Roccat Khan Aimo headsetrecension: “Ett felaktigt spelheadset med fantastiskt ljud”

• + Fantastiskt, exakt surroundljud
  • + Mycket bekvämt för långa sessioner
  • + Cool design

• – Hemsk mikrofon surrar
  • – Knappar har minimal effekt
  • – Saknar mellanområdet lite, svagt för dialog

Marknaden för headset för spel är fulla av att spräcka just nu och så anländer Roccat Khan Aimo till en tidpunkt där den måste göra massor av muskler och armbågar för att ge plats för sig själv. Varumärket och produkten är tydligt inriktade på professionella och &lsquo, seriösa spelare som spelar för långa sträckor. För den avslappnade spelaren är det lite svårare att placera: en doer av vissa saker mycket bra och en doer av vissa andra inte så bra. För att ge det ett riktigt snurr runt blocket testade jag det på en mängd olika spel på PS4, inklusive offline och online-multiplayer, och provade massor av filmer, musikgenrer och videor.

Hur håller Roccat Khan Aimo mot andra headset? Kolla in våra guider till de bästa PS4-headseten, de bästa Xbox One-headseten och det bästa PC-headsetet för spel .

Roccat Khan Aimo – Design

Det estetiska av Roccat Khan Aimo är slående – inga vanliga färger här – och är faktiskt mycket eftertraktad. Det är en enkel, minimalistisk design som är behaglig för ögat och håller headsetets övergripande estetiska balans enkel – inga konstiga extra bitar eller överflödiga dekorationer. Lysdioderna på kopparna och pannbandet är otroligt svaga och tjänar bara till att öka headsetets svalhet.

Att plocka upp headsetet, det första du märker är vikten – eller bristen på det. Det är extremt lätt (cirka 275 g) och känns därför inte som ett headset som kan orsaka öron eller generellt obehag. Detta är bevisat när du bär dem under lång tid – jag glömde helt att jag hade på dem efter ett tag. Burkarna passar bekvämt över öronen och pannbandet känns robust men är också tillräckligt bekvämt med tanke på vadderad polstring. Stålramen och justerbara skjutreglage bakom stoppningen ger ytterligare stabilitet och en bättre generell känsla av robusthet också för headsetet. Dessutom är de inga problem att ha på sig glasögon: en av mina kollegor bar headsetet på en eftermiddag på kontoret och sa att de bekvämt passade runt hans glasögon och inte heller kände någon känsla som den andra.

Roccat Khan Aimo headsetgranskning: & quot; Ett felaktigt spelheadset med fantastiskt ljud & quot;

Roccat Khan Aimo – Funktioner

Med utgångspunkt i den tilltalande eleganta och okomplicerade designen är funktionerna på Aimo relativt få och långt däremellan. Dess standardfunktioner är förutsägbara men ger en tillräcklig start: det är kompatibelt med PS4, Xbox One och PC – alltid bekvämt om du ansluter till mer än ett system, på mer än ett ställe, och det är anslutet via en USB utan krusiduller förbindelse. Brusreducerande burkar är också bra: på toppen av designen och komforten avbryter de brus från utsidan väldigt bra, medan högupplösta ljudet som de skjuter ut är fulla och överdådiga, inte för skarpa eller för boomiga, saknas i mitten lite, men väl rundad och tillfredsställande.

Mikrofonen sätts fast på headsetet vid vänster öronkorg. När den dras ner är det en tydlig, framsidan av mikrofon som är ganska väl placerad – varken i vägen eller för långt bort – och den kan tystas helt genom att flytta den i upprätt läge. Det är dock värt att notera att det inte är utdragbart eller avtagbart. Detta ger en tydlig indikation på vem headsetet riktar sig till.

Jag lämnades ganska förbryllad av de två fysiska kontrollerna på Aimo, oavsett vilken media eller enhet jag var ansluten till, de gjorde egentligen inte så mycket. Det var ingen effekt av valsen (volym) och knappen (surroundkontroll) när den anslutits till PS4 och medan rullen fungerade som en volymkontroll för musik var det bara en liten effekt när du ändrade surroundvolymen när du lyssnade på musik. Detta var frustrerande, ännu mer efter att ha använt många minuter på att försöka ta reda på vad som händer och ändra anslutningar och så vidare. Det känns som Roccat har tagit bort funktionerna lite för långt tillbaka på Khan, och det är enormt frustrerande.

