Spyro Reignited recension: “En glad resa ner minnesfältet väl värt att ta”

• Extra utmaningar ger veteraner ett nytt sätt att uppleva spelen
  • Varje spels soundtrack har varit underbart omarbetat
  • Du kan fortfarande välja originalmusiken om du föredrar den
  • Nya modeller, animationer och miljödetaljer ger Spyos värld liv

• Att märka förändringar kan vara skurrande eller störande
  • Dina gamla trick fungerar kanske inte längre

Spyro the Dragon var det första spelet jag någonsin köpte med mina egna pengar. Efter månader med att ha gjort sysslor runt gården för att tjäna lite skrot, minns jag glatt att leda en Toys R Us-anställd till spelet, hålla det ordentligt i mina händer hela vägen till räknaren och tippa över manualen på åkturen hem . Denna lila drake betydde mycket för mig att växa upp, och jag håller de minnen nära mitt hjärta.

Spyro Reignited är en 3-i-1 nyinspelning och ompaketering av den ursprungliga Spyro-trilogin, en chans att återuppleva de speciella tiderna och besöka en gammal vän. Men skulle jag känna mig välkommen och omfamnad, smärtan från nostalgi att ge plats för värme och barndom glädje, eller skulle de rosfärgade glasögonen som tittade in i det förflutna bli krossade när jag plockade isär varje liten skillnad och beslutade, "Det är det inteminSpyro"?

Svaret: mycket kolumn A, lite kolumn B.

Att hålla sig sant mot att flamma ett nytt spår

Spyro Reignited recension: & quot; En glädjande resa ner minnesfältet som är värt att ta & quot;

På ett sätt är Spyro Reignited Trilogy ett spel (eller spel, beroende på hur du ser på det) som fångas mellan epoker. Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage, and Spyro: Year of the Dragon kom ut allt mellan åren 1998 och 2000. Två decennier senare finns det vissa saker som spelare förväntar sig av en 3D-plattformsspelare som ännu inte var förankrade i spelet designlag när Spyro-trilogin först kom på marknaden. Saker som: att kunna styra kameran direkt.

Ja. Gå tillbaka och spela den första Spyro. Det är lätt att glömma att det här älskade spelet inte tillät dig att sikta med rätt analog pinne, en funktion som vi nu tar för givet. Utmaningen för Spyro Reignited är alltså att sträva efter gränsen mellan att tillhandahålla livskvalitetsförbättringar som moderna spelare förväntar sig medan de arbetar med gameplay som är 18+ år gammal. Jonglering av nostalgisk förkärlek och samtida känslor är en svår uppgift, men Reignited lyckas.

Med tanke på min historia med franchisen kan du föreställa dig den rädsla som kom tvättande över mig när jag började spela Spyro Reignited och såg ett meddelande dyka upp som berättade för mig att jag hade tjänat en ny skicklighet. Färdighetspoäng?! Inte imin1998 plattformspelare, tack så mycket! Men som det visar sig var min rädsla ogrundad. Färdighetspoängen var mer ett resultat i spelet för att upptäcka svåråtkomliga områden, slutföra utmaningar eller avslöja påskägg. Och när jag visste det, uppskattade jag faktiskt det nya systemet, det gav mig, någon som antagligen kunde 100% det ursprungliga spelet med slutna ögon, ett nytt sätt att njuta av Spyros äventyr.

Den ovannämnda förmågan att styra kameran är naturligtvis en välkommen touch. Det finns också en guidebok som låter dig spåra dina framsteg genom varje spel och nivå betyder inget behov av att notera hur många drakar, ägg eller juveler du ännu inte har samlat in. Gem finder-funktionen, som ursprungligen endast var tillgänglig i Year of the Dragon, kan nu användas i alla spel för att hjälpa kompletteringsarbetare att hitta några skatter som undviker dem.

Det finns ingen tävling med nostalgi

Inte varje förändring är välkommen. Under de gamla dagarna, genom att hålla laddnings- och hoppknapparna samtidigt fick Spyro att göra en slags galopp, vilket var särskilt användbart vid klättringskullar eftersom varje gång Spyro kom ner från en galopp hoppade han omedelbart (vilket betyder fler hopp medan han går uppåt) , och varje hopp gav vår lila hjälte en liten hastighet. Den här tekniken fungerar inte längre i Reignited.

