Sniper Elite 3 recension

• Öppna nivåer tillåter strategiskt spel
  • Spikar det perfekta skottet från en mil bort blir aldrig gammalt

• Kill-cam förlorar överklagandet snabbt
  • Övergripande brist på polering
  • Platt berättande och generiska mål

Sniper Elite 3 är berättelsen om en kules resa från gevär till bröstkavitet, berättat hundratals gånger. Från kulaens bågsbana till hur den sönderdelar en lunga i hälften i skräck, långsam rörelse, känns varje enskilt, välberäknat skott som om det har kraften att ändra historiens gång. Det är då synd att resten av spelet inte känns lika polerat.

Mycket mer metodiskt än de flesta moderna militära skyttar, Sniper Elite 3 lägger en större betoning på stealth – om du spelar det som Call of Duty, kommer du att få slut på ammunition och i slutändan få skott i stycken. Nivåerna är öppna, med flera stigar, kvävningspunkter, dolda passager och många abborre för att regna ner precisionsdöden uppifrån. Jag fick faktiskt antydningar av Hitman-serien när jag spelade – även om de inte är så olika som de klassiska stealth-spelen, ger Sniper Elite 3 dig massor av möjligheter att försöka olika strategier, utan att svänga dig ner linjära korridorer.

Sniper Elite 3 recension

Om den faktiska snipningen inte var tillfredsställande kan vi lika gärna klippa denna recension kort och kalla den en dag. Lyckligtvis har Rebellion lagt mycket in i konsten att döda skottet. Även om det inte är så realistiskt som det kan vara, tvingar Sniper Elite 3 dig att ta hänsyn till många variabler. Det måste noteras saker som träffplats, andning, miljöljud, avstånd och kulafall – och på hårdare svårigheter, till och med vind – och skott måste ställas in i enlighet därmed. Sikta hjälphjälpmedel (såvida du inte stänger av dem), men att dra bort ett expertskott från en halv mil bort medan du maskerar det med ljudet från ett lågflygande flygplan känns alltid glädjande, även med denna lilla moderna bekvämlighet.

Sniper Elite 3 recension

Ovänligt eld

Sniper Elite 3 recension

Medan den åtta uppdragskampanjen är den huvudsakliga dragningen här, finns det ett antal multiplayer-lägen för att hålla dig ockuperad efter att du har rivit en anständig del av Axis-styrkorna. Konkurrenskraftig multiplayer är ganska standard, med några distansbaserade vändningar i det typiska deathmatch-läget. Co-op låter dig emellertid inte bara spela igenom hela kampanjen med en kompis, utan har också ett läge där den ena spelaren ger överwatch för den andra på slagfältet. Dessa lägen kommer inte att sätta igång världen, men om du dör för mer action, saknar du inte alternativ.

Och sedan finns kill-cam&mdash, Sniper Elites signaturflyttning och din belöning för att spika dessa &lsquo, omöjliga “skott. Spelet stoppar när kameran följer spåret av din .30 kaliberkula rakt in i den överraskande bräckliga skallen på ditt mål, som fetischistiskt visar – i otrolig detalj – din fiendas hjärnskött när de skiljer sig från hans person. Lungor, lever, tarmer – och ja, till och med testiklar – ges röntgenbehandling varje gång ett skott träffar ett livsviktigt organ. Det är störande – men ändå grotesk tillfredsställande – de första gången detta händer. Vid det tredje uppdraget är det redan uttömt sitt välkomnande, och blir inte en sjuk bonus för ett välskott, utan snarare att sitta igenom tills du återfår kontrollen. Det ögonblick som jag fick reda på hur jag skulle hoppa över dessa blev en ljus plats under min tid med spelet.

Det är dock inte allt som snäpper – och när saker blir håriga, kommer du gärna att veta att du kan hålla din egen. Landgruvor och dynamit kan ställas in som fällor för att ta ner rovingfordon eller skydda ett snikskot från överhängande attacker, och pistoler och automatgevär kan hålla dig vid liv när saker blir lite för nära för komfort. Att använda dessa sekundära vapen känns aldrig lika flytande eller naturligt som snikskyttgeväret, men snarare än att vara till nackdel håller det dig faktiskt fokuserad på att hålla dig tyst, bara använda dem som en sista utväg. Och om du går högt, kan du använda ljud till din fördel, eftersom vakter kommer att svärma runt det sista stället de kommer ihåg att ha hört eller sett dig. I kombination med de öppna kartorna får du massor av verktyg för att förfölja ditt byte och svara i enlighet därmed om det går söderut.

Sniper Elite 3 recension

Spara ofta

Medan varje uppdrag sparas automatiskt vid olika kontrollpunkter, se till att du får en vana att pausa spelet och spara när det finns en lugn för att undvika framtida och säker besvikelse.

