Revenant-granskningen

Förvånande. Med en regissör, ​​DoP och cast i toppen av sitt spel är The Revenant en filmframställning. Du har inte råd att missa att uppleva detta på den stora skärmen.

Survival special…

"Hämnd är i skaparens händer," verkliga gränsen Hugh Glass berättas halvvägs genom Alejandro G. I&ntilden,&aacute, Rritus extraordinära vildmarksdrama.

Det är den här känslan av hämnd som kokar in i Glass (Leonardo DiCaprio) genom mycket av detta två-och-en-halvtimmars epos – och lite undrar. Släppt av en björn, lämnad för döda av sina män och vittne till mordet på sin egen son, är Glass ‘dyster och blodiga överlevnad i denna hårda terräng från 1820-talet motiverad av en enda anledning: att till och med poängen.

Den nakna konturen börjar inte ens fånga den rena vilda ambitionen, skönheten och vildheten som visasDen återvändande. Mycket mer utmanande än till och med jag&ntilden,&aacute, Rritus bravura Oscar-vinnarefågelman, detta är hansFitzcarraldoeller hansApocalypse nu – man kontra elementen, både på skärmen och av. Berättelser har redan spridit sig om den legendariskt besvärliga skjutningen som utbildats av besättningen och besättningen i den kanadensiska vildmarken. Oavsett svårigheter de gick var det värt.

Revenant-granskningen

Under de första fem minuterna, jag&ntilden,&aacute, rritu och hansfågelmankinematograf Emmanuel Lubezki kommer att lämna dig agog med en scen av pil-viskande, tomahawk-svällande blodbad när Glass och hans kollegor med päls, under ledning av den snarrika kapten Andrew Henry (Domhnall Gleeson), sätts upp av en grupp indianer.

Eftersom en grupp av 40-udda män är nedbrutna till bara 10, garanterar Lubezkis kamerarbete att du är lika fängslad av oavsiktliga detaljer som du är av handlingen: solen glintrande genom träden, fåglar som cirklar, rökrök stiger.

Med 25-minutersmarkeringen blir du bokstavligen slak för en av de mest fantastiska scenerna som någonsin har begått film, eftersom Glass attackeras av en grizzlybjörn som skyddar sina två unga. Är det CGI? Är det riktiga bilder? Men det gjordes, resultatet förvånar när glas kastas runt, klöms, bites och till och med sitter på, och björnens tass krossar huvudet i smutsen. Som så mycket av denna anmärkningsvärt viscerala film, kommer du att leva varje ögonblick med honom – varje skrik och ångestt skrik.

Medan Henry kan sy upp Glass sår blir det tydligt att gruppen inte kommer att kunna bära honom i säkerhet genom det hårda, bergiga landskapet. "Det rätta att göra skulle vara att avsluta honom snabbt," säger Fitzgerald (Tom Hardy), bara intresserad av självbevarande. Fitzgerald arbetar som frivilligt för att stanna hos Glass, och ungarna Jim Bridger (Will Poulter) och Glass halvfödda amerikanska son Hawk (Forrest Goodluck), som vägrar att lämna sin fars sida.

Revenant-granskningen

Snart nog leder Fitzgerald flykten tillbaka till civilisationen och lämnar Glass att dö. Detta vägrar han naturligtvis att göra, med flabbande överlevnadskunskaper som skulle göra Bear Grylls till skam (inte minst att dra sig ut ur en grund grav).

Samskrivet av I&ntilden,&aacute, rritu och Mark L. Smith (som pennade Joe Dante’sHålet), berättas historien från Michael Punkes roman från 2002 – själv inspirerad av myten som byggdes upp runt Glass efter hans grizzly attack. Om filmen har en dokumentärliknande realism till det, jag&ntilden,&aacute, rritu årstider det med ofta nedtryckningar, flashbacks, hallucinationer och drömmar, när Glass drifter in och ut ur medvetandet, framkallar bilder av hans son och hustru (som vid en tidpunkt verkar flyta ovanför honom som ett spöke).

Glas är inte den enda mannen som finns kvar på berget, men i en parallell berättelse leder en indianer sin stam på jakt efter sin försvunna dotter Powaqa (Melaw Nakehk’o). Fransktalande pälsfångare, rivaler till kapten Henry-ledda gänget, är också i blandningen. Men att säga mer om deras engagemang skulle ge bort delar av den slutliga blodblöta handlingen – vilket gör att du känner dig särskilt misshandlad och blåmärken.

Revenant-granskningen

Om du föreställer digDen återvändandeär en film som är full av otydligt våld, men ingenting kunde vara längre från sanningen. Det är riktigt, vissa ögonblick är mage-oskärande – inte minst Glas som skär ut en död hästs inneryster och använder den som en provisorisk sömnväska (tänk Luke Skywalker på Hoth med sin Tauntaun).

Men jag&ntilden,&aacute, rritu, stimulera filmen till perfektion, glömmer aldrig att även under de mest extrema omständigheter kan det finnas levity – Glas och en Pawnee-indian, till exempel, fånga snö i tungorna.

Med Lubezkis fotografering på en gång som fångar storslagenhet och grymhet av Mother Nature, som det ögonblick Glass står vid för att titta på en bison stampede, kommer du att stå kvar i chock och förundran. KommerDen återvändandeupprepa jag&ntilden,&aacute, Rritus trippel-Oscar-sopp förfågelman? Kommer Lubezki att vinna sin tredje gyllene staty i följd? Kommer DiCaprio, i fullblodsform, äntligen att skaka av den akademiska förbannelsen? På det här beviset är det omöjligt att se hur de inte kunde.

den återvändande