SEGA Genesis Mini-recension: “Det är allt du hoppas, oavsett om du är Sega-fan eller nykomling”

SEGA Genesis Mini kan vara sent till retro konsolpartiet, men det har en av de bästa speluppställningarna av dem alla.

• Fantastisk sortiment av spel
  • En perfekt rekreation av konsolen
  • Menu soundtrack av Yuzo Koshiro

• Clunky, långsam i-menyn

Sega kan ha upptäckt den billigaste formen av tidsresor som finns med Genesis Mini. Ta en titt på lådan och du plötsligt leds av halsen till en annan plats helt (1991, för de flesta), en plats där Pogs är fortfarande coola och alla har en Tamagotchi som de har glömt att mata. Med undantag för några moderna tweaks skulle du nästan tro att din gamla Genesis har tappats upp från någons skåp efter decennier av försummelse. Och du vet det bästa? Efter vår Sega Genesis Mini-granskning kan vi säkert säga att det är allt du hoppas på, rostonade glasögon eller inte: detta är bekvämt en av de bästa retro-spelkonsolerna där ute.

SEGA Genesis Mini-recension: & quot; Det är allt du hoppas, oavsett om du är Sega-fan eller nykomling & quot;

Med ett decennium av spel att välja mellan är det svårt att bestämma vilka älskade titlar som gör snittet för en minikonsol. Lyckligtvis för Sega-fans är Genesis Mini urval en vinnare. Systemet har 42 spel dragna från alla era i Genesis historia, och alla är förhämtade så att du kan hoppa rätt in. Även om du inte blir förvånad av många av klassikerna på den listan (upprepade gärningsmän Sonic the Hedgehog, Ecco the Dolphin och Golden Axen är tillbaka igen), några ovanliga val som Earthworm Jim, Road Rash 2 och Castle of Illusion finns också. Detta ger Mini: s bibliotek en livlig, eklektisk känsla.

Det är dock inte en sensation som går till hårdvaran, och det är ingen dålig sak. Styrenheterna är exakt som du kommer ihåg dem, medan själva enheten är spottningen

Lyckligtvis är dess anslutningar inte lika gamla skolan. Denna modell har en HDMI-port som standardutgång, och styrenheterna drivs med USB. Till skillnad från thePlayStation Classic, med sina smärtsamma korta kontrollkablar, erbjuder Genesis Mini 6ft + längd, så att du inte sitta obekvämt nära din TV. När du håller dem för första gången känner de och svarar precis som OG-versionerna av den ursprungliga styrenheten, för bättre eller sämre, och de ger spel som är lite förlåtande..

Tyvärr är det inte ett nettopositivt. Det fungerar som en påminnelse om hur långt vi har kommit sedan början av 90-talet när det gäller design av controller. Jämfört med moderna ekvivalenter verkar Mini: s hölje och knappar för ljusa, lösa och svampiga. Till exempel är dess d-pad överkänslig i menyn – jag överskottar ofta spelet jag siktade på att välja. På samma sätt är dess form och positionen något märkligt i efterhand.

Lyckligtvis är inget av detta ett problem i spelet. När du spelar så faller denna kritik bort, Genesis Minys handenhet fungerade som en charm när jag behövde det. Och det är svårt att inte segra när spelen behandlas med så mycket omsorg och vördnad. Var och en har en liten informativ oskärpa, så att bläddra i biblioteket är som att vandra genom en museumsutställning.

Något annat du inte har sett förut är menysystemet. Detta ger dig ett centralt bibliotek där du kan välja ditt spel, och det kan organiseras på ganska snygga sätt. Du kan sortera det efter släppdatum, genre, alfabetiskt och efter antalet spelare som kan engagera sig. Det är ett enkelt system som är lätt att navigera. Det är lämpligt för era när det gäller teckensnitt och palett, medan den enkla men effektiva blocklayouten gör det enkelt att se vad som finns tillgängligt på ett ögonblick (som en cool sida åt sidan kan du slå B för att se alla spel arrangerade som om de är Genesis box ryggar).

