Resident Evil Zero HD recension

Den sista av de “klassiska” Resident Evil-spelen, Zero är nu klumpig och ofta irriterande. Men HD-konverteringen ser ut och låter utmärkt, och när du väl har vant sig till sina egendomar är det fortfarande en klassakt.

• Superb audiovisuell översyn
  • Klassiskt Resi-spel
  • Trevliga pussel

• Lumma takt
  • särskilt lagerhantering
  • Två teckenuppsättningar och begränsade sparningar kan båda vara irriterande
  • PT har fått Resi att känna sig lika skrämmande som PaRappa

Vad? Vad är detta? Nej, inte blod – det är en HD-konvertering av 2002 Resident Evil prequel, som täcker ursprungshistorien för den ursprungliga Resi, som fick sitt eget HD-konvertering senaste år. Men där den konverteringen verkade rusad, är Zero mycket mer övertygande och ser passabel ut som en modern utgåva. Men det är viktigare än så. Eftersom Zero representerar den sista posten i den “klassiska” serien (innanResident Evil 4 kom ut och förändradesallt), men ändå var Nintendo-exklusivt fram till nu, det kan vara den sista smaken av gamla Survival Horror kvar i den rostiga kranen.

Om du inte är bekant med vintage överlevnadsskräck, tillbringar du din tid på att pilotera (och jag använder ordet rekommenderat) dina karaktärer genom läskiga, på förhand återgivna miljöer och försöker lösa pussel för att gå djupare in i spelet. Det är nästan som att spela genom säkerhetskameror, som begränsar din syn på de trassiga zombierna och andra monster som försöker tugga ner på dina innergårdar. Och även om du kan skjuta dem, måste du göra det ur den fristående, tredje personens synvinkel (ingen axel riktad här) och med extremt begränsad ammunition.

Resident Evil Zero HD recension

Ibland är det bättre att undvika konflikter än att engagera sig, vilket är något de moderna spelen som man väljer att glömma, istället fokuserar på vapen, huvudskott och publikhantering. Men om den klassiska formeln låter dig för bekant, finns det en liten vridning genom att du har två spelbara karaktärer tillgängliga för det mesta av spelet. Du kan växla mellan dem, handla föremål och välja att dela upp.

Det är värt att nämna att den rymde fången Billy Coen är den mest tidiga karaktär som någonsin har utformats, komplett med stamtatuering nedåt i armen. Men han är en anständig räknare för Rebecca Chambers ‘headstrong rookie-personlighet. Hanteringen av två karaktärer och deras respektive inventeringar är utan tvekan mer krångel än det är värt, men det är åtminstone något annorlunda i en mycket bekant mall.

Resident Evil Zero HD recension

Wesker Mode

Resident Evil Zero HD recension

Ett sidläge låser upp när du är klar med huvudspelet och ersätter Billy med Wesker. I det utnyttjar Wesker kraften från Uroboros från Resi 5, med vilken du kan sprint ner i korridorerna (Shadow Dash) och ladda upp dina glödande ögon (Death Stare) för att poppa zombiehuvuden. Ja verkligen. Det är super-daft och definitivt inte canon, men erbjuder åtminstone långsiktiga fans något verkligt nytt att njuta av / speedrun.

Liksom med Gamecube-versionen kan du nu släppa objekt var som helst och när som helst, vilket innebär att du inte behöver fortsätta att återvända till ett säkert rum för att byta ut inventarieföremål. Det finns ett nytt alternativ för kontrollpinne som rör sig i den riktning du trycker på, men de växlande kameravinklarna gör det väldigt konstigt. Det är definitivt bättre att hålla sig till tankkontrollerna – och spela det med D-dynan också. I ett spel känns den här skamlösa gamla skolan, digitala input bäst.

Förutom när det gäller formatet på skärmen. Zero’s konvertering verkar ha fått mycket mer uppmärksamhet på det, vilket inkluderar full 16: 9 Widescreen-stöd, som originalet inte hade. Anledningen till att detta är möjligt är att – till skillnad från Resident Evil HD (remake av remake av det ursprungliga spelet),Alltav de förutförda bakgrunderna har omformerats för 1080p på nuvarande gen, vilket bevarar originalets utseende, men lägger till skarpa, böjda kanter och mycket tydligare tillfälliga detaljer som att skriva på skyltar.

Resident Evil Zero HD recension

Denna extra trohet sträcker sig också till ljudet. Ljuddesignen kompletterade redan det visuella perfekt på Gamecube, alla ekande fotspår på klinkergolv, knirkande dörrar och bakgrundsmusik som nästan kunde vara dygetisk. Men hela spelets ljud har gjorts om, med extra stöd för Dolby 5.1 och det verkligen visar. Gamecube-spel hade ofta betydande ljudkomprimering för att passa allt på de små skivorna, och nu när begränsningen upphävs är skillnaden verkligen märkbar.

Men integanskaallt har fått den här omarbetade behandlingen: 3D-föremål som dörrar och trappor på lastningsskärmar har väldigt grova strukturer, vilket tar dig ut ur ögonblicket lite (och jag är förvånad över att laddningsskärmarna är nödvändiga alls), och FMV Cutcenes har några allvarliga problem med färgkomprimering – förmodligen rester från Gamecube. Men det här är små fläckar i ansiktet på ett annars vackert remastered spel.

Resident Evil Zero HD recension

Så till skräcken. Det är verkligen inte skrämmande längre. Atmosfäriskt, ja, läskigt, nej. Det olyckliga med åldrande formeln är att speldesignen är för uppenbar. Du kan förutsäga bosslag på grund av storleken på rummet. Du kan berätta vad du ska använda nya vapen på, räkna ut om du behöver slösa bort ammunition på kula svamp fiender alls, och till och med manipulera det massivt föråldrade (i alla sinnen) skrivmaskin spara systemet så att du alltid har den övre hand.

Problemet är att du verkligen behöver spela systemet med test-och-fel och användning av omlastningar. Det är helt möjligt att missa några för många skott och hitta dig själv utan ammunition kvar för att ta ner en chef, och om du inte har gjort några sparade säkerhetskopieringar tvingas du faktiskt starta igen. På samma sätt är det bra att ha ett begränsat antal besparingar, men det är oerhört frustrerande att dö efter en halvtimme med att flytta föremål mellan rum och karaktärer. Jag uppskattar att döden ska betyda något i ett överlevnads skräckspel, men modernt spel har utrotat denna typ av design. Det är gammalt, straffande och irriterande. Och eftersom spelet är mycket svårt, även på vanligt, är problemet ofta uppenbart.

Resident Evil Zero HD recension

Men medan det tar lång tid att vänja sig till spelets irriterande baksmälla från 90-talets design, så kommer du så småningom att utveckla en tolerans. Och när du gör det är Zero fortfarande en mycket bra läskig pussel. Det är perfekt för att spela sent på natten, under en filt med hörlurar på medan det regnar ute. Det är förmodligen inte bra för din psyke, tänker – personligen har jag fortfarande “att kombinera ammunition i förberedelse” zombiedrömmar från år av att spela spel med detta system i slutet av 90-talet. Du gör mycket lagerhantering här och det kan ha en inverkan på dig resten av livet. Säger bara.

Det är bittersöt att säga att det aldrig kommer att finnas något annat Resident Evil-spel som det här – det är alldeles för klumpigt och långsamt för modern smak. Ändå, ge det tid och anpassa sig efter dess excentricitet och det finns lite spelkött och till och med några hjärnor för att få dina tänder till.

Detta spel granskades på Xbox One.

Resident Evil Zero (HD)