Roccat Renga Boost-recension: “En stadig artist av ett headset – men inget mer – det är bäst för PC-spel”

Sammantaget är detta ett användbart headset till ett rimligt pris. Det är inte helt i doldrums men du bör inte heller förvänta dig fyrverkerier, men det är definitivt bäst för PC-spelare som spelar action-shooters.

• + Rimligt prissatt
  • + Styrka är i spel
  • + Anständigt ljudområde och kvalitet

• – Lite konstig design och stor storlek
  • – Grundläggande ljudkvalitet totalt sett
  • – Surroundljud för ingångsnivå
  • – Inte bra för icke-spel
  • – Inte perfekt för konsolspel

Roccat är alltmer en välkänd och etablerad tillverkare av spelvaror och utrustning som har en tysk effektivitetsstämpel. Vanligtvis. Jag blev lite undervånad av Roccat Khan Aimo, som var bra men felaktig, så jag blev samtidigt fascinerad och förvånad över att se en nedre del av budgetskalahörlurarna från Roccat komma genom våra dörrar för granskning. Renga Boost-headsetet är kompatibelt med PC, PS4, Xbox One och Switch (och allt annat du kanske vill ha hörlurar för) och representerar Roccats billigaste headsetalternativ.

Roccat Renga Boost – Design

Med tanke på förekomsten av samtida designstilar som allmänt har accepterats i moderna spelhuvudtelefoner, som solida pannband och solid utseende och känsla av öronhängen, är Renga Boost lite konstigt utseende. Bara estetiskt sett, för att pannbandet är uppdelat i två distinkta delar – en mjuk fusläderrem som passar mot ditt huvud och två trådinnehållande smala band som stiger över. Detta bidrar till headsetens ljushet som är stor – du känner dem verkligen inte som en börda på din huvudvikt. De cirkulära öronskyddarna har en slags öppen design med bitar som är halvt exponerade vilket är bra – du kommer inte att se dem när du bär dem. Och de är fortfarande överkomliga när det gäller vad som hälsar åskådare som ser att du bär dem. Inget stötande eller främmande blick här. Örkopparna, med sin öppna natur, hjälper också till viktlösheten, men om det bara var lite bekvämare totalt sett – mer om det senare.

Roccat Renga Boost-översyn: & quot; En stadig utövande av ett headset - men ingenting mer - det är bäst för PC-spel & quot;

Roccat Renga Boost – Funktioner

Enkel start och allt det: vad är i rutan? Enkelt och inget komplexitet som du kan förvänta dig med ett mycket konkurrenskraftigt prissatta headset: bara headsetet och dess långa tråd – mic och headsetuttag med en enda adapter redan ansluten – och de vanliga snabbstart installationsguider och garanti informationsbroschyrer. Det är allt. Och det är också en av anledningarna till att headset är en utmärkt periferi eftersom du vanligtvis kan ansluta och gå direkt ut ur lådan. Första intryck här var att kabeln varenormtlång. Och när jag satte mig ner för att testa det med PS4 kändes det bara som en absolut plåga. För att det var. Du måste göra en del kabelhantering med trådarna omedelbart om du vill använda den på konsolen. Längden på kabeln måste vara kopplad till dess kompatibilitet för PC (med kablar som går runt baksidan av bildskärmar och på baksidan av maskiner). Kanske framhäver detta designutmaningen att när headset är kompatibla för alla (och är anslutna) kommer kabelns längd alltid att vara inriktad på PC-användare. Mikrofonen vippar upp och ner snyggt – även om den inte stängs av automatiskt i upprätt läge och den kan inte lösas. Det finns också en strömbrytare på kabeltråden för volym och att slå på eller stänga av mikrofonen, som var effektiva, men kändes lite plastig och &lsquo, fastnat på ‘.

Roccat Renga Boost – Performance

Som är vanligt i våra tester av headset såg jag till att ge det en snurr runt blocket med massor av olika media, liksom spel. Ett antal spel gör det möjligt för ett headset att avslöja sina begränsningar och styrkor, men det är också relativt troligt att du kommer att hålla dem på om du vill byta till en film sent på kvällen eller ansluta dem till din telefon för att lyssna på musik. Bortsett från att vänja sig vid kabelns längd och räkna ut att detta bara var djurets natur, knäckte knektaren också en fruktansvärd massa under de första 30 minuterna eller så med användning, med varje liten rörelse av antingen min controller eller min huvudet eller om jag skiftade min position lite. Det verkade sätta sig ner efter ett tag – hur jag inte vet – men det var lite alarmerande och inspirerar inte mycket förtroende.

