South Park: The Stick of Truth-recensionen

• Fantastiskt rolig berättelse
  • Djupa anpassningsalternativ
  • Visuell stil som får den att se ut precis som showen

• Gameplay är lite grundläggande
  • Kampen blir repetitiv i slutet

Du vill att jag ska säga att South Park: The Stick of Truth är bra, eller hur? Det är därför du är här. Du vill att jag ska säga er att spelet är roligt, trots att det förändrade förläggarens mittutveckling och var föremål för ett antal långvariga förseningar, så det ärförmodligenvärt att spela så länge du är en enormSouth Parkfläkt. Men jag skulle ljuga om jag berättade att Stick of Truth är helt enkelt "Bra"–det är faktiskt fantastiskt. Allvarligt, ni.

Du spelar som New Kid, som kastades in i den kaotiska staden South Park mitt i ett massivt live-action-rollspel som drivs av fantasin från barn som har sett för mycket Game of Thrones och The Ringen Lord. Det är i grunden ett helt krig, med barn som kämpar över den titulära Stick of Truth (ja, den från slutet av Black Friday-trilogin), en artefakt som gör det möjligt för föraren att "kontrollera utrymme och tid."

Att spela The Stick of Truth känns som att lära sig två eller tre säsonger av showen, båda tack vare den fantastiska animationen – som ser utexaktsom den klippta papperstilen som showen har använt i nästan två decennier – och det löjliga manuset, som är skriven av seriens skapare Matt Stone och Trey Parker. Duon ger samma känsla för humor till berättelsen som de har haft de senaste 200 + avsnitten, och blandar ihop den inneboende glädjen hos barn som menas med social kommentar och videokritik. Det känns otroligt autentiskt.

Det som erbjuds här är en öppen värld av South Park att utforska, med solida 12-14 timmar med inre skämt, dunkla referenser och humor som drar från 17 TV-säsongers värde av social kommentar och stötande humor. Det är galen hur mycket av spelet verkar existera helt enkelt för att få fram ett skratt. Helvete, du har problem med att gå fem meter utan att hittanågotsom får dig att skratta, vare sig det är de helande behållarna med cr&egrave, me fra&icirc, che i Randy Marshs kylskåp eller många kopior avPoopen som tog en tissesom alla South Park Elementarys studenter verkar bära. Även om du inte har hållit upp med showen får skämtna tillräckligt sammanhang för att du inte känner att du går miste om punchline.

Aaaaaand det är borta

Utvecklare Obsidian har en historia av att utveckla starka spel, men har också ett rykte för tekniska problem. För det mesta South Park: The Stick of Truth är relativt stabil, med mycket få buggar att klaga på. Som sagt, två medlemmar av GamesRadars personal träffade olika spelkraschområden i PC-versionen som krävde att de laddade upp en tidigare räddning av spelet. Andra sa att de gjorde det utan hicka, men det är något att se upp för.

Komedi stoppar inte när cutcenes slutar, det genomsyrar alla delar av spelet. Grundläggande RPG-troper ges en South Park-twist. Du kan välja mellan en mängd fåniga klasser att spela som, inklusive en krigare med fotbollshjälm, vars speciella förmåga dämpar fiender via en serie sparkar till muttrarna, eller juden, som får en speciell skalpell för omskärelser (vilket ger fienden en några travar av en blödande debuff). Till och med strid har ett dumt element: ja, du kämpar för att rädda South Park från en låtsas Elven horde, men du gör det i håliga slag där ett gäng barn slår varandra med skumkatanas och trasiga ölflaskor . Och flammande dildos. Och flaskraketter. Och riktiga katanas. Okej, det blir lite våldsamt i slutet, men det är också riktigt roligt.

Det finns också en överraskande mängd djup för hela upplevelsen. Det finns massor av vapen och pansaruppsättningar som kan utrustas, vilket kan förbättras ytterligare via "klistermärken" att till exempel lägga till chockskador på din hammare, eller öka de defensiva kapaciteterna för dina glittery rosa handskar (som du kan ändra färgen på, om du vill). Ibland blir det förvirrande exakt vilken inverkan uppgraderingarna har – och i mitt spel skulle de slumpmässigt utrusta sig själva – men de lägger ett fint lager av komplexitet till det annars grundläggande systemet.

Själva striderna har formen av en turbaserad RPG, med några rynkor som gör det lite mer actionorienterat. Under strid blinkar händelsessymboler snabbt när du går till attack eller blockerar, genom att trycka på den rätta knappen under dessa instruktioner, gör du mer skada eller mildrar inkommande attacker mer effektivt. Det är ett enkelt men engagerande system, även om du kanske tycker det är irriterande att ständigt måste trycka på knapparna när du når Stick of Truths sista sträcka.

Du kämpar inte bara ensam heller. På typiskt RPG-mode väljer du mellan flera olika South Park-karaktärer att slåss bredvid, var och en har sin egen svit med speciella förmågor. Vissa är mer användbara än andra, men förmågan att växla mellan dem när som helst gör att det känns som om du har en större fest än du gör. Olika karaktärer är viktiga i världen också – de följer dig runt och kommenterar de olika saker du stöter på. Ibland leder detta till roliga interaktioner (Butters har en historia om att bli mobbad på nästan varje plats, medan de andra karaktärerna har berättelser om mobbning av Butters på nästan varje plats), och andra gånger hjälper det dig att navigera i världen snabbare. Ärligt talat tyckte jag att det var jävligt nästan omöjligt att bestämma vem jag skulle ta med mig, bara för att jag visste att om jag hade Jimmy med mig så betydde det att jag saknade roliga Cartman-skämt och visum versa.

Tack och lov har du massor av skäl att utforska områden igen tack vare hemligheter och uppdrag. Även om du kommer att avsluta huvudhistorien inom 10 timmar eller så, finns det massor av extra saker att hitta runt South Park. Vanligtvis är detta poängen i en recension där jag skulle lista dem, men en del av det roliga är i överraskning "wow, de tog tillbaka den karaktären?" så du måste bara lita på mig på den här.

Även om vissa delar av South Park: The Stick of Truth är dåligt förklarade, och du kanske kommer att bli trött på striden i slutet av den 12-timmarsresan, är Obsidians RPG en helt fantastisk, överraskande upplevelse. Det är jättebra för dem som är villiga att föredra historia och komedi över innovativt spel – och fortfarande en jävla rolig tid för alla som är intresserade av en lätt, öppen värld RPG. I stället för att ett spel försöker vara South Park, känns det som om du spelar South Park, och att spela South Park är … det är ganska jävla kick-ass.

Detta spel granskades på PC.