Resident Evil 7 Biohazard recension: “Ungefär som en väsentlig skräckupplevelse som du kan få”

En lysande återuppfinning för serien och stort skräckspel i sig.

• Fantastisk atmosfär och karaktärer
  • Väl utvecklad spänning och hot
  • Oförutsägbar, stark skräckton

• Senare delar av spelet saknar djup
  • Boss slagsmål är lite träffade och missar

Mycket av Resident Evil 7: s rädsla kommer från att lämna dig ensam. Det finns rädslor och dragna hemska sekvenser, men många av mina favoritminnen kryper bara runt ett hus. Ett ganska normalt snyggt hus till att börja med, bara övergivet och förfallet. Det är först senare du börjar hitta slemmen, lemlästade dockorna och djurens delar. Då vet du redan att du är knullad, men det är trevligt att få förtydligande.

Detta är ett spel om förfallna utrymmen med ruttna minnen från ett borta liv, av ichor och hot. Det är ett spel där man står i ett rum och tittar på tillståndet och undrar hur det – och dess ägare – fick så är tillräckligt för att skapa fruktan. Kropparna, gore och monster som kommer senare bidrar bara till det hotet: de klarar det inte

Jag ska undvika spoilrar för historien och bara säga att du spelar som Ethan, en kille som letar efter sin försvunna hustru i ett träsk i Louisiana. Han säger inte så mycket – han är främst ditt fordon att åka i detta spöktåg – men när han pratar är det vanligtvis bra eller ger en känsla av karaktär. "Vem bygger den här skiten?" mumlar han efter att ha löst ett mycket Resi-pussel.

Öppettiden sätter en stark ton för resten av spelet. Det är en lågnyckel, långsam bränning som börjar med en minimal roll och nästan på en enda plats. Det är ett mjukt kryp som förvandlas till en skrämmande förvirrande rusning med så lite varning att du bara är kvar. Även med så få rörliga delar i spel till att börja med, kastar det en sådan blodtryckt skiftnyckel i dina förväntningar att du har kvar att försöka förstå vad som just hände när du står i vraket.

Det finns en &lsquo, låg budget bryter ut skräckfilmens vibe under de två första tredjedelarna av spelet tack vare den lilla rollisten och smart genomtänkta idéer. Toniskt sett har teamet verkligen gjort sina läxor här och fått de bästa (värsta) idéerna från nyare källor. Det finns nickar till japansk skräck men främst är det en Blair Witching, House on the Hilling, Texas Chainsaw Massacring som hittade bilder av typ av affärer – massor av galande, galna freaks och kroppsskräck (oh Gud lite med tänderna, eller de rostiga naglarna, lucka, armen …).

Gore och tarmar fungerar dock bara för att de används sparsamt. Du kan stå i Gud och bara vet vilken typ av smuts ganska mycket hela tiden, men det är bara klädsel för att komma under din hud. När den verkliga grotten faller kommer du att veta om det.

Resident Evil 7 Biohazard-recension: & quot; Ungefär en väsentlig en skräckupplevelse som du kan få & quot;

Resi 7 är ett intimt spel och använder denna mindre skala väl. Middagscenen du kanske har sett med Baker-familjen – far Jack, mamma Margueritte, son Lucas och den läskiga mormor – är det största antalet människor du någonsin ser på skärmen på en gång. För det mesta är det du och en annan person. Kanske några monster i form av de nya formade – slimmiga mänskliga formade sakerna med ett ansikte av tänder och en hemsk motståndskraft mot kulor.

Det gör allt desto mer personligt när du kryper runt Baker-herrgården och undviker den som försöker göra hemska saker åt dig vid den tiden. Det finns gott om utrymme för att låta familjen, de verkliga stjärnorna här, andas och hitta sin röst. Från Jack’s boorish, redneck Silverback-mobbning, till Marguerites galna kattdame skrikande och Lucas mycket speciella märke &lsquo, det barnet har inte rätt ‘- de väcker spelet levande och ger det en unik karaktär. Du lär känna dem på ett sätt. Ett hemskt sätt.

