En av de tre bästa öppna världarna genom tiderna, och det bästa spelet Rockstar någonsin har gjort. Ett gammalt mästerverk i Old West.

• Det snyggaste konsolspelet som det någonsin har varit
  • Enkelt den mest förvånande berättelsen i öppen världshistoria
  • Ett löjligt och vackert antal sidledningar

• Brist på snabba resor gör det här looooong spelet
  • Slutet är inte lika modigt som föregångaren

Det finns inget sätt att säga följande utan att låta helt definitivt, så här går …. Red Dead Redemption 2 är det snyggaste videospelet genom tiderna. Ja, EVER. Och det inkluderarUncharted 4. Det är också det bästa spelet under de senaste fem åren. Jämför den här vilda västern-eposten med GTA 3: s blockiga Liberty City och dess roll av fluffiga bågar som du antagligen knäknäppt på en liten TV för 17 år sedan, och utvecklingen är häpnadsväckande. Ibland är det knappast otroligt hur bra Rockstars senaste sandlåda ser ut och känns.

Inte räknar GTA 5: s remaster, detta är det första spelet som studion har släppt denna konsolgeneration ordentligt. Inte överraskande, under de år sedan Los Santos-sensationen lanserades, har Rockstar byggt upp en mängd saker att säga. Som sådan är RDR2 ett spel med stora teman och ännu större idéer. Evlen med krypande kapitalism. Korrupta regimer. Förlusten av långvariga trosuppfattningar. Med sina kontextuella konversationer, där dess outlaw-ledning antingen kan hälsa eller motverka hundratals skräddarsydda NPC: er, försöker spelet också att föra öppna världar framåt. Här innebär dina huvudsakliga interaktioner ofta byte av trevliga saker (eller förödande, gamla tidiga skivor), medan betydande delar av huvudhistorien involverar tyst, fridfull karaktärsbyggnad. Jämfört med slaktkarusellen med slakt så många andra sandlådor väljer att rida, känns RDR2s mer tankeväckande, mindre avtryckare lyckliga tillvägagångssätt som ett progressivt steg. Även om det sagt så slutar du fortfarande skjuta hundratals dudes. Oroa dig inte, de flesta av &lsquo, em förtjänar det.

Spelar på Xbox One X på 4K, denna gränsfabel är inte bara otroligt vass, den har de mest imponerande ljus- och vädereffekterna runt. Vänta tills du ser en soppig morgonmist som täcker spelets sydliga plantagefält eller fastnar i en skärmskakande åskväder, försök sedan att hålla med. Om du har turen att äga en avancerad 4K-TV är den visuella prakt RDR2 rutinmässigt en match för även de mest banbrytande spelen på PC, anmärkningsvärt eftersom det körs på (något) åldrande konsoler, inte ett vansinnigt dyrt grafikkort. Även om du är &lsquo, bara ‘spelar på 1080p på en standard Xbox One eller PS4, denna oerhört ganska öppen värld är fylld med otroliga miljöer och superuttrycksfulla karaktärsmodeller.

Cowboy möter världen

Red Dead Redemption 2 recension: & quot; När krediterna rullar har du skapat tillräckligt med otroliga minnen för att fylla tio mindre spel & quot;

En prequel och följeslagare till 2010 Red Dead Redemption, berättelsen om den kriminella cowboy Arthur Morgan utvecklas som en av Sergio Leones dumma men medvetande lekfulla Spaghetti Westerns. Naturligtvis varar The Good, the Bad and the Ugly ett par timmar, inte upp till 70. En vridande berättelse om trasiga lojaliteter och föråldrade ideal, den har flera återvändande (om än yngre) karaktärer från sin föregångare, inklusive en ny- inför John Marston, som har en behaglig avgörande roll i Arthurs resa. Mournful, melankolisk, majestätisk, spelets svepande berättelse om out-of-deras-djup outlaws spelar över bakgrunden av en snabbt föränderlig amerikansk hjärta i de döda dagarna av 1800-talet.