Åh, och den nya menyn? Det görs ännu bättre på grund av originalmusik av den legendariska kompositören Yuzo Koshiro, mannen bakom ljudspåren från ActRaiser, Streets of Rage och otaliga fler. Det är glatt 90-tal. Som Koshiro påpekade på Twitter, han "programmerade musiken dedikerad till YM2612 ljudchip som spelar autentiskt Genesis / MegaDrive-ljud med många ljudbanker valda från faktiska spel i menyn". Det är dessa små detaljer som gör Mini så ansträngande – modern men ändå underbart stämningsfull av tid och rum.

Förpackningen är också en ode till originalet. Det är nästan identiskt, ända ner till det svartgrå kläckningsmönstret och Sonic-konstverk. Det är allt så 90-talet att jag praktiskt sett kan se hårgardinerna och höra de uppringda internettonerna.

Mini spelar lika bra som det ser ut. Det här är en smidig resa ner minnesfältet utan fel, hicka eller problem att hitta. Oavsett om vi spelade Streets of Rage 2 eller hoppade tillbaka till menyn i mid-action, så gjorde det inte så mycket.

Faktiska spel på Mini kommer inte att fylla din skärm tack vare det låga bildförhållandet – en funktion som är vanlig för de flesta retrokonsoler. För att komma runt detta har Sega gett dig ett val mellan två bakgrundsbilder eller svarta staplar med myrstatus på vardera sidan. Om du föredrar kan du också sträcka spelet så att det passar hela skärmen.

Dessutom håller dess spel fortfarande nästan 30 år senare på grund av deras 16-bitars-visualitet och 2D-spel. De är mer oförlåtande än vi är vana med i dag, ja, men många hålls uppe som alla tiders storheter av en anledning. Att kunna spara och ladda framsteg på flugan tjänar bara till att göra dem roligare. Även om det är ont att få dessa alternativ upp (du måste hålla ned startknappen i några sekunder innan du sparar, laddar eller återgår till menyn), är det inte ett stort problem.

Och låt oss vara ärliga – om vi går igenom gamla favoriter blir det smidigt över alla frustrationer. Genesis Mini är hem för några otroliga spel som inte har tappat sin charm, och jag tillbringade den bättre delen av en morgon med att spela genom biblioteket och grina som en idiot. Streets of Rage 2 förblir en mästerklass för 2D-action som är lika rolig nu som det var 1992. Castle of Illusion Starring Mickey Mouse oser av karaktär, och det ger ett charmigt alternativ till traditionella attacker genom att låta dig samla och kasta äpplen på fiender. Street Fighter 2 är lika bra som du kommer ihåg, medan Earthworm Jim är konstigt charmig med sin nya och bisarra spel. I grund och botten håller de alla trots att de är väldigt långa i tanden.

Visst har andra spel inte åldrats lika bra. Alex Kidd och det förtrollade slottet är bananer tack vare en värld där människor som tappar sten, papper, sax är fullständigt krossade till döds under en tonvikt.Samtidigt försöker Toejam och Earl alldeles för hårt för att vara “vilda” ("Toejam är en viner", uppenbarligen), och om vi är uppriktiga gjorde det inte mycket meningsfullt till att börja med. Men de är undantaget snarare än regeln.

Ändå, med spel som nu visar sin ålder, slipper Sega Genesis Mini med det eftersom det är ett kärleksbrev till det förflutna. Det är ett system som har återskapats noggrant nästan exakt som det var, bara bättre. De timmar du njuter av det kommer naturligtvis att variera beroende på din historia med Sega, men det är lätt att uppskatta även om du kommer färskt.

SEGA Genesis Mini-recension: "Det är allt du hoppas, oavsett om du är Sega-fan eller nykomling"