Renga Boost är verkligen avsedd och gjord för att vara ett spelheadset, det är utan skam det och ingen gör hemligheter om dess riktning och marknadsnivå. Från och med den nedre änden gav jag det en snurr med Doom och de knasiga baserna, mellanstegen och action-shooter-ljud som är upp till 11 i demon-shooter-behemoth. Det klarade ganska bra här och kändes genast som om det var mest hemma här. Bassen var bra, konsekvent och dumt men tillåter tillräckligt med mellanområdet att komma igenom och spela sin roll också. Men det gjorde inte heller mina strumpor, det var bara bra. Bra men grundläggande. Surroundljudet fungerade och var effektivt på ett liknande grundläggande sätt – Det kände nästan att det inte kunde hålla jämna steg i de riktigt snabba områdena i Doom, nästan som om du kunde mäta den exakta platsen att den ändrade från ena sidan till den andra som en tydlig linje korsades märkbart.

Jag spelar för närvarande Divinity Original Sin 2 så jag gav det här en nästa gång, och det är ett förvånansvärt kompetent spel för att testa röster, dialog och även mellan-till-high-end-ljud med tanke på dess medeltida ljud och atmosfär som råder hela tiden. Renga Boost gav mig en god upplevelse här men definitivt ingenting att skriva hem om. Mitten och diskanten och tung medeltida-esque musik presenterades för mina öron ganska bra, men de högre tonhöjda diskanten antingen i musiken eller från särskilda dialoger var bara tillräckliga. Att bjuda in en vän att spela Divinity med mig tillät mig att testa mic och multiplayer lämplighet (i en viss mellan-till-hög ljudmiljö, beviljad). Och det var i stort sett bra. Min vän lät inte riktigt lika bra som jag är van vid med mina normala (dyrare) hörlurar men det var klart nog för säker. Till att börja med var jag lite högt men ingenting som inte omedelbart kunde avvisas. Detta var detsamma när vi startade upp divisionen, med kommunikation som inga problem men bara lite tyst ibland. Surroundljudet var OK i The Division också och var precis tillräckligt bra för att ge mig en allmän geografisk heads-up av fiender och ledtrådar i spelet men det kändes fortfarande inte lika sömlöst och tydligt som i andra konkurrerande headset.

De varaktiga intrycka efter alla mina tester var att det totala ljudet var ganska tyst (och jag var tvungen att göra många manuella förändringar för att få rätt nivåer), och det här är definitivt inte brusreducerande öronkopplingar. Även om de inte marknadsförs som sådana, känns det relevant att påpeka det eftersom de inte heller avskär dig naturligt, som vissa headset gör. De fördjupar dig inte riktigt så mycket som andra kan och har gjort för mig – även i denna lägre ände av budgeten. Detta kanske inte rankas högt för dig, men om du vill vara helt fokuserad i spelet kanske dessa inte är för dig. På andra håll var det inte lika bra att höra ljudsignaler från världen som andra headset som jag har testat, men det är förmodligen en rättvis handel med tanke på dess prispoäng, och det surroundljudet var passabelt men bara inte så sömlöst och snyggt som andra headset . Begränsningarna i ljudområdet replikerades också i filmer och musik och så jag kunde inte rekommendera dem som ett headset för icke-spelmedia. Det finns bara inte tillräckligt för att driva ut det totala utbudet och kvaliteten som krävs för TV, filmer och musik – såvida inte ljudområdet är fast i basregionerna.

Komfortmässigt var Renga Boost-headsetet bara OK: inte briljant bekvämt, men inte omedelbart hemskt. Örkopparna kändes lite för stora och cirkulära att de halkade ibland, och pannbandet är mjukt så det påverkar inte komforten på huvudet men håller inte lika snabbt och stabilt som andra. Roccat säger att öronkopparna är ventilerade för att minska värmen men mina öron blev ganska varma snabbt när jag använde dem. Allt som sagt, de är inte ta-dem-off-omedelbart obekväma och en sak headsetet gick för det i det avseendet var den totala vikten – det hade en vikt som du kan tänka dig att inte märka efter ett tag och därmed bära för åldrarna. Om dess andra komponent var lämpligt bekväm.

Roccat Renga Boost är ett nyfiken djur. Det har benen på ett anständigt headset men kör inte riktigt dem tillräckligt bra för att göra det till ett framstående spelheadset. Det är emellertid lättast att rekommendera för PC-användare, eftersom det är där det kändes mest hemma, särskilt när man spelar skyttar som Doom. Det kan kanske också tjäna som ett användbart stopp-gap för dem som behöver ett headset nu men kanske sparar för något större senare. Sammantaget känns det svårt att helt rekommendera, trots dess attraktiva prispunkt: the Turtle Beach Recon 200 Jag granskade nyligen i samma prisklass och vet att det, om du frågade mig om råd om ett $ 60 /? 50 headset så skulle jag inte tveka rekommenderar Recon 200.

Roccat Renga Boost