Spy Chameleon recension

Trots några nigglar skulle du vara hårt pressad att bli besviken över detta. Med en så rolig premiss och noggrant genomtänkt design är det mer troligt att smyga upp och överraska dig med hur bra det är.

Spy Chameleon började livet som en 2D-indieinsats på 360. Några år senare och denna limberhudiga ödlan har utvecklats till XBO, med utmanande pussel, en liten tröjahalsjumper och en ljus färgpalett tillsammans med honom.

Det är lätt att anta att Spy Chameleon kommer att vara ett arkad-fluff med lågt pris och lågt innehåll, och de tidiga uppdragen hjälper inte med det. Spy Chameleons första uppgift är att smyga in i ett starlets hotellrum, och nivåerna som leder upp till det riskerar att bli klippta och tidigare kopior av varandra. Ge dock den lilla RGB-agenten en chans, så får du en rolig utmaning i gengäld, allt från att hämta den hemliga formeln för &lsquo, Coca-Cloak “för att hacka till en topphemlig dator.

Spy Chameleon recension

Det verkar så lätt nedskrivet, men det är spelets skönhet. Kärnmekanikern är bedrägligt enkel – undvik att upptäckas genom att ändra till en av fyra olika färger och använda miljön – men den blir mer komplex när nya element gradvis vävas in till nivåerna tills du bläddrar ut och springer i cirklar för att undvik blicken hos tre vaktbobotare på en gång.

Robotarna är de vanligaste fienderna du kommer att möta: små saltshakers som trilla runt i patrullmönster, sveper sin siktkon fram och tillbaka, eller bara stirrar bestämt rätt vid dörren du behöver gå igenom. De blir snabbt de minsta av dina bekymmer när du står inför en kombination av säkerhetskameror som finslipar på dig om du håller dig ur kamouflage för länge, gigantiska guldfiskar som snurrar runt vid minsta beröring och rörliga skärmar som bara ger du ett ögonblick att gömma.

Spy Chameleon recension

Färgändringsmekanikern är nyckeln till att framgångsrikt undvika upptäckt. Lyckligtvis hade varje byggnad i spelet samma dekoratör, och han är ett fan av ljusa scatter-mattor. Spy Chameleon kan smälta med dem i ett ögonblick, men han är begränsad till färgerna på din styrenhet – A för grönt, B för rött och så vidare – och det är lätt att glömma vilket är vilket när du bara har en split sekund till få det rätt. Om du inte har en matta som är till hands så kommer du att slå över en färgburk, eller använda ljusa golv, i en nypa, men vädja med att alla kameleon som fastnar flyttar på eller av dem. Självklart menar vi naturligtvis att ett larm kommer att låta och du kommer att skjutas tillbaka till din sista kontrollpunkt.

Larmet skurrar om du hör det mycket, vilket du troligtvis kommer, för även om Spy Chameleon är ett spel som handlar om rytm och timing ibland verkar det vara lite fiffigt med det. I en dans där en partner är en liten ödla, och den andra är en patrullering jättelabbråttan, är det irriterande när spelet lär dig steg men du måste lita på rättegång och fel för att få dem rätt.

Spy Chameleon recension

När du tar bort den tid det tar att bli frustrerad och upprepa samma lilla avsnitt om och om igen då är en nivå i genomsnitt cirka nittio sekunder att slutföra. Det finns sjuttiofem som alla berättas, och var och en har en tidsutmaning samt två typer av samlarobjekt att hitta. Helt taget och Spy Chameleon blir ett perfekt pick-up-and-play-spel med ett chockerande antal replayvärden.

Om du fortfarande är övertygad så borde du veta att senare nivåer ger den traditionella spys kartongen att smyga runt i. Orm kan vara fan-favoriten när det gäller spionage, men han borde leta över axeln efter en annan reptil. Om han till och med kan se att det kommer, är det.

Spy Chameleon recension