Det sista och starkaste inträde i den omstartade trilogin, detta äventyr håller sig vid Laras styrkor och omfamnar dess mörka sida.

• Jungle survival survival med badass Lara
  • Landskap som bara tigger om fotoläge
  • En skräckfilm vibe som förstärker spänningen och faktiskt lägger till historien

• Öppen världsmekanik som hantverk och jakt kan känna sig begränsad i ett sådant linjärt spel
  • Kameran kan vara ganska hjälpsam när du försöker klättra svåra överhäng

Jag har varit i en långvarig relation med Lara Croft – i mer än 20 år – och ärligt talat har saker blivit inaktuella. Även efter hennes nyp och tuck 2013 sökte jag någon annanstans efter min djungelbaserade mordspänning. Nu har den gamla flickan vunnit mig tillbaka med Shadow of the Tomb Raider med två saker jag inte kan motstå: ledsna flashbacks från barndomen och en tydlig skräckvibe.

Det stämmer, detta peruanska kapitel ger adrenalinet med hoppräck, mänskligt offer, en monströs krigerstam och en Lara som rakt upp har tappat sin skit. Kommer du ihåg tillbaka 2013 när människor hade en mindre freakout om den nya, yngre Lara som plötsligt skar i halsen med en annan rynk? Det är inte ett problem för Shadow Lara, som är arg, skyldig och försöker bokstavligen rädda världen. Du kan inte göra den särskilt välsmakande omeletten utan att bryta några Trinity-dödskallar.

Lara har typ av misstag startat en Maya-apokalyps i rörelse efter att ha tappat Trinity till en viss artefakt. Detta startar en kedja av händelser som tar henne på en berg-och dalbana genom Maya och Aztec-mytologin med sin kompis Jonah (det skroviga hjärtat som balanserar Laras bestämda stålighet) på jakt efter ännu en artefakt som kan stoppa Trinity "remaking världen". Cue gerillakrig, kramar om ruiner och rakt upp rånande historiska platser i namnet på bara lite mer XP.

Gravarna är fortfarande den mest tillfredsställande delen av Tomb Raider-universum, och de är dolda runt om i världen för att till och med hitta dem till en prestation. Pussel i dem är det värsta någonsin … tills du löser dem när de på magiskt sätt förvandlas till de mest exekverade pussel sedan Sphinx började spruta gåtor. Ingen av dem var så komplicerade att jag behövde en whiteboard, en gradskiva eller ett rasande sluta för att komma igenom, men ingen av dem var så lätt att jag kände att jag behandlades som lekskolungan som åt lim. Även om du inte gör gravarna finns det uppsatta delar i världen som “The Trial of the Eagle” som är en imponerande lektion i mekanik, klättring och utnyttjande av (Disney prinsessan) färger i vinden.

Shadow of the Tomb Raider-recensionen: & quot; Hoppskräck, mänskligt offer och en Lara som rakt upp har tappat hennes sh * t & quot;

Striden speglar också ny kickass Lara, med det vanliga Trinity-kanonfodret som nu utsätts för pilar gjorda med spindelns gift (skickar dem i en vänlig eldglädje) och spännas upp från träden som nötkakor. Du kan gå i vapen som brinner, men du kommer inte att ha mycket kul på det sättet, de verkliga spänningarna finns i att täcka Lara från topp till tå i oserande djungelmudder (som kamouflerar och skyddar vår hjältinna från att upptäckas med termiska skyddsglasögon som kan gör växtbeläggningen värdelös) plocka sedan bort fiender en efter en, booby fånga några av liken, men plundra dem alla för reservbyte och ammunition.

En något nedslående, men ändå vacker, värld

I något kortare utbud är dina andra fiender, alla guds varelser stora och små. Du får ett stort XP-uppsving för jakt, vilket också kan ge dig hud och fett för hantverk, så tidigt inser du att du skjuter på alla hyllande apa, fåglar och vargar som strövar in på din väg verkligen lönar sig. Men inte grodor. Från vad jag kan säga att pumpa Mr. Jeremy Fisher full av pilar får du ingenting annat än ett riktigt patetiskt utseende lik och en känsla av illamående skuld. Tidigt kommer du att kämpa mot några leoparder – en kamp som spelet fumlar genom att obehagligt byta mellan skärmen och action – och senare kommer lokalbefolkningen du möter på ditt äventyr att be om hjälp med vargar, eller leda dig till en annan stor katt som behöver mördas. Det här jagar inte på aFar Cry 5open världsskala, och jag önskar att det fanns mer av det, men det ger åtminstone känslan av hot och möjligheter som gör djungeln till en lovande lekplats.

När du inte är knä djupt i ormbunkar, djungelslam och döda djur kan du stanna av i en stad för att gå till köpmännen för nya vapen, uppgraderingar och resurser för väskor och plåga alla lokala som ser villiga att göra ögonkontakt tills de tappar ett vagt antydande om platsen för en skatt eller be om hjälp med att hitta en förlorad vän, ett speciellt horn eller, för en liten pojke som hade tur, han inte fick slapp runt bakhuvudet för jag försöker förhindra en verklig apokalyps här människor, en förlorad tärning. Återigen kände städerna livliga och var en trevlig taktförändring, men det var för lätt att missa sidouppdragen när spelet pressade dig genom huvudhistorien. För snart träffade jag den vanliga varningen om att om jag fortsatte med berättelsen skulle jag inte kunna snabbt resa ett tag, ett säkert tecken på att jag behövde se till att jag var klar med att hänga runt kapellet och skjuta vackra fåglar och trakassera ursprungsbefolkning.

En fräck touch av Nathan Drake

Spelet har lånat skamlöst från Uncharted i både barndomens Lara-scener och tempo på "springer från en katastrof medan terrängen faller bort som vått silkespapper" avsnitt och vet du vad? Flickan arbetar med det. Det finns ingen tvekan om att Tomb Raider påverkade Uncharted tillbaka på dagen, och nu återkommer Uncharted till fördel. Som spelare önskar jag att fler spel skulle lära av det bästa av deras genre, och Shadow of the Tomb Raider är ett bättre spel för det. Det har inte humorn med Uncharted, jag tror att den enda gången jag knäckte ett faktiskt leende var när jag av misstag fick Lara åt av piranhas, men vad det saknar i komedi som den kompenserar i skräck.

Jag är ingen nervös Nancy när det kommer till skräck, men spelet lyckades få några bra hopp ur mig, och en uppsättning fiender du möter ungefär halvvägs är verkligen störande. De sätt som de såg ut, rörde och rasade mot mig ur mörka hörn fick mig att känna anspänd och trasslig på ett sätt som jag är mer van vid att känna med överlevnadsskräck. Jag snubblat genom det avsnittet verkligen hoppades att inte se en annan och panikade min begränsade hagelgevär ammunition. Det är en stark tråd i berättelsen också, snarare än en billig kasta skräck, och kommer att hålla mig mer än något annat ögonblick i den omstartade trilogin.

Så Lara har förändrats den här gången, men du kommer fortfarande att få alla saker du vill ha av henne. Slåss man och djur med en pil och båge (eller en pistol, om du vill vara en basisk tik om det), göra några allvarliga affärer med en klättringöxa, en gripande krok och allt löjligare klippformationer och pussel som kommer att leda till de gråa slemmiga grejerna mellan dina öron. Det kommer att vara intressant att se var Square Enix kan ta min tjej nästa, men de har gjort henne stolt den här gången.

Recenserad på PS4 Pro.

Shadow of the Tomb Raider