Rogue Legacy granskning

Rogue Legacy blandar upp genrer och, genom några inspirerade designval, tar fram det bästa i båda. Ett djupt och utmanande spel designat för små sessioner och maximal tillfredsställelse.

Rogue Legacy är en blandning av influenser som kunde ha gått fel. På ena sidan är Metroidvania-genren, 2D-plattformsspelare med stora utforskningsbara miljöer och en stadig känsla av progression. Å andra sidan är den rogue genren, att straffa slumpmässigt genererade världar där varje död innebär en fullständig ny start. Rogue Legacy får inte bara dessa motsägelser att fungera – det utmärker sig att sticka dem ihop.

Spelet ligger i ett slott med ständigt rörliga delar som ändras för varje playthrough, och du kontrollerar en heroisk äventyrare som utforskar så långt som möjligt innan han dör. Svärdkampanjen är enkel, med din karaktär som bara har en framåt svängning och nedåt poke, men det är också exakt och konstruerat kring hur fiender rör sig – neonskallar, flamhöjda hästar, korrupta riddare, blodspytande ögonbollar och andra onda phantasmagoria kan inte vänta med att svärma någon slarvig spelare.

Rogue Legacy granskning

Rogue Legacy’s fiender är inte den typen som individuellt ger dig mycket besvär. Men varje rum har flera sorter i slumpmässiga layouter, och om du blir riktad av tre olika typer av förmåga på en gång är det svårare att komma tillräckligt nära att attackera än att landa hiten. Detta hjälps av en rad slumpmässiga trollformler som kan ta ut fiender på avstånd och från olika vinklar, men en snäv pool av mana (till en början åtminstone) gör detta till en sällsynt extravagans snarare än en krycka.

Oavsett hur bra du är kommer äventyraren så småningom att falla. Men döden är inte slutet på Rogue Legacy, det är en ny generation. Din nuvarande hjältes framsteg är sammanfattad och deras guld plus eventuella speciella runor eller ritningar de har hittat överförs till nästa i raden. Du har ett val av tre arvingar som du kan börja om i ett nyligen slumpmässigt slott, och innan du går in måste du spendera alla pengar eller förlora dem – vilket betyder att du inte bara kan spara på dyra uppgraderingar utan måste tjäna dem.

Rogue Legacy granskning

En annan bra touch är att vart och ett av dina barn kommer att vara olika klasser – allt från Mages som sifon mana från fiender till snabbt rörande Shinobi och dunkiga barbarer. Därutöver har de olika attribut – Dvärgism gör din sprite liten, vilket är en positiv välsignelse, medan vissa karaktärer svär rikligt när de tar en hit eller bara kan se slottet genom den sepia-tonade linsen av nostalgi.

Idén att kontrollera arvingar kunde ha varit kosmetisk men här är avgörande – en ny generation med en skadande Hokage med dvärg och ingen känsla i hans eller hennes fötter (så spikar gör inte ont) är drömbiljetten. De leder också till förändringar i takt över körningar: Spelunkeren är inte mycket av en fighter men kan samla mer skatt, så du är fokuserad på att ta tag i degen och undvika strid så mycket som möjligt.

Rogue Legacy granskning

Så här blandar Rogue Legacy så briljant två olika skillnader. Roguelikes är beroende av att spelaren behärskar sina system och är resursfull i dåliga situationer. Men genom att införa beståndsdelar upprätthålls dessa grundprinciper, samtidigt som många andra framgångsrika körningar kan ha något konkret värde. Det är i princip ett familjens arvstolssystem, så all guld och ny utrustning och uppgraderingar skickas vidare till barnen. Kärnspelet fortsätter att förändras, men dina stora och små prestationer förblir permanent.

Rogue Legacy gör detta arbete så bra genom att skala i svårigheter att anpassa sig till dina alltmer buff äventyrare, som “nivå upp” när du förbättrar förmågor med guld. Den stegvisa förstärkningen av statens, snygga redskap och förmågan att ge runor (tillåter till exempel ett dubbelhopp, eller vampirism) är fantastiska, men snart blir rumlayouterna större och mer utmanande tillsammans med fler och tuffare fiender. Så när du förbättrar dina chanser håller spelet inte bara utmaningen utan ökar det på vissa sätt.

Rogue Legacy granskning

En sista touch knyter allt samman. Ganska tidigt kommer en arkitekt att dyka upp utanför slottets ingång, och i gengäld kommer 40% av dina vinster att låta dig behålla den tidigare utformningen av slottet – snarare än att göra det slumpmässigt. Det ekonomiska uppoffret innebär att du inte gör det lätt, men det är en otrolig lättnad när du äntligen friterar ut en chef eller ett utmanande bröst och kan ha flera försök i gengäld för en bit av belöningen.

Genom att erbjuda vad som i princip är en ny försöksknapp tar Rogue Legacy ytterligare en risk – trots allt, om en roguelike inte kan sparka dig i tänderna, vad kan då? Det fungerar eftersom, även om du kan öva, det gör det möjligt för designers att göra varje chef speciellt fin och förtjänande av flera misslyckade försök innan den härliga segern. Utan denna kompensation kanske arkitekten tagit roligt ur sakerna, men här är han den sista blomstra på en struktur med fantastisk komplexitet.

Rogue Legacy granskning

Rogue Legacy är en mild startpunkt i några av spelets mest förbjudna mekaniker. Det är kanske lättare att slutföra än din genomsnittliga roguelike, vilket inte är något dåligt, eftersom den ihållande strukturen betyder att den också är snällare. Den genomsnittliga körningen är kortare än en Spelunky-körning, men återigen betyder den ihållande strukturen att den kan räkna. Allt detta lägger till en ovanligt fantastisk struktur för alla spel.

Rogue Legacy verkar anspråkslös, men det bryter reglerna för dess inspiration för att föra dem samman på ett sätt som fungerar. Det har utmaning och variation, men det är också förlåtande för misstag och gör att de tuffaste utmaningarna kan upprepas. Rogue Legacy’s slott verkar så knäckbart, och ändå ger ett sådant motstånd. Därför blir det snart en besatthet. Rogue Legacy är ett annat spel varje gång. Och alla är bra.

Rogue Legacy