Serious Sam HD: The First Encounter review

• Alla sprucerade upp i utseendeavdelningen
  • Fortfarande full av dumt kul
  • Kreativa fiender

• Inga moderna spelframsteg
  • Extremt sinnelösa
  • Ser fortfarande något daterad trots HD

Kanske missade du Serious Sam redan 2001? Det är en rolig, hektisk fantasy-FPS. En huvudlängd laddning genom den ena änden av Theben och sprängning av den andra. In i rymden. Omarbetningen förlorar inget av galet. HD handlar fortfarande om att skjuta ner värmande fiender. Harpies som skjuter is, zombies som sprayar eldkulor, svärmar av exploderande grodor, elektriska piranhas, bio-mechs som trampar runt och skjuter raketer och lasrar. Den Headless Kamikaze, ett brusande, sprintande lik med två tickande bomber och ett personligt rymdproblem, dyker upp i varje ensemble av fiender under hela spelet.

Oavsett om det är ett dussin av dem i en flyktig pöbel, eller en ensam agent som skvattar över striden, lyssnar du alltid på denna ikoniska fiende. Allvarliga Sam-veteraner kommer att bli lättade över att få veta att Croteam inte har förstört någonting: de ursprungliga nivåerna är optimerade och utökade. De har gjort allt glänsande, ströat på lite fysik och introducerat långa stealthavsnitt där du måste lita på färgglada ande djur för … Bara skämt. Det är bara blankare, med samma action.

Teckenprogression? PAH. Det närmaste det kommer är vapnen: Sam börjar med en pistol, får sina händer på en minigun och hamnar med en kanon. Från ett piratskepp. I slutet begår du Sirian Werebull-folkmordet med det – det är det enda som kan döda dessa enorma djur snabbare än de verkar, eftersom det våldsamma halverar stämpeln i en ström av kött. PETA skulle bara inte förstå. Inte efter att de hörde skriket.

Buller spelar en förvånansvärt viktig roll. Varje fiende har ett tydligt skrik som du lär dig koppla till den taktik du behöver. Det kommer att tjuta eller väsa eller bälja precis innan du attackerar, och "Ooh," ler du till dig själv, "det låter som en skorpion med en minigun. Bättre få min granatkaster."

Medan du aldrig lämnar denna monsterfyllda egyptiska stad, hittar Serious Sam utrymme för överraskande arkitektonisk variation – underjordiska floder, torra raviner, gula obelisker i skymningen, dammiga gravar och trädgårdar. Varje område har en bra storlek, med gott om utrymme att springa och pistol, flera höjdnivåer och ingen brist på hemliga områden.

Men vissa problem kvarstår, till och med från 2001. Berättelsen kommer i stora väggar av dodgy prosa, för en. Det ger dig ut ur handlingen att prata om att anpassa de fyra elementen – överflödig distraktion i ett spel som är så okomplicerat som detta. Det finns också en tendens att leka en grupp fiender så fort du hämtar ett föremål. Det slipper bara för det eftersom det är så roligt att kämpa mot fienderna, men du lär dig snabbt förutsäga det.

När vi spelade det ursprungliga spelet verkade 20 fiender vara mycket. Det är verkligen inte, inte efter Left 4 Dead. Svärmarna i HD är lite tunnare än vi kanske hade hoppats på. Varför kan vi inte ha en miljon av dessa grodor? Till sin uppskattning är nivåerna långa och engagerande, och lyckligtvis finns en snabbsparningsfunktion aktiverad med Y-knappen.

Allt vi älskade om det ursprungliga spelet är här, och det fina priset återspeglas nästan i den anständiga längden. Vi beklagar att det inte finns något nytt. Visst, det finns längre snitt, nivåerna är omarrangerade och grafiken är underbar, men 2010 förväntar vi oss innovation från även våra galna skyttar. Detta är bara ett rört porträtt av en mindre känd, älskad förfader.