Shift 2 Unleashed review

• Simracing som faktiskt känns snabbt
  • Att kunna välja mellan olika evenemang
  • Helt anpassningsbara bilar

• Anti-aggressiv fysik kan brutalt bestraffa misstag
  • Ingen återspolningsfunktion
  • Dålig spårgrafik

Någonstans låg på totempolen för spel-fanboy-rivaliteter, långt under Sony vs Microsoft och PC vs Console, finns simuleringsracing vs arkadracingdebatt. Arcade fans säger "Jag ger inte en råttas rumpa om att justera flödeskondensatorer och ställa in F-nork-förhållanden, jag vill bara hoppa in i en dålig rövbil och ha kul!" Simuleringsfans säger "Men vad är skillnaden mellan bilar om de alla kan gå 200 mph i sidled runt en sväng? Att anpassa och finjustera är kul!" Det grundläggande problemet är att simuleringsspel tenderar att känna sig för torra, medan arkadspel tenderar att känna sig för löjliga. GRiD gjorde ett fantastiskt jobb som gjorde linjen oskarp, men med Codemasters nu fokuserade på den rally-minded DiRT 3, har Slightly Mad studios ökat med Shift 2 och levererat ett av årets bästa racingspel.

Gör inga misstag med det, Shift 2 lutar definitivt kraftigt mot simracing, men dess DNA har skarvas med en stor dos arkadadrenalin. All den härligt anala retentiva uppgraderingen och finjusteringen är där för die-hards, men det verkliga fokuset har förskjutits till själva tävlingen. Shift 2: s största triumf är dess höga, arga och realistiska presentation. Motorer brusar, däck grälar av svårt, bromsar gnäller, växlar klättrar och smälter i redskap, medan stenar och smuts sparkas upp från banan till din vindruta. Du känner aldrig att du tittar på ett gäng slickiga polygoner som glider över en bult som kartläggs spår, du får känna den verkliga brutaliteten i att köra en racerbil.

Den mycket spionerade hjälmkammen spelar en stor roll i att fånga denna realism och placerar spelarens perspektiv från själva hjälmen. Det sätt som synvinkeln ser subtilt ut mot topparna av svängar när du närmar dig är en fin touch som fungerar som en diskret men användbar guide. Det är en mindre touch, men den fångar kakofonin av buller och klaustrofobi som man får från att bli fastkörd i en buren racerbil, ha på sig hjälm.

Shift 2 Unleashed review

Shift 2 har polerat ut praktiskt taget alla föregångars svaga punkter, framför allt fysikmotorn förbättras, med bilar som känns mer stabila i höga hastigheter och inte längre reagerar felaktigt på stötar och förändringar i banan. Skillnaden mellan en tung, högdriven Mustang och en flygvikt Caterham märks omedelbart både vid hantering och kollisioner, Caterham kan vara i allmänhet snabbare, men det är i stora problem när man försöker spela sig igenom paket med tyngre bilar..

Shift 2s justerbara assistenter och AI-svårigheter gör att du kan finjustera spelet till din önskade nivå av realism, men kom ihåg att även i de enklaste inställningarna är detta fortfarande ett simuleringsspel. Spelets Forza-esque Performance Index håller också multiplayer och karriärmässigt, med ett nummervärde som ges till varje bil i förhållande till dess sportighet och nivå. AI: n har förbättrats markant, med förare i Shift 2 slumpade ut eller förstörde medan de gjorde sitt bästa för att undvika kollisioner. De känner sällan som drönare som kryssar banan på rälsen.

Shift 2 Unleashed review

Som sagt är Shift 2 mycket ovänlig för aggressiva förare, bakre slut på andra bilar är en fruktansvärd strategi eftersom det nästan alltid gör att den aggressiva föraren låses fast i den ledande bilen och snurrar ut. Även om AI-förare är vanligtvis rättvisa, straffar du dig aggressivt om du börjar smälla in dem. Detta kan låta irriterande för vissa, men det går långt till att uppmuntra till faktiskt körning istället för att spela stötfångare med AI och agera en kvittning. Det är sällsynt att AI är så öppet aggressiv, men förvänta sig brutala rusningar från linjen för hålskottet.

Tävlingar är strukturerade underbart i Shift 2 så att spelaren alltid har ett val. Standardtävlingar är blandade med Drifting, Time Trials och Eliminations, av vilka många låter spelaren låna superbilar som de kanske inte har tillgång till ännu. Till skillnad från många andra simspel känner du sällan att du bara slår igenom tävlingarna här, det finns en känsla av framsteg oavsett vad du gör, eftersom spelare får XP och kontanter för både online och offline spel, vinna och förlorande. Kontantbonusar delas ut för varje nivå-up, vilket innebär att spelaren nästan alltid har tillräckligt med pengar för att finansiera en ny bil eller uppgradera. Shift 2 har skrotat hela Aggressive vs. Technical köridé från den första, den var unik men orealistisk i handling. Spelare belönas nu för både ren och aggressiv körning.

Shift 2 Unleashed review

Shift 2 klamrar sig fast vid old-school sim-spelet: inga flashbacks innebär att en stor krasch eller till och med en för bred vändning sannolikt kommer att kosta dig polpositionen, du kommer definitivt att starta tävlingar här igen. Spelet tar inga fångar med sandfällor och avrånningar heller. Bilar kommer att stoppas när de är bortom asfalten, och racerbilarna på hög nivå kommer att snurra om du applicerar för mycket bensin på det röda och vita förklädet. Shift 2 gör ett bra jobb med att gradvis underlätta spelaren i de mer extrema bilarna, eftersom låga hästkrafter hatchbacks gradvis utvecklas till äkta sportbilar och slutligen GT1-åkare. Liten smak av storliga bilar ges under hela kampanjen, och kontrasterna mellan ett racerbil och en gata laglig vägbil är enorma.