Razer Raiju Ultimate PS4-kontroller: “Det finns inte tillräckligt med nytta här för att motivera premiumpriset”

Ett anständigt alternativ för pro- och eSports-spelare, men erbjuder inte anständiga spelförbättringar för vardagliga spelare. Och det är super dyra.

• Stor byggkvalitet
  • Mycket anpassningsbar

• Mycket dyrt
  • För lätt att slå M-knappar av misstag

Hur förbättrar du kontrollerens perfektion för att ge spelarna en fördel? Det är den svåra frågan som Razer Raiju Ultimate finner sig behöva svara när han vädjar till PS4-publiken. Detta beror på att från ett rent komfortperspektiv skulle de flesta PS4-spelare hålla med om att Sony spikade det med designen av DualShock 4. Medan hoppet från PS2-analogkontrollen till PS3: s lämnade mycket att önska vad gäller iteration, för den nuvarande generationen, PlayStations handenhet känns tillfredsställande att hålla, enkel att använda och tillägget av en massiv pekplatta som fungerar som en stor knapp i mitten är inte så irriterande som skeptiker ursprungligen trodde.

Razer Raiju Ultimate upprätthåller dessa tekniska framsteg för det mesta och försöker förbättra dem genom ökad anpassning, multifunktionella knappar och utbytbara D-pad och thumbsticks – alla faktorer som är användbara för den dedikerade eSports-spelaren som vill ha en kant nästa gång de går in i Call of Duty Black Ops 4: s Blackout-läge. För den genomsnittliga spelaren kommer emellertid det ökade antalet alternativ sannolikt att fungera som komplikationer, i risken att komma i vägen för din nästa svåra utflykt i spel somRed Dead Redemption 2andGod of War – där de snabbaste reaktionstiderna inte nödvändigtvis krävs.

Razer Raiju Ultimate – Design

Estetiskt gör Razer Raiju Ultimate ett bra första intryck när han tar ut den ur lådan. Förpackat i sin egen hårda skalfodral komplett med fack utformade för att säkert lagra D-pad, USB till Micro-USB-kabel och miniatyrpinnar du inte använder, allt om Razer Raiju Ultimate skrik &lsquo, boutique och &lsquo, premier’. Förväntat, med tanke på dess prislapp på $ 170. På själva styrenheten och den ergonomiska formen är mer besläktad med en standard Xbox One-styrenhet än en DualShock 4. Innan du börjar oroa dig för besväret med icke-symmetriska tumstift, vet du dock att Razer Raiju Ultimate håller dem centrala. Sammantaget finns det en tillfredsställande tyngd som kommer som ett resultat av regulatorns fetare design.

Bortsett från den extra anpassningen som erbjuds av utbytbara thumbsticks och D-pad, slår Razer Raiju Ultimate på ytterligare fyra knappar till områden där fingrarna vanligtvis faller i vila. Döpt M1, M2, M3, M4, de förstnämnda två är placerade lite längre inåt än L2 och R2 triggers, medan de senare ibland alltför lätt pressas på grund av deras placering på baksidan. För att avrunda de viktigaste designpunkterna finns det lite trassigt (om det är meningslöst) krombelysning som gränsar till den centrala pekplattan, och mattad struktur som appliceras på greppet på vardera sidan säkerställer att spelare alltid kan hålla handtaget på saker.

Razer Raiju Ultimate PS4 controller-granskning: & quot; Det finns inte tillräckligt med fördel här för att motivera premiumpriset & quot;

Razer Raiju Ultimate – Funktioner

Även om det till stor del är uppsatt som ett PS4-kontrollalternativ, erbjuds allt Razer Raiju Ultimate till Sonys konsol också på PC tack vare dubbelkompatibilitet. Det finns tre uppspelningsalternativ som kan ställas in via en switcher på baksidan: trådlös PS4, trådlös PC och trådbunden med antingen två. Det fanns ingen märkbar försening eller fördröjning mellan de tre i någon av mina utökade spelsessioner, och efter en fyra timmars laddning fortsatte Bluetooth-anslutningen att hålla sig stark.