Ridin rodeo

Innan du vattnar vidare i Old West ogräs för att berätta exakt varför RDR2 är det bästa spelet under det senaste halva decenniet, är det svårt att helt separera äventyret från de senaste anklagelserna på Rockstar Games. Mycket av samtalet kring lanseringen av det öppna världsapplet har fokuserat på påståenden om en kaustisk kultur på 100 timmars arbetsveckor. Oavsett vad som är sanningen är detta en komplex fråga som kan spillas djupt in i denna översyn och därefter. RDR2 har alla kännetecknen för en intensiv åtta år lång produktionsschema, ett kärleksarbete (och kanske mindre positiva aspekter av triple-A-utvecklingen) som ändå ligger ett snitt över sina samtida. Från och med just nu representerar cowboy-klassikern det nuvarande toppet för design av videospel. Detta är en stor tid genom tiden: ett mästerverk som förtjänar att nämnas tillsammans med Ocarina of Time, Half-Life 2, Metal Gear Solid 3, Skyrim och senast The Witcher 3.

RDR2 är en färdigt anekdotgenerator. Sätt ner ett dussin personer med spelet och jag kommer att satsa på dig Clint Eastwoods sista Fistful of Dollars varje sista skulle se scenarier helt individuella för deras playthrough. Rockstars extraordinära öppen värld är så bred som den är djup. Detta är ett äventyr så fylld med fantastiska framväxande stunder, när slutkrediterna rullar efter en hel vecka med fängslande, kriminell spel, det finns tillräckligt med otroliga minnen för att fylla tio mindre spel.

Du kan se en hungrig gator dra ett skrikande vildsvin in i Bayou-avgrunden från Lemoynes rikt detaljerade träskmarker (tror att Rockstar tar på sig en gammal tidig Louisiana). Du kommer att träffa otaliga långsamma Dead Eye-fotograferingar med Arthurs imponerande vapenutbud – vissa strider förbättras ytterligare med RDR2: s valfria, fantastiska första personläge. Du kan falla för en häst (sedan snabbt lasta på filerna för att göra det till ditt fäste) efter att ha sett den glatt rulla runt de översvämmade gräsmarkerna i Grizzlies West. Din Arthur kan till och med bli behandlad med en gratis jacka från en av spelets allmänna butiker när en främling belönar dig för den tiden du räddade deras liv nära de snarkande floderna i Cumberland Falls. Sade god (helt slumpmässig) handling som mest sannolikt involverade Morgan suger ormgiften ur killen lår. Låt oss aldrig tala om ormen som slurperade igen.

Vilda västern är bäst

Den värld som dessa tillväxtaktiviteter förekommer i är häpnadsväckande. Glöm GTA 5’s Blaine County, eller den bländiga skönheten i The Witcher 3: s fantasy Kingdom: RDR2 har den mest imponerande kartan du någonsin har utforskat. Ärligt talat är det förvånande. Långt större än GTA: s fiktiva Kalifornien – och kom ihåg att du inte kan zipa runt Morgan i västvärlden i en helikopter – den spänner över snötäckta bergsområden, täta träsk, dramatiska oljefält lyfta rakt från There Will Be Blood, och till och med en betydande ny Orleans-inspirerad stad. Det finns också ett hemligt, spretande område som folk kommer att tappa tankarna över.

Stoppa ner tiden

När det gäller skriptade berättelser, finns det ingen annan öppen värld – ja, kanske GTA 5 – som kommer nära att matcha den rena kvaliteten på Redemption 2: s kärnkampanjuppdrag. Över 60 udda timmar av sheriff-skjutning, bank-rånande, bridge-blowing action, det finns bara en generisk, cookie cutter &lsquo, skräddarsy målet “målet som kommer till minnet. Majoriteten av Arthurs lagbrytande uppdrag centrerar alla på stark berättelse. De flesta involverar ständigt uppfinningsrika uppgifter, inklusive osannolika kostymförändringar, skandalösa transportsätt eller utmaningar som är så varierande som att blanda sig vid en cocktailboll för att lära en ung pojke att fiska. Med tanke på att det finns 104 huvuduppdrag – för sammanhang, Franklin, Michael och Trevors kaptein i Los Santos &lsquo, bara “har 79 – en sådan variation är ännu mer imponerande.

