Star Trek Discovery S2.02 recension: “Den perfekta blandningen av Star Trek gammalt och nytt”

Star Trek Discovery S2.02 recension: & quot; Den perfekta blandningen av Star Trek gammalt och nytt & quot;

EveryStar Trek Discovery Påskägg och dold referens du kanske har missat

Det faktum att det till en början verkar konstigt att Burnham föreslår Owosekun för bortuppdraget talar om bristen på karaktärsutveckling för resten om Disco-besättningen, men om du kan komma förbi det är en av de bästa sakerna med New Eden lära känna Discovery-styrmannen lite bättre. Oladejo reser sig till utmaningen att gå in i rampljuset mer (om bara för en avsnitt – vi måste vänta och se) och tack och lov får hennes karaktär faktiskt mycket att göra, säga, och är till och med ganska ofta den drivande kraften bakom episodens plotprogression. Inte bara som ett tredje organ för att balansera bortalaget, vi lär oss lite mer om Owosekuns förflutna och tittar på när hon löser problem och effektivt sparkar röv som en kapabel medlem i laget. Förhoppningsvis är detta bara början på säsong 2: s pågående uppdrag att utplåna de andra brooffiserna (jagbehöveratt veta kommissionsledamot Airiams (Hannah Cheesman) backstory, ok?).

Nya ansikten

Episodens nya rollmedlemmar, som antagligen endast kommer att dyka upp i detta avsnitt, visar också på effektiva föreställningar som de mänskliga nybyggarna som lever enkla liv, men är allt annat än okunniga. Andrew Moodie, i synnerhet, erbjuder ett utmärkt exempel på hur en karaktär och en prestanda kan lysa även med endast begränsad skärmtid. Sedan finns det en ny karaktär som nästan definitivt kommer att hålla sig i form av Tillys (Mary Wiseman) vän May Ahearn (Bahia Watson). Att säga för mycket om hennes karaktär skulle förstöra en av höjdpunkterna i avsnittet, men det räcker med att säga att hon är ett spännande komplement till rollspelaren. Själva Watson är magnetisk och drar dig helt in i sin frigörande karism, och det är roligt att se Tilly interagera med någon lite mer som henne snarare än att ständigt vara den udda bland den stoiska Discovery-besättningen.

Visningsguide

Titta på Star Trek Discovery online var du än är i världen

Det är uppenbart att Star Trek Discovery säsong 2 skapar lika många mysterier, frågor och vändningar som den första säsongen, men inget av det minskar det som, helt enkelt, är en perfekt balanserad Star Trek bortuppsats. Även om det fortfarande finns massor av referenser och länkar till de röda signalerna – den aktuella stora frågan om showen – tar det inget bort från berättelsen om en grupp människor på en långt borta planet i Betakvadranten som letar efter svar. Detta, tillsammans med ett religion och vetenskapstema hela tiden, kommer att ge traditionella Trek-fans förmodligen det närmaste Discovery-avsnittet till Original Series hittills. Och ändå är det så mycket bättre än så också. För mig är New Eden den perfekta blandningen av Star Trek gammalt och nytt, av Original Series och Discovery, av vad vi vill och vad vi behöver.

Upptäck fler måste-titta-serier med vår fördelning av de bästa nya TV-program kommer i år.

Star Trek Discovery

Efter spänningen i premiären lugnar Star Trek Discovery säsong 2 saker ner lite med en klassisk bortuppdragshistoria, som både kommer att glädja och tillfredsställa Trekkies överallt.