Rumsöversikt

En prisvinnande sidvändare blir ett rörande, upprivande och förlossande drama om banden som binder en mamma till sitt barn. Varning: en låda med vävnader kanske inte räcker.

Livet på insidan…

Du behöver inte vara klaustrofobisk för att bli oroad över Lenny Abrahamsons senaste, en berättelse om kärlek, hopp och överlevnad som begränsar en betydande del av sin handling till ett luftfritt, låst uthus. Nämnda skjul har varit hem för Ma (Brie Larson) i sju år, hur länge hon har hållits i fångenskap av en man som vi bara känner av den demoniska moniker Old Nick (Sean Bridgers).

De senaste fem av dessa år har ägnats upp med att uppfostra Jack (Jacob Tremblay), en liten pojke för vilken detta enda rum representerar världen i sin helhet. Jack, för att säga det förskräckligt uppenbara, är Gamla Nicks son – ett barn som är födt av våldtäkt och som kan vara Ma’s enda chans att rädda.

Nya skandaler som involverar Josef Fritzl, Ariel Castro och Aravindan &lsquo, kamrat Bala ‘Balakrishnan har visat detRumPlottet, om det är outlandiskt, är allt annat än fantasifullt. Ändå är Abrahamsons film – anpassad av Emma Donoghue från sin egen bästsäljande roman – ingen lurid exploaterare men en tankeväckande, ibland poetisk meditation om hur man håller och gör uthärdligt till ett mardrömssvårt dilemma.

Rumsöversikt

Ma, lite som Roberto Benigni iLivet är vackert, skyddar konstigt sin femåring från förskräckelsen i deras delade svårigheter och fyller sina dagar istället med kul, spel och träning. Jack, för sin del, ger Ma en anledning att fortsätta leva ett liv hon lyckligtvis skulle få slut på om han inte var där för att ta hand om.

Rum, då är en berättelse om ömsesidigt beroende under de dystaste förhållandena som kan tänkas. Men eftersom det berättas ur Jacks perspektiv är det sällan uttryckligen dyster. Har aldrig sett eller känt något annat, &lsquo, Room ‘är ingen cell för Jack utan en lekplats med möjligheter: en där lampa och badkar och kaminer är vänner så mycket som redskap, och Ma är en allmänt, alltid beundrande konstant.

Jack, kort sagt, är inte någon att klaga på, inte ens när värmen slås av eller när han är skyldig att gömma sig i garderoben för att underlätta gamla Nicks frekventa besök – möten som vi, liksom honom, inte ser men bara hör att händer bakom en slutad partition. Det finns faktiskt tillfällen som Donoghue provocerande frågar om en sådan uppväxt kan till och med vara att föredra framför den överstimulerade, förväntningsbelastade barndomen som allmänt anses &lsquo, normala’.

Rumsöversikt

Abrahamson, precis som Jack, gör också det bästa av sitt parti och använder fantasi, kreativitet och en mängd geniala vinklar för att göraRumså filmisk som möjligt. (Du undrar om han ville ställa sig en utmaning jämförbar med den han gav Michael Fassbender iFrank, en film som bad skådespelaren att ge en föreställning inom en pappersm&acirc, lm&eacute, chef.)

Med hjälp av produktionsdesigner Ethan Tobman, theVad Richard gjorderegissören gör Ma och Jacks bostadsområde till ett muterbart utrymme vars fyra väggar överflödar av avslöjande små detaljer. Men på ingen tidpunkt har vi någonsin tillåtit att glömma att detta i grunden är en bur: en skitig, möglig interiör lika inbjudande som den Maggie Smith bebodde iThe Lady In The Van.

Dame Maggie kunde naturligtvis komma ut ur sin skåpbil när hon ville och se världen utanför. Det är en möjlighet som nekas till Ma och Jack tillsRummidway point, där det slutar vara en studie av fängelse och blir en thriller om ett fängelse. Att avslöja mer skulle vara en bisservice för både filmen och läsaren. Det räcker med att säga att det som följer vänderRumpå huvudet, inte minst genom att introducera Bries föräldrar (Joan Allen och William H. Macy) i ett garn som tidigare tycktes avsett att förbli en gripande minimalistisk trehandare.

Rumsöversikt

Larson, så bra på 2013-taletKort sikt 12, är ännu bättre här i en roll som kräver att hon är offer, rock och lejoninna, ofta samtidigt. (Det faktum att Mas faktiska namn är Joy visar det spännande utsikterna att två av denna säsongs troliga Bästa skådespelerska nominerade – Jennifer Lawrence är den andra – kommer att erkännas för att spela liknande titeln-hjältinnor.)

Det har varit ett genombrottår för den 26-åriga Sacramentan, vars uppträdande här kommer hett på hälen för att spela Amy Schumer syster iTågvrak – en annan mamma, förresten, som känner sig tvingad i ett skede att försvara sin pojkes legitimitet till en kall obehaglig farfar. Så fantastiskt som hon är, dock är det Tremblay som framträder som filmens trumfkort, den bedårande ungen som bevisar både charmig och hjärtskärande när han kartlägger Jacks smärtsamma övergång från oskyldighet till upplevelse.

Rumär en film om infångning. Ändå handlar det också om befrielse, om att släppa sin rädsla och gå vidare från trauma. Vid ett tillfälle ber Jack att bli avskuren av de lås som han har odlat sedan barndomen. Det är ett avslöjande, transformativt ögonblick i en film du inte hittar nästan så lätt att säga adjö till.

rum