Recension av Creepshow-serien: “Bra, gammaldags skräck kul”

Framgångsrikt ger en skräckklassiker tillbaka från de döda.

Skelfilmer har blivit mer och mer komplexa de senaste åren (termen "upphöjd skräck" har kastats runt, även om det förblir en kontroversiell fras bland vissa kritiker). Ibland vill du dock bara umgås med monster som inte tvingar dig att förena ditt komplicerade förhållande med din mamma. Det är där Shudders nya serie Creepshow, en uppståndelse av Stephen King och George A. Romeros klassiker från 1982, kommer in.

Den nya Creepshowen firar berättelserna som fyllde klassiska skräckkomiker i sin storhetstid och bevisar att den beprövade formeln fortfarande fungerar. Varje avsnitt berättar två historier, med premiären med en berättelse från King och en annan från Bird Box-författaren Josh Malerman. Tack vare denna struktur levereras skräck snabbt och effektivt, med den bekanta känslan av rädsla som aldrig hänger för länge.

Passande, King’s story – en anpassning av hans novelle Gray Matter – leder den första episoden. Ligger i samma universum som It och Cujo (kungfans kan självklart upptäcka referenserna), berättar berättelsen om en pojke som skickades ut i storm för att köpa sin far ett fall med öl. Enkelt nog, men King har alltid varit på sitt bästa när han berättade historier om hemlig skräck. Medan effekterna är mer Goosebumps än Game of Thrones, är de perfekta för den speciella monstrositeten som hämtar denna berättelse.

Recension av Creepshow-serien: & quot; Bra, gammaldags skräckskäm & quot;

Den andra berättelsen är markant annorlunda och gäller en flickas älskade dockhus. Naturligtvis är dockorna innanför inte bara statiska dockor (de flyttar sig), och de är säkert inte bara att ha en oskyldig teparty (ett avtagit huvud spelar en viktig roll). Att titta på dockshusets ägare, en ung flicka, kolla in varje rum och bevittna de olyckliga dioramasna inom är vacker visuell berättelse. Dina ögon kommer att överflödas på skärmen fram till slutet.

Samtidigt som två mycket distinkta berättelser kunde ha lett till emotionell whiplash, hjälper kontrasten mellan dem, i humör och stil, att lyfta fram styrkorna hos båda. Horror obsessives kommer att ha väntat på den här omstarten under en längre tid, och serien kommer utan tvekan att påminna dem, som det gjorde själv, av läskiga serier, Point Horror-romaner och de klassiska filmer där det mest störande var miljöpåverkan från den rikliga mängden slam som kastas runt. Men, viktigast, under gummimonsterdräkter finns två bra historier som drar dig i en sådan takt att det inte finns tid att leta efter kryphålen eller analysera hjältarna. Det är bra, gammaldags skräck kul, och Baphomet vet att vi behöver något av det just nu.

Creepshow har premiär på Shudder den 26 september.

Recension av Creepshow-serien: "Bra, gammaldags skräck kul"