Rez Infinite recension: “En spektakulär sensorisk vandring in i det surrealistiska”

En redan fantastisk resa till synestesi når sin fulla potential med PS VR och Area X. Ett köp som inte är bra-brainer för alla som äger Sonys VR-headset.

• Sublim presentation
  • PS VR lägger till en ny energi till ett redan fantastiskt spel
  • Område X är oförglömligt

• Det lämnar dig desperat efter mer
  • Leaderboards är konstigt frånvarande

När jag tänker tillbaka på de flesta spel som jag har känt och älskat kan jag tydligt föreställa mig dem. Det inkluderar den ursprungliga Rez, som jag har spelat troligen ett dussin gånger vid denna punkt. Men när jag minns min senastePlayStation VR-uppspelning av Area X, en helt ny scen som fungerar som kronjuvelen för Rez Infinite och dess förfiningar till 2001-klassens klassiska shooter, känns det som om jag försöker framkalla de exakta detaljerna om en livlig dröm. De ständigt bindande sevärdheterna och ljuden från Area X får en eterisk kvalitet i mitt minne, och det enda sättet att verkligen återuppleva dem är att koppla PS VR-headsetet igen och gå igen. Rez Infinite gör en av de mest djupgående saker som konstverk och underhållning kan: genom att ge publiken en upplevelse till skillnad från allt de har mött tidigare.

Om du aldrig har initierats i Rez-kyrkan, är det en psykedelisk skytte på rails som skiljer sig från allt annat i allt spel, än mindre genren. Genom att synkronisera element av rytm till varje handling, är Rez noggrant utformad för att framkalla synestesi-upplevelser, ett fenomen där din hjärna verkar expandera utanför dess gränser och få dig att se ljud eller känna färger. Snares knäpper, synter ekar och kör sjunger när du låser dig eller skjuter på en fiende, som byggs upp till en crescendo av euphonic buller när skärmen fylls med mål. Samtidigt understryks handlingen av dunkande teknologiska låtar som du förmodligen kommer att komma ihåg med glädje för resten av ditt liv, medan DualShock 4 bumlar vidare till rytmen. De färgglada, kvasi-wireframe-visualerna kompletterar perfekt antagandet: du är en hacker (med en utvecklande, astral-projektionsliknande avatar) som skickas för att återuppliva en klosterad AI med namnet Eden, som är isolerad bakom virus och brandväggar du måste laser din väg igenom. Allt väver samman för att skapa en spektakulär sensorisk vandring in i det surrealistiska.

Rez Infinite review: & quot; En spektakulär sensorisk vandring in i det surrealistiska & quot;

I samband med denna recension väljer jag att behandla Rez Infinite som ett PS VR-spel. Om du inte äger ett PS VR-headset kan du fortfarande njuta av Rez Infinite för alla dess tekniska förbättringar till en tidlös klassiker. Grafiken ser fenomenal ut på PS4, med upplösningen upp till 1080p och framerate upprätthåller en fräsch 60fps, och när det gäller ljud kan du sola beats med 7.1 surroundljud om du har en installation som kan stödja det. Dessa uppgraderingar uppskattas alla, men jag skulle inte säga att de drastiskt förvandlar resan som presenterades i Rez HD på Xbox 360, vilket kostar en tredjedel av Infinites detaljhandelspris (och är fortfarande tillgängligt att köpa från och med detta skrivande). Naturligtvis inkluderar inte Rez HD Area X, som låser upp i Infinite efter att du har rensat de ursprungliga fem områdena (och kan spelas på vanlig TV, inget headset krävs).

Men jag uppmanar dig att inte närma dig område X förrän du kan spela det i PS VR. Den använder en helt annan estetik än det ursprungliga spelet och byter från enkla geometriska former till föremål gjorda av strålande ljuspartiklar, och det visuella ser helt fenomenalt ut när de virvlar runt omkring dig i VR. Kontrollskiftet förskjuts också för att ta bort den kontinuerliga rörelsen på spåren, så att du fritt kan kontrollera hastigheten och kursen för ditt flyg genom cyberspace: med höger axel för att stoppa och gå medan blicken bestämmer din riktning (med två flytta kontroller är också ett alternativ med headsetet). Att komplettera den reimagined grafiska stilen och 360-graders rörelse är ett friskt ljudlandskap, med en upplyftande ny låt och unika ljud som poppande bubblor, klingande klockor och genusande taiko-trummor som driver dig framåt på din andra världsliga musikaliska resa mot en otrolig inspirerande topp.

Det är den typ av skapelse som har bedövade spelare att säga, "Detta är vad PlayStation VR skapades för". Jag kunde praktiskt taget känna att endorfinerna rusar genom hjärnan varje gång rytmen växte i tid med en magnifik miljöuppsättning som kom i sikte. Nu, för lika euforiskt som jag låter det låta, tror jag inte att Area X ensam rättfärdigar en kostnad på $ 400 /? 350, som de flesta av de andra områdena i området, klockar det på cirka 15 minuter, och även om det är väl värt återbesöker för troféernas skull, den första resan är alltid den mest speciella. Men att spela igenom område X på en platt TV-skärm känns som att du skulle beröva dig en transcendent upplevelse som du skulle njuta av ännu mer. Det skulle vara som att titta på Mad Max: Fury Road för första gången i en IMAX-teater kontra på din telefon – du konsumerar mer eller mindre samma innehåll, men den panoramiska presentationen är astronomiskt överlägsen.

Förmånerna med att spela Rez Infinite i PS VR är inte begränsade till område X. Som någon som älskade Rez sedan dess upptäckt av den på en PS2-demoskiva gör känslan av plats som VR infunderar i de fem ursprungliga nivåerna mig att uppskatta dessa bekanta utrymmen på helt nya sätt. Om du vrider på huvudet för att titta i valfri riktning betonar det stora antalet Rez’s virtuella utrymme och tittar på de dekorativa miljöerna (som är snyggt tema kring forntida civilisationer) när du zooma genom deras vridande vägar verkligen förstärker känslan av fart. Det bredare perspektivet belyser också alla de geniala små handen, som det ständigt rullande flödet med programmering av kommandorader i HUD, vilket förbättrar tanken att hacka dig igenom en farlig VR-labyrint. Och även efter att ha besökt Rez många gånger genom åren hade jag på något sätt missat alla de förtjusande, rytmiskt studsande egyptiska sarkofagen i område 1 som PS VR: s extra djup väckte min uppmärksamhet.

Som med alla spel är Rez Infinite inte perfekt. Den relativt korta tiden det tar att plöja igenom alla områden – ungefär två timmar – kommer att vara en snubbla för vissa, även om det finns gott om bonusinnehåll som bossrush och extra nivåer att hantera när du är klar. Det är också konstigt att även om du uppmuntras att spela om områden för att ställa in nya höga poäng, så är online-topplistorna från Rez HD (och deras inlagda repriser som kan hjälpa till att lära de bästa metoderna för att maximera poäng) oändliga i Oändligt. Men det här är mindre grepp när du tänker på hur resonans en upplevelse det spelar Rez Infinite i PS VR. Om du någonsin planerar att äga Sonys VR-headset är Rez Infinite ett måste-köp. Oavsett om du spelar detta uppfriskande rytmskytt för första gången, eller om du besöker dess underverk medan du förbereder ditt sinne och kropp för Area X, är och är alltid Rez ett spel till skillnad från något annat.

Rez oändligt