Sniper Elite 3 recension

Ta ett djupt andetag

Att hålla hjärtfrekvensen nere och andas kommer att göra ditt mål stabilt, vilket gör svårare bilder lättare att hantera. Dessutom saktar det ner tiden tillräckligt för att ställa in ett skott rakt in i fiendens jibblies.

Sniper Elite 3 recension

Se efter den röda diamanten

På alla andra svårigheter än Autentiskt kommer din gevär att visa dig en röd ikon när du andas – detta visar dig var din kula kommer att landa efter vind och kulafallet påverkar banan. Sikta med det och skjut bort.

Sniper Elite 3 recension

Använd ljud till din fördel

Sniper brand är dumt högt, och om du skjuter blankt, har du halva tredje riket som andas ner din nacke. Använd backfiring-motorer, flygplan, kanoneld, allt för att maskera dina skott.

Sniper Elite 3 recension

Utforska utanför misshandlad väg

På varje nivå finns olika samlarobjekt, som krigsdagböcker, spelkort, till och med dolda mål. De fyller inte bara på den glesa berättelsen, de belönar dig också med erfarenhetspoäng för att låsa upp nya redskap.

Sniper Elite 3 recension

Använd sniper boet

Dessa boar är markerade med en rektangel med en svart cirkel på kartan och ger gott om täckning för snipning samt begränsad åtkomst – perfekt för att ställa in fällor för angripande attacker.

Sniper Elite 3 recension

Var alltid rörlig

Såvida du inte bekvämt är uppkopplad någonstans på avstånd, är du sannolikt utsatt – och om fienden vet var du är, hittar de dig. Om du flyttar kan du få dropparna på dina fiender när de söker efter din sista vistelseort.

Sniper Elite 3 recension

Stealth, stealth, stealth

Löpning och gunning är en snabb väg till en tidig nedgång, så få släpp på dina fiender så mycket du kan. Detta, i kombination med försiktigt snikskytt och veta när du ska springa, kommer att hålla dig vid liv.

Sniper Elite 3 recension

Ta bort allt

Ammo kan vara lite svårt att komma med, så greppa den när du kan. Och det kan vara oärligt, men att plundra lik kommer att hålla dig toppad – och du kanske till och med hittar några uppgraderingar när du är på det.

Tyvärr undermineras detta snygga spelsystem ofta av tekniska problem. Fiender är antingen supermänskliga, kan se dig runt hörnen och skjuta dig genom skyddet, eller så är de helt omedvetna om det faktum att du bara tog ut deras kompis som inte står sex centimeter bort. Vissa områden plågas med avmattning och pop-in-textur sprider hela upplevelsen, oavsett om du zooma in med kikaren eller helt enkelt piska kameran runt för fort. Oavsett om du kastar granater eller söker bortfallna soldater efter rester, känns den totala upplevelsen bara för obekväm – särskilt när den hänger på hatten på ett yrke som kräver expertprecision.

Historien är inte heller något att skriva hem om. Sniper Elite följer seriekommandot Karl Fairburne när han skottar sig över de olika teatrarna under andra världskriget. Den här gången har han tagit sig till de heta, sand-svepte öknarna i Nordafrika. Hans uppgift: att stoppa den onda general Vahlen och hans experimentella tankfabrik till varje pris. Det är kliché&eacute, d till och med enligt krigshistorien, och det tjänas ännu värre av avståndet som Sniper Elite 3 sätter mellan dig och de händelser som utspelar sig. Karl pratar med totalt två karaktärer under hela kampanjen (jag visste inte ens hans namn förrän jag letade upp det), och utanför ett eller två uppdrag är han i grunden en ensam varg som rymmer genom skuggorna. Det är vettigt, med tanke på hans yrke och allt, men berättelsen saknas det mänskliga inslaget som gör bra krigshistorier bra.

Sniper Elite 3 recension

Därutöver är alla snittbilder fortfarande bilder åtföljda av Karls stoiska berättelse. Namn och platser släpps som dimes, men utan mycket sammanhang, och varje uppdrag känns osammanhängande, till synes existerande för sin egen skull. Karl smyger sig igenom åtta utbytbara militära baser, forten och icke-beskrivna bombarderade byar när han deltar i generiska mål med krigstema – döda generalen och ta hans intel, plantera anklagelserna och spränga basen, förstöra anti- luftvapen, och så vidare. Den ljusbruna och ljusa gula färgpaletten är verkligen uppfriskande, speciellt när den hålls upp mot dess samtida, men i slutändan saknar lokalerna i Sniper Elite 3 någon distinkt personlighet – precis som sin huvudperson.

Sniper Elite 3 har verkligen sin del av spännande stunder, oavsett om du jakar lyckligt omedvetna soldater eller spåras av räknare i ghillie kostymer, men det finns för många tekniska och berättande frågor för att helt enkelt ignorera. I en värld som är överfylld av militära skyttar krävs det mer än en överdriven kill-cam och några snygga idéer för att skjuta igenom tävlingen.

Sniper Elite 3 recension

Recenserad på Xbox One