Rocketman recension: “Så livlig och flamboyant som du vill från Elton John”

Egerton ger allt, och det finns ögonblick av visuell uppfinning, men denna till stor del formelformade rockbiopik kan inte slå höga toner.

Trots en ström av snåla recensioner och några extremt meme-kapabla redigering, var Bohemian Rhapsody en kommersiell kross, banker nära en miljard över hela världen och säckar en Oscar för sin ledande man Rami Malek. Det satte en hög bar för Elton Johns biopiska Rocketman, med Taron Egerton i huvudrollen som den stilfulla showmanen, och regisserad av Dexter Fletcher – den brittiska filmskaparen fallskärmde in för att ta tyggen på BoRhap när Bryan Singer blev avskedad för att gå AWOL på uppsättning. Men trots att det är en bättre film än BoRhap av nästan alla tänkbara mått, tar Rocketman aldrig riktigt fart.

En del av orsaken till detta är att för alla filmskaparnas försök att distansera sig från den biopiska etiketten (deras föredragna nomenklatur är "musikalisk fantasi"), Följer Rocketman Ray / Walk The Line-formeln så noggrant att Walk Hard: The Dewey Cox-berättelsen skulle kunna släppas i morgon och fortfarande känns fräsch. När Elton berättar om sin livshistoria från rehabilitering, täcker filmen ursprungligen Reginald Dwights tidiga barndom och växande talang som tippar elfenben. Elton är uppvuxen i ett olyckligt hem av sin känslomässigt avlägsna pappa (Steven Mackintosh) och oskärpa mamma (Bryce Dallas Howard, ungefärligt en brittisk accent) och finner tröst i ett samarbete med lyrikaren extraordinär Bernie Taupin (Jamie Bell). Bernie ger orden, Elton hanterar musiken. Internationell berömmelse och förmögenhet följer.

Rocketman-recension: & quot; Så livlig och flamboyant som du vill från Elton John & quot;

Kredit: Paramount Pictures

De musikaliska numren här är inte begränsade till inspelningssessioner eller scenuppträdanden – låtar kan, och göra, bryta ut vid ett ögonblick. Fletcher går för det och kryssar av banger efter banger som en Greatest Hits-sammanställning. Elton Johns musik dominerar ljudspåret fullständigt, men av avgörande betydelse hör vi aldrig hans faktiska röst på film. Egerton sjunger varje ord hela tiden och skapar en överensstämmelse mellan hans prestanda på och utanför scenen för ofta saknas av filmer som detta. Och det fungerar bara för att Egerton bevisar mer än upp till Herculean uppgift, som alla som har hört honom utföra "Jag står fortfarande" som en animerad Gorilla i Dreamworks ‘toon Sing kan förmodligen intyga.

Egerton är lika livlig och flamboyant som du vill från Elton John, särskilt njuter av de surrealistiska situationer som han kastat in i flera fantasy-sekvenser, inklusive undervattensduetter med sitt yngre jag, utarbetade karnevaldansrutiner och ett bokstavligen showstoppande ögonblick där han och hela publiken, börja levitera mittuppsättningen, alla imponerande koreograferade och monterade i långa spårningsskott. Men Egerton kämpar med några av filmens mer förhöjda dramatiska stunder. En scen där han kommer ut till sin mamma i en telefonlåda känns lite som en enmansstudieutställning, komplett med besvärliga grimaser. Men i allmänhet är det en föreställning som går mycket djupare än bara look-a-like.

Kredit: Paramount Pictures

För Elton-puristerna finns det historiska felaktigheter – en låt som framfördes år innan den skrevs här, en viktig livshändelse ur sekvens där – men inget så olyckligt att det känns otydligt. Och, allt viktigare, för all den berättigade kritiken av BoRhaps sanerade fattning av Freddie Mercurys liv – särskilt hans sexualitet – håller inte Rocketman tillbaka. Praktiskt taget är de första orden ur Egertons mun tydligt bekännande: "Jag är Elton Hercules John och jag är en alkoholist, kokainberoende, sexmisbrukare, bulimisk, shopaholic…" Listan fortsätter. Eltons förhållande till John Reid (Richard Madden), filmens skurk som tillhandahåller ännu mer bindväv med BoRhap (han var drottningens chef en tid och spelas av Aidan Gillan i Singers film) fullbordas uttryckligen. Läkemedel inhaleras med högre frekvens än syre, alkohol är en häftklammer på frukostbordet och mer än en C-bombe gör snittet.

Resultatet är en mycket mer ärlig känsla som avbildar de stratosfäriska höjderna och cavernösa lågorna i ett av våra största musikaliska sinnen, med en aldrig bättre Egerton som bär sitt hjärta på ärmen hela tiden. Men för alla Fletchers uppriktiga ansträngningar att skilja Rocketman från de otaliga andra musikaliska biopikerna som har kommit tidigare, är det en film som träffar för många bekanta slag för att verkligen blända.

• Utgivningsdatum:31 maj 2019
  • Certifikat:R
  • Löpningstid:121 minuter