Stan och Ollie recension: “Enkelt iscensatt och vackert spelat av Coogan och Reilly”

Försiktigt glad, från soppa till nötter. Ta dina morföräldrar och de kommer att njuta av det lika mycket som du.

Inspirerad av A.J. Marriot bok Laurel och Hardy: The British Tours, Stan och Ollie låter som en säker satsning – legendariska komiker, begåvade leder, en anständig budget – men utan sex, våld eller svär, känns det konstigt revolutionerande. Det är verkligen en växellåda från regissören Jon S. Bairds sista ansträngning: en anpassning av Irvine Welshs rygga missantropiska filt.

För de oinitierade var Stan Laurel (spelad av Steve Coogan) och Oliver Hardy (John C. Reilly) en Hollywood-dubbelakt från 1920- 40-talet: en stor, en mager, en amerikan, en engelska, en stolt och pugnacious, den andra nedströms och dippy. Vi möter dem på uppsättningen Way Out West i LA, 1937. Det finns ett bra skott av dem som sitter med ryggen mot oss, deras ansikten speglas i speglar i omklädningsrummet, fördubblats men delade. När de berättar om sina hustrur, deras ekonomi och den rotteren Chaplin följer vi dem, Hail, Caesar! -Stil, runt backloten till uppsättningen, där filmningen börjar. Men någonting är på väg att bryta för evigt.

Därefter hoppar vi fram till 1953 när paret återförenas för en dömd till synes UK turné. Manager Bernard Delfont (en superslät Rufus Jones) har nya handlingar att koncentrera sig på (inklusive Norman Wisdom), teatrarna är halvtömma och deras långa kvinnor håller på att gå med dem. Fortfarande protesterar Hardy, "Vi blir äldre men vi är inte klara än." Enkelt iscensatt och vackert spelat av Coogan och Reilly, rutinerna är båda roliga och någonsin så lite förbi sitt säljdatum.

Stan och Ollie recension: & quot; Enkelt iscenesatt och vackert spelat av Coogan och Reilly & quot;

Vi skulle gärna spendera hela 97 minuter på att titta på dem som rånade igenom dubbeldörrarens skiss eller sjunger Trail of the Lonesome Pine i avväpnande harmoni, men saker har tydligt förändrats. När de släpper en tung bagagerum nedför järnvägsstatistrapparna (ett nick till The Music Box) finns det en ny patos eftersom de bokstavligen inte kan bära den upp igen. Vid denna tidpunkt skulle tittarna bli förlåtna för att oroa sig för att det hela skulle glida till pittoreska inkonsekvens, men Coogan spelar Laurel med söt, reumy-ögon desperation medan Reilly, vaggar en stor fet kostym, är bilden av genial gluttony.

Som deras fruar, Shirley Henderson (Mrs Hardy) och Nina Arianda (Fru Laurel) mer än hålla sina egna. Det är, som Delfont uttrycker det, "två dubbla handlingar till priset av en." Trots sina brister behöver Stan och Ollie varandra. När de argumenterar är det tyst hjärtskärande. När de sminkar sig, när Stan går i sängen för att hålla hans sjuka vän varm, är det härligt. När det är över, istället för åtal, finns det bara omkalibrering. "Det var kul medan det varade, var det inte, Stan?" säger Hardy. Inga argument här.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa – och medan du är på det, varför inte ta en titt på de filmer som vi tror är de bästa filmer 2018 (än så länge)?

• Utgivningsdatum:28 december 2018 (USA) / 11 januari 2019 (Storbritannien)
  • Certifikat:PG (USA) / U (UK)
  • Löpningstid:97 minuter