Spider-Man: Into i Spider-Vers-recensionen: “En glad, trippy ny inkarnation”

Spider-Man: Into i Spider-Vers-recensionen: & quot; En glad, trippy ny inkarnation & quot;

Här är vad som händer i Spider-Man: Into the Spider-Verses scen efter krediter – och vad det betyder för framtiden

Eller inte riktigt. Eftersom Miles också fastnar i en katastrof som involverar en atomciderare som riva ett hål i rymdtidskontinuumet, introducerar han för en schlubby Peter Parker från ett parallellt universum (givet tonhöjd-perfekt cynism av Jake Johnsons skak). Det är upp till denna svåra mentor att visa Morales webbsidor och hjälpa honom att få ett klibbigt grepp om livet som en hjälte.

Miles och Peter är dock inte de enda två Spider-People på scenen. Störningen av rumstidsduken ger också Gwen Stacy / Spider-Woman (Hailee Steinfeld) in i deras omloppsbana, liksom andra spindelfigurer från mångfalden. Om det på papper låter alltför komplicerat, är det förvånansvärt elegant på skärmen. Det hjälper till att handlingen är baserad i Miles dimension, och målet för honom och hans superteam är en enkel en – stoppa den partikelkollideraren som går av igen och förvandlar Brooklyn till en jättestor glitch.

Miles har ett glädjande långsamt brinnande ursprung, så långt dessa saker går. Han tar inte direkt sina gåvor, sinnet är villigt men supermakterna är svåra att behärska. Längs vägen lär han sig några lektioner om vad det betyder att vara en hjälte, men filmskaparna lyckas få dessa ögonblick att känna sig hjärtligt snarare än lurande. Det hjälper att rösterna är ess, spikar komedi såväl som de mer känslomässiga ögonblicken. Brian Tyree Henry och Mahershala Ali tar i synnerhet riktiga gravitationer till sina bärande roller som Miles farfigurer. Nic Cage är under tiden en glädje som Spider-Man Noir, en svartvit Spidey från 30-talets spouting-era-specifika enfodrar.

"Största Spider-Man-film någonsin" – De första reaktionerna för Spider-Man: Into the Spider-Verse är här, oh boy, du borde vara upphetsad

Visuellt undviker filmen jämförelser med allt som har kommit tidigare. Det är en popkonst som kom till liv och zipen av dess redigering och montage påminner om energin i Edgar Wrights verk. Föreställ dig en serietidningspanel som har gjorts i 3D och animerats i stop-motion. Tecken är skuggade med Lichtenstein prickar och linjer, men anmärkningsvärt, detta håller dig inte bort: de stiliserade ansikten är etsade av känsla.

Samtidigt lever skurkarna upp till sina överdrivna serietidningar: ser på Liev Schreibers Kingpin, som är byggd som en trippel garderob eller den monströsa Goblin. När det visuella är så imponerande kan du förvänta dig att filmen saknar substans, men inte så. Mitt i hela uppfinningen finns det gott om hjärta – inte bara i Miles berättelse, alla Spideys behandlas känsligt – och en tillfredsställande båge.

Befintliga Spider-Man-fans kommer utan tvekan att få ut mer av det med tanke på att det är laddat med kända skurkar, påskägg och referenser, men det förtjänar att ses i stort. Och även om det finns antydningar om att berättelsen skulle kunna fortsätta (det är ju en mångkultur), fungerar den som en tillfredsställande one-shot – det känns som en full måltid, snarare än bara en förrätt, vilket är sällsynt för en potentiell franchise- start dessa dagar. Glöm kvantfysiken och dimensionshoppningen: det mest omöjliga att tro här är att Spider-Man känns spännande och ny igen.

Ta reda på vad som annars träffar biografer med våra mest efterlängtade kommande filmer , plus de filmer som vi tror redan är bästa filmer 2018 .

• Utgivningsdatum:12 december 2018 (Storbritannien) / 14 december 2018 (USA)
  • Certifikat:PG