• Det ser bra ut
  • Zombies är otroligt grotesk
  • Stora pussel och atmosfär

• Dumma kontroller
  • Clunky boss slåss
  • Känner mig konstigt förkortad mot slutet

Åh de saker jag skrek när Resident Evil 2 Remake tappade en zombie på mig från taket. Vem sätter zombies i taket? Jag är också säker på att jag utvecklade ett helt nytt dimensionellt svärdplan på flera punkter. Denna kärleksfullt gjorda remake återfångar perfekt det som gjorde originalen stor, som främst sätter dig i ett litet rum med för många monster och inte tillräckligt med kulor, gungande från spänd utforskande prickande genom mörkt blodfärgade korridorer en minut, till så mycket skrikande och flagga nästa.

När det gäller andra återuppringningar som hedrar de gamla spelen är kämparna fortfarande … ja, egentligen lite skit. De långsamma, metodiska kontrollerna som fungerar så bra för att främja en känsla av hanterbar sårbarhet mot zombier blir trögt trög mot snabbare rörande fiender och chefer. I det scenariot handlar det mindre om sårbarhet och mer om tjutande på skärmen eftersom dina karaktär hörnar som en Roomba fastnat på en matta och inte undviker en enorm svepningsklo från en skärm. Classic Resident Evil har dock alltid varit lite så, vilket gör dessa möten mer om att ta ett par gå för att få &lsquo, trick “du behöver för att vinna snarare än att dra bort en snygg uppsättning drag. Det finns också ett möte med en svängande fraktcontainer som är en katastrof. Det äger rum i ett litet område som knappt är större än det monster du kämpar och belyser verkligen gränserna för kontrollerna.

Men en kink dödar inte en klassiker och det är intressant att se hur mycket av det gamla spelet som kommer igenom. Begränsad rörelse som lämnar dig utsatta, knappa resurser och noggranna pussellösningslager är alla grundpelarna i originalet och efter den totala återuppfinning av Resident Evil 7: s första person omstart visar detta att dessa idéer fortfarande har ben. Låt oss prata Dino Crisis…

Resident Evil 2 Remake