I mer praktiska termer skapas Razer Raiju Ultimate främst som en eSports-controller, så det finns få speciella inräknningar som är inriktade på det. Det ena är vad Razer kallar &lsquo, trigger top switches ‘, som gör det möjligt för spelare att bestämma avståndet som krävs för att aktivera de all-viktiga L2 och R2 triggers. Tanken är att genom att slå dem med ett enkelt klick, snarare än att låta dem sätta in hela vägen, ökar din responstid för att skjuta eller sikta avsevärt. Vi talar millisekunder skillnad vid denna punkt, men det är den typ av precisionnivåer som behövs för att potentiellt öka gillar dina Victory Royale win rate i Fortnite.

Sedan finns det utbytbara tumstickstyper: två standardmoduler, en upphöjd och en slät. Konkurrenskraftiga spelare kommer utan tvekan att byta ut rätt pinne för den upphöjda modulen, bara för att öka känsligheten för precision långt utöver vad de flesta första personers skyttar erbjuder i spelet. Den alternativa D-pad kommer att ha mer att erbjuda den genomsnittliga spelaren, med en enda kakel i motsats till enskilda riktningsmoduler – vilket gör det lättare att spela spel som racers och slåssspel, som fungerar bättre när du rullar tummen över en pil. I detta avseende förbättrar Razer Raiju Ultimate spelupplevelsen för vissa genrer på PS4 utöver vad DualShock 4 kan erbjuda.

• Var får man tjänstemannenPS4-controller billig, om du föredrar DualShock 4.

Razer Raiju Ultimate – Spelbarhet

Så hur känner Razer Raiju Ultimate faktiskt att använda? Bra och dåligt. Huvudupphängningen, som tidigare nämnts, kommer från var M3- och M4-knapparna är placerade. På baksidan är de helt enkelt för enkla att trycka av misstag, särskilt när du behöver klicka på L3 eller R3. Många gånger när jag åkte över öknen i Red Dead fann jag mig av misstag gå av min häst istället för att berömma den eller växla mellan filmlägen. Det är lite nit-picky, men så är Razer Raiju Ultimate också i hur den fungerar. Problemet kan lätt lösas genom att mappa M3 och M4 till ingen annan inmatning i Razers app, men det är en annan båge som de flesta PS4-spelare kommer att bli irriterade att hoppa igenom, och du verkligen nerfing en av funktionerna du betalade topp-dollar för.

I skarp kontrast är Razer Raiju Ultimate M1 och M2 axelknappar (inåt L2 och R2) en bris att klicka in, men det är till nackdel för L1 och R1. Jag nämnde tidigare att Razer Raiju Ultimate har mycket gemensamt med en Xbox One-kontroller, och tyvärr såväl som det fina heftet och det bra greppet, detta översätter också till en svampare och mindre taktil L1 och R1. Det kan bara gälla dem med stora händer, men min pekfingrar vilade aldrig naturligt på dem. På grund av detta M1 och M2 var mina hänvisade ersättare, men det är att lösa en fråga som inte var där i första hand.

Utöver detta känns trycket på varje annan knapp tillfredsställande – till stor del på grund av Razer Raiju Ultimate’s klickiga feedback. Till och med den centrala pekplattan känns bra att knacka på, eftersom den aldrig är i tvivel om mina pressar registrerade eter i trådbundna eller trådlösa lägen. Svaret var alltid &lsquo, du satsar! ‘ Att inte behöva trycka L2 och R2 så långt ner var också konsekvent lyhörd, och är en liten funktion som nästan alla PS4-spelare kommer att njuta av och bli nöjda med. Men det är små vinster.

Övergripande – Skulle du köpa det?

Razer Raiju Ultimate gör många saker rätt för att vädja till specialisten och eSports PS4-spelare. Men för dem som föredrar enkel spelare eller historiedrivna upplevelser? Inte så mycket. Med tanke på det bifogade priset på $ 170 är det trevligt att styrenheten ger en bra känsla av kvalitet tack vare en bra ingång, texturerat, grepp och pålitliga knappar, men tillägget av M3 och M4 och hur lätt det är att oavsiktligt trycka dem verkar som en designövervakning. Det är kritiskt att det här inte är tillräckligt med fördel för att motivera premiumpriset. DualShock 4 är fortfarande det bästa alternativet för de flesta PS4-spelare, medan FPS-anhängare kan hitta ett värde i att öka deras responstid.

Razer Raiju Ultimate