Så många mig recenserar

Smart kloning leder till några av de mest uppfinningsrika pussel vi har sett på länge. Behärska sin galna logik, så hittar du en utmärkt pusselplattformare. En riktigt trevlig överraskning.

Vad skulle du göra om du kunde klona dig själv? Stanna i sängen och låt din doppelg&auml, nger uthärda ditt jobb för dig? Bli en trollkarl och förstöra Hugh Jackmans liv? Lösa allt mer komplexa problem i en 2D-pusselplattform? Du måste välja den senare som spelar som Filo. Han är en grön oval med flikar (karaktärsdesign är inte detta spelets starka punkt), som har den mycket relatabla svagheten för att äta vad som helst framför honom, konsekvenser fördömd. Efter att ha gabbat några mystiska frön, befinner sig Filo sig klonad. Det finns en lektion här, barn – ät aldrig någonting.

Dessa kloner kan förvandlas till sten och sedan användas som plattformar, vikter för omkopplare eller som försvar från fiendens projektiler. Pussel baseras på att placera kloner på ett klokt sätt. Varje gång du lämnar en klon på en switch eller placerar en för att blockera ett hinder, har du en mindre att använda som plattform. Att få balansen rätt är tricket att behärska öppningsnivåerna.

Så många mig recenserar

Var och en av dessa nivåer har tre samlarföremål. Ett annat Arc-frö, en artefakt som kan användas för att bygga nya power-ups och en karaktärsdräkt (om en cirkel med klaffar inte räcker för dig). Detta innebär att varje nivå är uppdelad i tre unika pussel, fyra om du inkluderar att nå nivåutgången. Så om du inte kan ta reda på hur du får maskindelen kan du bara prova på kostymen eller klonfröet. Att ha ett val av pussel till hands minskar frustrationen när du inte kan slutföra ett. Eller så kan du alltid bara slutföra nivån utan att samla in något. Som ett misslyckande.

När du har nått det väsentliga börjar spelet kasta in fler power-ups. Som att förvandla dina kloner till studsplattformar eller ge dem förmågan att flyga. Först trodde vi att de var där för att underlätta spelet. Vi var dårar. De förvandlar snart en ganska okomplicerad pusselplattformare till en av de mest komplexa hjärntvister som vi har spelat på ett tag.

Så många mig recenserar

Ett typiskt sena spelpussel har dig att väga ner en plattform, förvandlas till en flygande Filo, distrahera en fiende, slå en brytare, väga nerannanplattform, sedan hoppa och förstöra den första plattformen så att vi kan skapa en annan plattform så att vi har tillräckligt med utrymme att hoppa och skapa nya plattformar och om du tycker att det är svårt att följa, välkommen till tankeprocessen den andra halvan av So Many Me kräver av dig.

Noggrann planering och amassaför test och fel, är din enda chans att vinna, eftersom nivåerna börjar känna sig mindre som att lösa pussel, mer som att bygga dina egna Rube Goldberg-maskiner. Vissa utmaningar är tuffare än titan-naglar, men lika tillfredsställande när du drar av dem.

Så många mig recenserar

Där så många jag inte kommer att vinna några priser är i några skönhetstävlingar. Det är förenklat jämfört med några av de visuella högtiderna som vi har bortskämda med från andra Xbox One-plattformsspelare. Där den har charm finns i ett förvånansvärt starkt manus. Det förlitar sig på lite för mycket metahumor, men det finns massor av roliga linjer som ger So Many Me mer personlighet. Alla spel som ger dig en prestation som kallas ‘Fail Your Friends’ kommer att sticker ut, särskilt om någon bara har lagt till dig som vän på Xbox Live och ser det på din profil.

Yngre spelare som dras till konststilen och humorn kanske inte är den bästa publiken för So Many Me’s vildtrappande svårigheter. Men pusselplattformar fans kommer att hitta ett vittigt manus, en verklig utmaning och huvudskrapare som belöner dig för att du lägger in tiden.

Så många mig recenserar