmjuka även om de kan tyckas, dessa knappar är kontrollerns hemliga vapen. Förmågan att bli alla insatser du väljer, de är strategiskt placerade så att du inte behöver slösa bort dyra ögonblick att nå något. Specifikt är två placerade på baksidan av luren där dina långfingrar sitter (ersätter X och O i standardläge) medan två till är belägna inom räckhåll för L2- och R2-utlösarna (som standard till &# 8710 och &# 8414, respektive). Dessa tar bort behovet av ansiktsknappar helt och hållet, användare kan hålla tummarna på pinnarna och pekfingrarna på utlösarna hela tiden för att öka responstiden. Det är en liknande historia med den mycket berömda &lsquo, Hair Trigger Mode ‘. Två omkopplare låser L2 och R2 så att du inte behöver trycka lika hårt för att få svar.

Det är lätt att ändra vad dessa knappar gör också. Medföljande app synkroniseras med din controller via Bluetooth och ger ett enkelt, användarvänligt gränssnitt för att byta saker. Dessutom kan du ställa in snabbvalsprofiler och till och med ändra brusnivån på varje sida av styrenheten. I kombination med trådbundet eller trådlöst spel på både PS4 och PC är Raiju Tournament Edition ett enkelt men ändå mångsidigt kit.

Design

Snarare än att följa DualShock 4: s exempel eller det som är dess dyrare motsvarighet, Raiju Ultimate, verkar denna styrenhet ha inspirerats av Xbox One. Blandning av asymmetriska joysticks, en tjockare kropp och tjocka axelknappar, det skulle inte se ut på sin plats bredvid Microsofts konsol. Långvariga PS4-fans kan ha det svårt att anpassa sig till, men det är ett litet klagomål i det stora tingen: saker Raiju-turneringen ger bordet en tröstande vikt, strukturerade grepp och djupt tillfredsställande, taktila knappar som klickar med varje tryck. Samtidigt finns det ett trevligt studs till triggers när regulatorn försiktigt skjuter tillbaka mot dina fingrar. Raiju-turneringen är en premiumprodukt, och du påminns om det faktum varje gång du använder den.

Detta är också fallet med dess mjuka, lyhörda pinnar. Medan de konkava topparna inte är så gripande som de borde vara, är det inte en misslyckande som stör dig mycket när du spelar. Jag glömde snabbt frågan eftersom det inte påverkade resultatet negativt.

Prestanda

Lyckligtvis sträcker sig kvaliteten på Raiju Tournament Edition hårdvara till dess effekt på spelet. Det är redo att svara på den minsta inmatningen, och de extra knapparna ger verkligen en fördelning på andra sekunder jämfört med andra spelare. Snarare än att nå X, O, &# 8710 ,, eller &# 8414, allt du behöver är direkt tillgängligt. Detta gör att du kan svara på hot alltmer snabbare. Du kan också göra mer samtidigt. Till exempel kan du fortfarande sikta med höger pinne medan du hoppar ur fara eller slår på crouch-knappen. Även om det inte kommer att revolutionera hur du spelar, kommer det att ge dig en välkomstkant likadant. Vi pratar om hårets bredd av skillnad här, men i en brandbekämpning är det det som skiljer dykning bakom skyddet och förvandlas till en mänsklig kudde.

Detta gäller även för Hair Trigger Mode, om än i mindre märkbar grad. Pro-spelare kommer att uppskatta det på samma sätt som de kommer att njuta av enkelt att programmera nya layouter via ledsagar-appen.

Tyvärr är Raiju Tournament Edition: s största styrka månljus som dess största svaghet. De bakre knapparna är stora och, i kraft av var de är, för lätt pressas in fel. Fördelar kommer att anpassas snabbt. Alla andra står inför en inlärningskurva där de av misstag hoppar runt eller lämnar menyer när de inte vill. Som du kan förvänta dig kan det vara ganska frustrerande. Därför är Tournament Edition inte idealisk som kontroller för spel med en spelare. Det var inte utformat för att spela dem, säkert, men detta minskar ändå handenhetens överklagande. 150 $ + är en hemsk massa pengar att spendera på något med ett sådant specifikt fokus. Om du inte är en dedikerad konkurrenskraftig spelare som är specialiserad på eSports är det därför svårt att motivera – särskilt när standard DualShock 4 redan är så fantastisk.

Övergripande

Generellt sett sammanfattar denna dualitet Razer Raiju Tournament Edition. Om du är en konkurrenskraftig spelare som letar efter ett försprång i Overwatch eller Fortnite är det en utmärkt styrenhet som kommer att leverera med en premium glans. Det finns faktiskt ett argument att det är bättre än Raiju Ultimate, dess dyrare kusin. Trots att de inte har utbytbara pinnar och kromeffekter av de senare är det i princip samma produkt för mindre.

Men för alla andra? Det är förmodligen inte värt priset för entré. Även om det är en bra controller, är jag inte övertygad om att det är tillräckligt för att garantera att jag skalar ut så mycket pengar om du bara letar efter en ny pad.

Razer Raiju Tournament Edition