Resident Evil 7 använder rymden lika mycket som det gör för att få dessa människor och denna plats att känna sig farlig. Ofta är du ensam i korridorer, och spelet är inte rädd för att lämna dig att arbeta dig själv i ett tillstånd. Det finns hopp och billiga rädslor, men det här spelet är medvetet om att förväntan alltid är sämre än avslöja, vilket gör att du kan krypa runt och förvänta dig det värsta om det dyker upp eller inte. Det vackert utformade huset öppnar gradvis när du låser upp områden och rutter, expanderar och slingrar i och runt sig själv, vilket gör det alltför lätt att rusa in i tidigare säkra områden utan att tänka på hur saker kan ha förändrats sedan du var där senast. Det finns också bra, gles, ljuddesign, alla desperata andetag och mjukt klackande skor på trägolvbrädor. Samtidigt är musiken minimal, ofta visas bara när saker börjar för att underlätta den desperata panikaktiga handlingen.

Medan vi är på de bitar som inte riktigt känner sig 100%, slår chefen kämpar en fin linje mellan frustration och glans. Vilken du får beror till stor del på tur. Man har mekanik och alternativ som, från att prata med flera personer som har spelat det, inte alla upptäcker. Till exempel kan ett visst möte vara över på några minuter, eller verka omöjligt enligt vad du hittar. En annan är bara hårt, hårt arbete och – utan feedback på skärmen – det är omöjligt att säga om du har någon effekt. Som ett resultat är det lätt att bli kvar och undrar om du gör rätt sak.

Åtminstone en sektion strider också för långt i riktning mot att göra dig enormt underpowered, skapa en insta-death stealth slog som bara är en lättnad att avsluta. Ett annat misslyckande är ett konstigt beslut du måste fatta mot slutet. Alternativen är udda till att börja med, men också i grund och botten meningslösa eftersom det bara är viktigt – om du valde fel sak är det snyggt löst inom några minuter och allt tar upp med det andra svaret som om ingenting hände.

Dessa famlar skiljer sig bara ut eftersom allt annat är så exakt malat att de få bulorna och divotsna är lätta att känna. De försämrar inte, du kan bara berätta var det inte är helt perfekt. Andra än de hicka är detta ett fantastiskt skräckspel, och det är utan att nämna den extra faran att spela i PSVR, där den mildewy atmosfären kommer in i din själ. Jag spelade öppettiden och några andra nivåer i virtuell verklighet och skrek mycket, och slutade, under en utökad sekvens, krullade foster på min sida och försökte balansera spel och gömma sig samtidigt. Det fungerade inte så bra. Det är skrämmande, och det finns avsnitt jag spelade i vanlig TV-o-vision som jag inte tror att jag kunde ha gjort i VR.

Det är dock värt att nämna att jag är kortsäker när det gäller rörelsesjuka. Jag spelade i virtual reality som en fullständig FPS, med alla stabilisatorer avstängda (så ingen segmenterad svängning, tunnelsyn, reducerad hastighet osv.) Vilket gjorde att det spelar exakt som icke-VR-versionen. Det var lysande, men jag är i en minoritet av människor som kan göra det. Jag vet från att prata med andra granskare att vissa behövde spela det med anti-hurl hjälpmedel på, och åtminstone en person kände sig sjuk bara försöker självstudien.

Men du spelar det, Resident Evils rygg. Helt annorlunda och ändå direkt bekant. Jämfört med de uppblåsta handlingarna från de senaste delmängderna är detta bokstavligen en Resi-uppenbarelse, som utför moderna skräckidéer, intressanta karaktärer, platser och en fantastisk atmosfär för att skapa något som kan stå stolt bland dess källor. Det handlar om en väsentlig skräckupplevelse som du kan få.

Resident Evil 7