Star Trek Discovery S2.08 recension: “En verklig känsla av att Star Trek historia görs”

Star Trek Discovery S2.08 recension: & quot; En verklig känsla av Star Trek historia som skapas & quot;

Här är vad du behöver veta om Star Trek-piloten The Cage – avsnittet Original Series i Star Trek Discovery

När vi åter introduceras till Talosians och Pikes kärlek Vina (här spelas av Melissa George) – eller introducerades för första gången om du aldrig har sett The Cage (den är på Netflix nu, se på!) – finns det en verklig känsla av Star Trek historia görs. Det är ett djärvt steg att sätta ett så starkt fokus på en Star Trek-händelse från så länge sedan, men en som fungerar när den väver ytterligare en bit av Trek-legenden i den nya serien. Burnham och Spocks anledning till att besöka Talos 4 är lite svag (i princip vet Spock bara att Talosianerna, med sina mentala förmågor, kommer att kunna hjälpa till att få huvudet rakt så att han kan fortsätta göra … vad han än gör), men jag kan inte ta mig till nitpick det när det tillåter oss att besöka ett sådant historiskt Trek-ögonblick. De ögonblick då Vina telepatiskt besöker Pike ombord på upptäckten för att hjälpa honom att kommunicera med Burnham är vackert ledsen, och Mount får dig speciellt att känna att han lämnade sitt livs kärlek på Talos 4.

Syskonrivalitet

Även om Spocks anledning till att ta med Burnham och sig själv till Talos 4 kan vara lite bekvämt för historien, leder det åtminstone till några verkliga avslöjanden om deras förhållande och vi får äntligen chansen att se de två interagera ordentligt. Om Peck alls var orolig för hur fans skulle få sin version av Spock (och låt oss vara ärliga, om han inte var det, är han väldigt modig), kan han andas lätt eftersom hans prestanda av komplexet Vulcan är fängslande. Det hjälper till att hans karaktär redan har utvecklats mycket av denna punkt, efter att ha fått sitt komplicerade familjeliv utforskat under säsongen hittills, vilket gör att han kan visa känslor som hans motsvarighet från Original Series aldrig skulle ha kunnat. Men även i de ögonblick när han är mer av den reserverade Spocken som vi känner och älskar, finns det en verklig känsla av geni här.

Ying till hans yang, Burnhams känslomässiga reaktion på att äntligen hitta sin bror och sedan hantera hans sjukdom och konflikten mellan dem är rå och otydlig till en smärtsam punkt. Det verkar som om Discovery har hittat det bästa sättet att få den känslomässiga Spocken att fungera för en modern publik: Omge honom med känslomässiga mänskliga speglar. Burnham och Spock spenderar knappt några minuters skärmtid tillsammans med Spock-komposition mentis och ändå är det lätt den bästa biten i det här avsnittet och har mig att hoppas att resten av säsongen kommer att se de två parade för äventyr vid äventyr.

Doktorn kommer att se dig nu

På andra håll på Discovery har Culber (Wilson Cruz) att göra med att komma tillbaka från de döda och räcker med att säga, det är mycket för honom att hantera. Han kanske förstås kämpar för att falla tillbaka i sitt gamla liv, trots hur mycket Stamets (Anthony Rapp) kanske vill ha honom också, och innan lång tid stöter han på sin mördare Tyler (Shazad Latif). Det hela resulterar i en kamp mellan paret, som känns väldigt un-Trek (något som Pike påpekar efter det faktum), men samtidigt nödvändigt för oss att gå framåt på något användbart sätt. Nu när de uppenbara fistiga manschetterna är klar kan showen förhoppningsvis utveckla en friskare upplösning för paret.

Kolla på

Titta på Star Trek Discovery online var du än är i världen

Det övertygande med Culbers nuvarande resa är att det kan finnas en vetenskaplig anledning till hans förändrade beteende (showen verkar vara antydan att han kan ha kommit tillbaka &lsquo, fel ‘), eller … det kan bara vara att han dog och kom tillbaka. Naturligtvis skulle du kämpa efter att något liknande hänt dig! En del av mig hoppas att vi inte kommer att upptäcka att Culber behöver en främmande exorcism, utan att han istället har förändrats efter att ha genomgått en enormt traumatisk livshändelse. Rymdskepp och utomjordingar är alla bra och bra, men Star Trek Discovery lyser verkligen när det fördubblar sin minskning.

Återigen bevisar att det har fått det som krävs för att vara en av de bästa TV-programmen genom tiderna, Star Trek Discovery slår den ur parken med ett avsnitt som stärker showens anslutning till originalserien och fungerar som en fantastisk introduktion till en nya Spock, trots att han debuterade i avsnitt 7. Med fortfarande så mycket mer lovat kan jag knappast vänta på nästa avsnitt.

För mer måste-titta på TV, kolla in det bästa nya TV-program du bör se upp i år.

Star Trek Discovery

Star Trek Discovery blandar gammalt och nytt till bländande effekt för att skapa en episod som spänner över generationer, tidslinjer och mer.