Roccat Khan Aimo – Performance

Viktigare, och med lite bred borste, är ljudet som Aimo sänder ut bra. Mycket bra. Under långa spelövningar över planeterna för Mass Effect: Andromeda alla de olika ljuden från miljöerna som Ryder utforskar, och alla resterande ljud presenterades för mina öron väldigt snyggt, helt ned till virvlande av maskiner och teknik och de avlägsna ljuden från främmande vilda djur . Även om dialogen inte presenterades briljant och fick den att låta lite som att alla var permanent i gränserna till Tempestens minsta förvaringslucka, oavsett var de var. Återbesöka CoD 4: Modern Warfare Remastered var jättekul, och headsetet passade FPS perfekt, med varje skott som låter skarpt och tydligt, vare sig det kommer från mig eller mot mig. Det omgivande landskapet och miljöerna i Skyrim Special Edition hämtades OK: de lättare ljuden, nyanserna av vädret, vilda djur och nordiska utomhus levererades till mig bara tillräckligt – man kunde ibland fånga de atmosfäriska omgivningarna men de skulle ofta vara helt frånvarande.

Men där jag hade bäst den bästa tiden med headsetet – kände deras kvalitet och fördelar mest – men också det sämsta, var när jag spelade Divisiononline i tvåspelars co-op. Det var här 7.1-surroundljudet kom fram och var väldigt imponerande, eftersom ljudet alltid var klart och riktigt mot den riktning som problem kom från. Fiendernas röster, rörelser och vapenljud var alla tydliga som dag och hjälpte till att fastställa deras plats, och så förstärkte jag min upplevelse och nedsänkning i stadsdagar. Det var här högupplöst ljud och surroundljud var mycket, mycket bra.

Men … mikrofonen var mycket inkonsekvent i den prestanda den gav. När jag inte talade var auto-mute-funktionen ganska bra, vilket knappt låter något ljud resa till min lagkamrat. Och det allmänna ljudet för min röst bar också bra. Men tillsammans med det, när jag talade, var en ihärdig surr närvarande för min lagkamrat på hans slut. Det var det mest distraherande, irriterande och påträngande att uppleva för min lagkamrat. Även efter en rättvis stund när jag försökte undersöka, fixa och lösa surrande, var det inte bra och i slutändan var det konstant och dåligt nog att jag bytte tillbaka till mitt vanliga headset. besvikelse.

Lyssnade på musik flyttade jag genom min PS4s Spotify-app från tungmetall till klassiska spelljudspår och till lite pop- och kartmusik. Det var helt bra, och basen var bra för rock- och metal-låtarna, men den kan inte riktigt tävla med hörlurar som är specifikt inriktade på musik och vardagliga lyssnande. Slutligen gav jag det en snurr med Netflix, BBC iPlayer och YouTube där det höll sig ganska bra, och brusreduceringen hjälpte verkligen med att fånga upp mig i det jag tittade på, men återigen saknade ljudet i dialogens rikedom, precis som jag upplevt med mina spel. Detta headset är tydligt designat för spelljud men lyckas ändå ge dig god upplevelse för musik, TV och filmer.

Övergripande – Skulle du köpa det?

Aimo-headsetet säljer för $ 119,99 /? 119,99 men går ofta för mindre än det i de stora butikerna, vilket antagligen är lika bra som att de aldrig känner sig som ett headset på 120 dollar eller pund. De kommer säkert att vara mer tilltalande till ett lägre pris men då kommer de att befinna sig bland ett starkt område med konkurrerande headset. Till exempel, vår favorit, Razer Kraken Pro V2 som toppar vår bästa PS4-headsetlista, skulle vara i samma prisfäste när Aimo ser minskningar (listpris / RRP är faktiskt lite mindre än Khan Aimos till att börja med också) och jag Jag skulle fortfarande rekommendera Kraken över Khan Aimo. Aimo har ingentingverkligtkännetecknande eller passande för ett headset på 120 dollar – och Kraken Pro V2 är bättre placerad om du letade efter ett headset i det prisklassen som gör allt bra.

Så, ganska otydligt, är Roccat Khan Aimo ett helt fint spelheadset. Att använda den för andra media var tillräckligt bra, men inte enastående, och att ha en icke-löstagbar mikrofon gör det svårt att använda som vardagliga hörlurar. Ljudet är utmärkt, det är bekvämt och väl utformat för långa uppspelningssessioner, och medan din röst kommer att bära bra på mikrofonen, gjorde bakgrunden som jag upplevde det svårt att fortsätta med. Det är felaktigt, men det finns ett bra headset där inne, och om du kan ignorera bristerna, så kommer det att ge ett solidt, pålitligt och tydligt par spelburkar.

Roccat Khan Aimo