Spider-Man: Far From Home-recensionen: “Ytterligare en hemkörning för MCU”

Ytterligare en hemkörning för MCU som sätter Pete’s ansvar i en världsfront och -centrum efter Iron Man under en ribbetande sommarromantik. Vad du än gör, hopp inte över krediterna.

Marvels vänliga grannväggenomsökare har aldrig varit en för att undanröja ett stort ansvar eller två. Men i Spider-Man: Far From Home Spideys börjar en vikt som skulle få Hulken att spänna. Inte helt enkelt en uppföljare till Spider-Man: Homecoming – som på något sätt fick Spider-Man att känna sig frisk efter fem filmer och två omstarter – det har den oundvikliga uppgiften att följaAvengers: Endgame, en film som sätter full stopp på MCU: s första decennium av (spoiler varning!) döda av sin totemiska figur, Tony Stark.

Far From Home öppnar i en post efter Stark, Romanoff och Rogers världen, men är mindre intresserad av att etablera en ny status quo för Avengers än att utforska tomrummet som kvarlämnats av mannen i järndräkten. "Hela världen frågar vem som ska bli nästa Iron Man," säger Jake Gyllenhaal nya stödjande super Quentin Beck, alias Mysterio. Men Tonys handlingar har ofta haft oavsiktliga konsekvenser, och Far From Home handlar om det smutsiga Stark-arvet på smarta och oväntade sätt.

Spider-Man: Far From Home-recension: & quot; Ytterligare en hemkörning för MCU & quot;

För Peter (Tom Holland) betyder det att gå upp när världen behöver honom, även om allt han vill är att tillbringa en vårdfri sommar (besvärligt) för att förklara sin kärlek till MJ (Zendaya). För, precis som medfas-kaparen Ant-Man, fungerar Far From Home som en viktig komisk palettrensare efter den senaste gigantiska Avengers-utflykten, en som återigen är genomsedd med andan av John Hughes. Tillbaka från &lsquo, The Blip ‘, Pete och hans klasskamrater flyttas till Europa på en pedagogisk skollov. Men med det överlevande A-laget utanför världen eller inte tillgängligt, en nyligen avskild Nick Fury (Samuel L. Jackson) tvingar Pete att slåss tillsammans med dimensionhoppande hjälten Mysterio, och eliminera de dödliga Elementals som förbrände hans alt-universum Jorden.

Mysterios exakta roll i berättelsen förtjänar att förbli, ja, ett mysterium. Men det är ingen spoiler att säga att Far From Home gör ett inspirerat jobb med att uppdatera serietidningens karaktärs VFX-ursprung, med några överraskande djupgående call-backs till MCU-filmer tidigare. Gyllenhaal har en hoot som den guldfiskskålhuvudet, som läser som en korsning mellan Thor och Doctor Strange i aktion. Om man talar om den goda doktorn, snubblar Watts inte på Mysterios behärskning av illusion, med en trippy sekvens till och med utstrålande Strange’s soul-coaster.

Holland citerar emellertid sin position som den finaste live-action-väggroboten. Hans fysikalitet är felfri, men dess Pete är otroligt fåniga uppförande som skiljer honom från webbhuvudena förbi, och filmen glömmer aldrig att Pete är en tonåring som hanterar ansvar som ingen i hans ålder borde ha stött på dem. När han förstår en sympatisk Mysterio att han vill ha en paus från att rädda världen, känns det helt relatabelt, trots de komiskt överdrivna insatserna.

På motsatt sida av klyftan ger Elementals det pixeldrivande skådespelet, men den akrobatiska handlingen här saknar intimitet och personliga insatser som är avgörande för att superhjältrester ska registrera sig som allt annat än ögongodis i denna era av allting går CGI. Jämfört med den förvånansvärt ambitiösa Into The Spider-Vers, är detta en mycket säkrare Spider-Movie. Och till skillnad från Homecoming: s sublima gult matta-pull, kommer det inte att finnas någon som inte ser Far From Home: s stora bit av berättelse tricky kommer en mil bort.

Det som är något speciellt är att Far From Home sparar sina enda verkliga överraskningar för ett par oöverkomliga scener med postkrediter som släpper paradigmskiftande bombskal och glada godis, samt att låsa upp en delplot som du inte ens inser att du har kört genom hela filma. Det är onödigt att säga att en trehjulig plocka upp trådarna är oundviklig. Tony och co. kan vara borta, men MCU: s framtid är i säkra händer.

Spider-Man: Far From Home