Berättelsevis, detta är kanske det fetaste trippel-A-spelet som någonsin har gjorts. Arthurs berättelse genomgår de minst förutsägbara, mest ambitiösa vändningar du någonsin kunde föreställa dig. Om du är känslig för mycket mindre spoilers kanske du vill gå bort till nästa stycke. Fortfarande här? Härlig. Låt oss bara säga att den sista 15 timmars epilogen (ja, du läser rätt) är inget mindre än förvånande. Helt överraskande och tankeväckande mogna, det är ett exempel på den typ av berättelse med hög kaliber som vi alla förtjänar 2018, men få stora stora budgetspel har levererats sedan 2013 The Last of Us.

Det finns också en löjlig mängd detaljerade sidesystem i RDR2, och varje sista är värt din tid. Att locka djurjakt involverar spårning av doftspår innan de riktar sig till en kritares vitalsorgan, och de är alla mer engagerande och djupare än varje Cabelas spel tillsammans. Uppgradering av ditt gänglägrers mat-, medicin- och ammunitält lägger också till ett taktiskt förvaltningselement till handlingen, medan fullfjädrade vapenhantverk och mätare som påverkar Arthurs hälsa, hunger och uthållighet säkerställer att du måste hålla din outlaws mage full och kondition om han ska stanna bäst på hans skärpa.

RDR2 är så detaljerad, till och med Morgans hår och skägg växer i real (ish) tid. Om du inte vill att Arthur ska hamna som en del Wild West yeti, behandla din cowpoke på vanliga resor till en av spelets barberare. I en söt nick till CJ från GTA: San Andreas, tappar eller förbättrar den förbannade också om han äter för lite eller för mycket – oroa dig inte, resultaten är mindre tecknade överdrivna än att skjuta Clucking Bell-hinkmål i Carl’s hals. Koppla ihop detta med omfattande garderobsalternativ, som låter dig finjustera allt från dina antiheros skjortor och västar, till och med sporrarna på hans stövlar, och få öppna världar ger dig så mycket byrå över din karaktär.

Möta musiken

Ett ord – okej, flera rusande meningar – om musiken. Woody Jackson har gjort ett sensationellt jobb på soundtracket. Kompositören har fått varje Rockstar-titel sedan den ursprungliga Redemption, och det här är hans mest aurally väckande verk ännu. Det sista spelet firades för flera underbart bedömda musikögonblick, den mest berömda var Marstons resa till Mexiko till Jose Gonzalez’s &lsquo, Far Away ‘. Medan prequel kanske inte har en låt som är lika perfekt som den spökande melodin, fungerar spåren som följer med berättelsens viktigaste ögonblick vackert. När det gäller allmän bakgrundsmusik är Jacksons poäng både elektrifierande och eklektisk. På något sätt kan det svala svans mellan rivning av nerverna under ett skrämmande grottanfall som involverar kannibaler, och perking upp en scen där dina cowboy chums firar en framgångsrik DIY genom att downingall whisky.

Finns det kritik? Självklart. För stora delar av spelet finns det ingen snabbresa, som är bunden till att gnida tidfattiga människor på fel sätt. Den första handlingen är också helt långsam, särskilt placerad bredvid GTA 5: s barnbrännaröppning. Vissa kanske kämpar med denna första sprängning av kompromisslös stimulans, men när den fullständiga kartan öppnas visar väntan i slutändan mer än värt det. De tidiga lägerbyggnadsmöjligheterna slås också in för tidigt, och vissa uppdrag kan innebära irriterande, insta-misslyckade mål. Och medan epilogen i allmänhet är lysande, saknar den sista halvtimen den briljant magra tarmstansen i den första Redemption’s final.

Hur bra är Red Dead Redemption 2? Under de senaste åren vill jag hävda att de enda spelen som förtjänar att betraktas på samma ultraelitnivå är GTA 5, Metal Gear Solid 5 och The Witcher 3. Detta är en stenkall 5/5 klassiker som kombinerar lysande att skriva – Rockstars Houser-bröder levererar en annan påverkande, ljusspärr manus – fantastisk teknik och en av de mest djärvt strukturerade tomterna som någonsin nådar en trippel-A-titel. Historien är så väl berättad, att du känslomässigt investerar mer i en häst under en avgörande scen än vad du gjorde även för Kratos i årets storslagna War of War. Om du bara köper ett spel i år, måste det absolut vara denna underbara Wild West Quest.

Granskad på Xbox One X, och om du vill veta vilken 4K TV som är bäst för Red Dead Redemption 2 har vi täckt dig.

Red Dead Redemption 2