Soma-recension: “En mörk och avvikande science fiction-saga som är värt en titt”

• Lönande för att undersöka vad som hände
  • Intressanta och oförutsägbara platser och progression
  • Liknande karaktärer som hanterar en hemsk situation

• Monsters saknar hot
  • Minimal vägledning kan lämna dig förlorad

Soma är en av december 2018 PlayStation Plus gratis spel – om du är en abonnent, se till att kolla in det!

Det har hänt de bästa av oss: vakna upp på en rostig, nedsänkt forskningsstation vid havets botten utan den svagaste aning om hur du kom dit. Och sedan måste du tillbringa resten av dagen i gömmer sig bakom bord för galen mördningsrobotar. Här är det en tisdag.

Aaand att … [kontrollerar anteckningar] är ganska mycket all detaljen jag kan ge dig på Somas tomt eftersom hela den jävla saken är gjord av spoilers. Jag kan berätta vad det gör, hur det fungerar och om det är bra, men många specifika skälVarfördet är speciellt arkiveras under &lsquo, ta reda på själv ‘.

Så du är på bas. Det är under vattnet och saker har gått hemskt, hemskt fel, för att vara på undervattensbaser när allt är okej skulle vara tråkigt. Ingen anledning att oroa sig för det här, emellertid, eftersom det finns konstiga biomekaniska tillväxter som sticker ut genom väggarna, uppslukande kroppar som verkar fortfarande vara hälften levande. Medan trasiga robotar rycker på marken, övertygade de om att de är mänskliga och gör hjärtskärande behag när du kopplar ur dem: "jag behövde det där", en surrande kvinnlig röst halvt snurrar, bleknar från en högtalare när du ringer henne…dessledningar från en terminal.

Soma-recension: & quot; En mörk och avvikande science fiction-saga som är värd att titta & quot;

Det finns inget slut på mörkret här. Den typ du kanske förknippar med klassiska sci-fi noveller och noveller, spår av stora författare som Ray Bradbury eller Philip K Dick (som skrev boken som inspirerade Blade Runner, och har en offert som används för att öppna spelet) Tonen, begreppen och vissa viktiga händelser i Soma kan vara djupt obehagliga att bearbeta.

På ett par punkter finns det verkliga resultat &lsquo, lägg ner kontrollern och tänk på det ‘ögonblick (en av dem fick mig att aktivt hata utvecklarna). Även på &lsquo, bästa “ibland finns det fortfarande en verkligt dyster venbyggnad genom allt. Du kanske vill hålla en bild av kattungar till hands när du spelar. Använd den här:

Hans namn är Crispin.

Mycket av spelet ser dig krypa genom korridorer som försöker nå ett mål. Återigen: spoilers, men jag kan åtminstone säga att din karaktär, Simon, hittar en partner och tillsammans kommer de med en plan som är helt fokuserad på idén att inte vara i en undersjöens dödsfall längre. Tidigare, när händelser utvecklas, kan det vara lite långsamt, men när det är förbi första akten tar saker upp.

En del av den långsamma bränningen beror på fullständig brist på vägledning eller gränssnitt. Det finns inga objektiva markörer, pilar eller hjälpande händer här. Detta är den typen av spel där du måste göra en kod för en dörr någonstansminns det faktiskt. Det finns en hel del verkliga logik för att lösa pussel: ta inventering av din omgivning och försöka ta reda på vad som kan vara användbart.

Miljöfaror

Hela Soma äger rum i en djuphavsforskningsstation och skapar ett varierat utbud av platser utifrån de möjligheter som det ger. Det finns trånga ubåtliknande korridorer, källare med ingenjörsmarknad och nästan uthärdliga bostadsområden. Sedan finns det ibland resor till havsbotten med skeppsbrott öppna på klipporna och slingrande stigar av ljus som strammas mellan luftlås. Det är välbekant och främmande på en gång, och det är utan att ta hänsyn till de konstiga händelserna.

Det hjälps av en underbar fysikalitet när du drar i öppna lådor och vippbrytare med rätt avtryckare och stick. I slutändan är det oerhört tillfredsställande att hitta lösningar med din faktiska hjärna snarare än att följa instruktioner, men det kan ta tid att acklimatisera sig. Och det är lätt att gå vilse eller vara osäker på om du är på rätt väg. Vid ett tillfälle missade jag fullständigt ett mål, eftersom jag gick ut en sekund medan någon pratade, och det var enda gången det jag var tänkt att göra nämnde. Var inte förvånad om du går genom en nivå utan att vara helt säker på att du går rätt väg eller gör rätt sak.

Momentum plockar upp när du får en bättre känsla för vad spelet förväntar dig, och historien utvecklas – du vet: det jag egentligen inte kan prata för mycket om. Tidigt har du ingen aning om vad som händer, du flyttar bara till nya områden av skäl. Men när du upptäcker mer och ett förhållande mellan Simon och hans partner bygger upp en tröghet som drar dig framåt. Jag kom för att skrämma men stannade kvar för folket. Hemska saker händer och det är en så intressant utforskning av ovanliga idéer att du måste se det igenom. Det är verkligen en av mina bästa videospel-spel någonsin, och jag mobbar för närvarande (försiktigt) ett par andra för att avsluta det så att jag äntligen kan prata med någon om vad som händer.

Det är då synd att det bara inte är så läskigt som jag skulle vilja. Det finns en undertryckande atmosfär i hela som kultiverar en gnagande känsla av rädsla, och mer än några få hopp skrämmer, vilket är bra. Men monster levererar aldrig riktigt och det är dåligt. Problemet är att de är lite mer än dumma ambulanta hinder. Varje givet första ankomst kan kanske sticka hårstrån på dina armar, men det går snart när du inser att skräcken bara går omkring som en gammal man som glömde varför han kom in i rummet.

Vanligtvis besegra du sakerna i mörkret genom att slingra bakom dem eller glida förbi medan de lydigt undersöker kastade föremål. Det finns inget verkligt tryck på det. Ofta inträffar möten i ganska trånga områden, vanligtvis bara några få utrymmen och korridorer. Även om det i några fall är bokstavligen ett enkelrum. Det är svårt att vara rädd för någonting när det bara blandas framför en sak du behöver, och sedan vandrar omedelbart för att undersöka mystiska flygsnycklar. Jag är också ganska säker på att jag saknade en varelse helt, av en slump. Jag såg baksidan av något kort och all atmosfär skrek &lsquo, skrämmande monster tid, men jag gick bara igenom, fick vad jag behövde och lämnade.

Det finns en sista sak: en teknisk fråga där spelet bedömer och fryser i en sekund eller två ibland när det laddas. Ibland är det en flimrande tappad ram, andra gånger en tillfällig låsning. Det är irriterande mer än någonting annat eftersom det drar dig ur just nu. Det är inte heller ett tekniskt krävande spel, så det är svårt att se vad som orsakar det. Förhoppningsvis kan Frictional fixa det med en lapp. Som sagt, det är en irritation mer än en dealbreaker.

Men låt inte det, eller de avhjälpande monster, skjuta dig bort. Det mesta av Somas styrka ligger i berättelsen och vad som händer med de inblandade. Detta är en mörk och avvikande science fiction-saga som är värd att titta tack vare några obekväma teman och begrepp. Och på cirka 8 till 10 timmar är det en perfekt formad och tillfredsställande upplevelse att se till slut. Allvarligt, det slutet? Du kommer att smälta det månader från och med nu.

SOMA