Karaktären i Spyros värld känns också förändrad, men definitivt till det bättre. Med PlayStation 1: s begränsade kapacitet måste många detaljer i Spyros värld vara enkla. Gnorcs och Rhynocs, två av Spyros vanligaste fiender, var till stor del föga klotter i en eller två färger i den ursprungliga trilogin, men här återges de i utsökt detalj, fulla av vårtor och bulor och tänder och utbuktande mage. Spyros drakevänner konstruerades på samma sätt av i stort sett återvunna modeller, medan jag i Reignited inte är säker på att jag någonsin såg en duplikat. Varje drake har också särdrag som passar deras respektive världar: hantverkare bär hammare, målarpenslar och andra hantverksverktyg, fredsbevarare är utsmyckade i rustningar och ser tuffare ut än någon annan variant, magiska hantverkare är konstiga och exotiska, som skalade förmögenheter, och så på. Andra vänliga tävlingar (sett i Spyro 2 och 3) har också fått översyner.

Spyro själv har också fått en sprängning av personlighet. Där innan han mer eller mindre höll på att lyfta eller sänka ett ögonbryn för att emote, här visar han sina tänder när han ler, puffar ut bröstet, snören och ormar och är i allmänhet bara en glädje att titta på. Å ena sidan är dessa visuella uppgraderingar utan tvekanbättre, men de kanske inte överensstämmer med hur ditt barndomsinn fyllt luckorna.

Innan du plockar upp denna remaster bör du fråga dig själv: hur väl hanterar jag förändring? Spyro Reignited Trilogy är 95% av spelen som du kommer ihåg dem, men hur du hanterar de återstående 5% av förändring kommer att avgöra hur du känner för paketet som helhet. Ibland är 5% en välkommen överraskning. Ibland känns det som en stor stöta på vägen. Enkelt uttryckt kommer dessa spel inte alltid att passa ihop med hur du kommer ihåg dem. Inte riktigt.

Lätt att lära, lätt att behärska

Detta är allt bra och bra för dem som vill regummera välbekant mark, men vad kan de som vill prova serien för första gången förvänta sig? Först bör du vara medveten om att Spyro-spelen inte är exakt utmanande. Om en fiende bär pansar, ladda den med dina horn. Om den är lång, slå den med dina lågor. Kampen blir verkligen inte mer komplicerad än så.

När det gäller själva spelet, var den ursprungliga Spyro the Dragon en 3D-plattformsspelare som ligger inbäddat någonstans mellan det rena fokuset av skicklig hoppning a la Super Mario 64 och de obsessiva samlingsmålsmålen för Banjo Kazooie. Du kommer att besöka flera navvärldar, var och en med en samling av mindre nivåer teman kring specifika utmaningar som formskiftande älvor eller dödliga tjurfångare. Spyro 2 och Year of the Dragon är … ja, i grund och botten det, men med NPC: er att prata med. Ibland ger dessa NPCs bara några tips eller lägger till världsbyggnaden, andra gånger kommer de att vara din källa för minispelutmaningar som skateboard eller ishockey.

Kom också ihåg att dessa spel kom från en tid då idén om en spelvärld som sträckte sig mil var skratta. Det tar bara några minuter att slutföra nivåerna för varje spel, och det är bara när du väljer att jaga alla pärlor och samlarobjekt, fullfölja alla färdighetsutmaningar eller försöka få den högsta poängen i varje minispel som du kommer att spendera en betydande tid i dem.

Nivådesign är sällan svårt att linda in huvudet eller tummarna, och Spyro känner sig lite mindre tråkig och lättare att kontrollera i Reignited än han gjorde på PS1. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det är (allvarligt, jag poppade i alla originalspel för att jämföra och jag kunde inte krita mina känslor till något observerbart) men det borde resultera i färre billiga dödsfall eller känna frustrerad av felaktighet.

Stewart Copelands fantastiska poäng hjälper också till att hålla stämningen kylig. Fånga, avkopplande synthmelodier och enkla trumslag ger allt en kvasi-jazz, kvasi-prog rock vibe, och faktumspelare kan byta mellan original eller "återtänd" former när som helst är mycket uppskattade. Medan de återignerade versionerna är bra och inte skämmer bort Spyos arv alls, finns det något så charmigt med den enklare, gamla skolan poäng.

Min erfarenhet av Spyro Reignited började med oro när jag märkte att en sak jag älskar har förändrats, följt av acceptans, följt av spänning för att se vart dessa nya vägar och funktioner skulle leda. Det var inte alltid den resa som jag förväntade mig eller kom ihåg, men det är en glad resa ner i minnesfältet som är värt att ta.

Spyro Reignited Trilogy