Star Wars: The Force Awakens recension: “En värdig efterträdare till den ursprungliga trilogin”

Detta är verkligen ett okänt territorium – inte sedan 1983 har en resa till den galaxen långt borta varit en genuin resa till det okända. Ja, den exakta vägen som vi tog i förberedelserna var ett mysterium, men de viktigaste fakta – Anakin vänder sig till den mörka sidan, kejsaren som gjorde ett landgrepp för allt – sattes redan i Star Warsevangeliet. Så att titta på The Force Awakens – en Star Wars-film där du faktiskt inte har någon aning om vad som kommer härnäst – är en lite oroande upplevelse.

Lyckligtvis är det också en helt spännande. Avsnitt 7 är en så värdig efterträdare till den ursprungliga trilogin att det är svårt att föreställa sig hur det kunde ha visat sig mycket bättre. Efter tre år med ständigt växande hype har JJ Abrams ganska mycket spikat den och gjort en film som samtidigt är vördnad mot källmaterialet, men ändå beredd att slå ut på egen hand och vara sin egen sak.

Att gå den strängen var utan tvekan filmens största utmaning. Det hade varit så enkelt att helt enkelt göra detta till en coverversion av Star Wars största hits, för att spela klassiska ögonblick med olika karaktärer i nya situationer. Och det finns verkligen många ögonblick i The Force Awakens när ekon från den ursprungliga trilogin är så höga att de är öron öron öronaktiga: droider som är avgörande för tomten, jätte, planet-krossande fiendens installationer, en liten, klok främmande med en hotline till Force, en bar med ett fantastiskt fantasifullt främmande menageri.

Men då, varje gång du tror att du vet vart den håller på att gå, släcks filmen och vänder glatt dina förväntningar på huvudet. Till och med återvändande kompositör John Williams – som troligen kunde ha kommit undan med att poppa på sin CD med The Empire Strikes Backljudspår istället för att skriva något nytt – håller de återvunna teman till ett minimum, levererar musik som känns fräsch men ändå helt i linje med sagan. Resultatet är att The Force Awakens verkligen är full av överraskningar, så mycket att till och med någon som har studerat varje enstaka bilder som släppts till internet kommer att vara felaktiga.

Star Wars: The Force Awakens recension: & quot; En värdig efterträdare till den ursprungliga trilogin & quot;

Från kanske den finaste, mest brådskande öppningen av någonStar Wars-film – en som kommer med en vacker nick till originalfilmen – The Force Awakens får dig att känna att du blir på en resa, där karaktärernas handlingar har verkliga konsekvenser. Som med ett nytt hoppoch The Empire Strikes Back, de första stegen på ökenvärlden i Jakku, där den rinnande Stormtrooper Finn (John Boyega) landar i banan av scavenger Rey (Daisy Ridley) och ball droid BB-8, känns som en livstid sedan när finalen credits rullar, så mycket har hänt emellan.

Berättelsen får utvecklas organiskt, via en serie spännande McGuffins, och utan att tillgripa för många av de ödlösa ödlar som övertygade prequellerna. Medan filmen har utmaningen att kickstarta en tomt som ligger i vila i 30 år, reser den aldrig till informationsdumpar, med nyckelinformation droppmatad vid rätt ögonblick. Trettio plus år kan ha gått sedan den andra Death Star gick kablooie, men det finns en bestämd dramatisk genomgång här, karaktär bågar tre årtionden i skapandet som är mer än svaga tematiska länkar.

Det viktigaste är att The Force Awakens helt transporterar dig till en annan galax, vilket gör att du glömmer från den verkliga världen i två timmar. Du befinner dig ofta med ett grin som är bredare än Nien Nunbs klyftor, eftersom Millennium Falcon gör några snygga akrobatik, eller Han Solo och Chewbacca skämtar som de aldrig har varit borta. Det finns mer skrattande höga roliga linjer under de första 15 minuterna av The Force Awakens än de prequels som lyckades på sex timmar, karaktärerna hoppar av varandra på ett sätt som vi inte har sett sedan The Empire Strikes Back.

Du påminns omedelbart hur underbar Star Wars kan vara när man sätter minnesvärda människor (och utlänningar) i spetsen för handlingen är en prioritet. Och utöver det roliga och humorn, The Force Awakenslyckas bli riktigt rörande ibland – det är en hård själ som inte kommer att hitta sig själv med lite damm i ögat när vissa karaktärer möts för första gången – och det är inte rädd att få dig igenom den känslomässiga ringen. Abrams regissören utmärker sig här, att veta alla rätt knappar att trycka på och när. Som ett självbegripet Star Wars-fan måste det vara en hel utmaning att vara lämpligt objektiv.

Vilket format ska du se The Force Awakens i?

2D

Visare:Samuel Roberts, redaktör, PC Gamer

Plats:Little Theatre Cinema, Bath

sittplatser:Fyra platser från vänster, främre rad

Pris:?8,50

Jag skulle bara se Star Wars i 2D. Min lokala Odeon bestämde tyvärr att bara göra 3D-visningar av Star Wars vid midnatt för att rulla in de söta 3D-biljettpriserna, och på inget sätt var jag beredd att titta på en underlägsen version av filmen för mer pengar. Med ingen 2D IMAX i mitt område var min lokala oberoende teater det enda valet – och jag är så glad att jag gjorde det. Star Wars är tänkt att ses i 2D. Det var så vi alla såg den ursprungliga trilogin. Och detta är så medvetet ett kast för dessa filmer, att återskapa beats of A New Hope samtidigt som man introducerar en ny generation karaktärer, att det bara är mest meningsfullt.

Jag skulle inte rekommendera att se det på något annat sätt. Så mycket av överklagandet att se The Force Awakens handlar om att återfånga känslan av att du tittade på filmerna på storskärmen 1977 eller 1997, att jag inte tror att miljö 3D-effekter skulle förbättra denna lysande återupplivning av serien kraftigt – se det i 2D på en biograf där du vet att du kommer att få en bekväm och rolig upplevelse.

3D

Visare:Ian Sandwell, funktioner författare, spelRadar+

Plats:Cineworld IMAX, Enfield

sittplatser:Åtta rader framifrån, mitt

Pris:?17

Med tanke på att det var en konvertering, kommer Star Wars: The Force Awakens aldrig att bli en banbrytande 3D-klocka i linje med Gravity. Men det är ungefär lika bra som en konvertering som jag har sett på ett tag. I synnerhet har de tidiga scenerna på Jakku ett underbart djup för dem som verkligen ger en känsla av skala, mer än i 2D IMAX-versionen som jag såg tidigare. Och medan vissa av actionsekvenserna kjolar nära till att vara lite suddiga på grund av deras hastighet, är de första personens segment av dem fantastiskt och förändringsförhållandet för ett visst segment blir en uppslukande upplevelse.

Är det en väsentlig klocka i 3D? Det beror helt på din åsikt om formatet. Naysayers kommer inte att svängas (och skulle förmodligen välja att se det i 2D i första hand), men konverteringen kunde ha varit väldigt värre (hej, Clash of the Titans). Verkligen den avgörande faktorn om du ska titta på i 2D eller 3D borde bero på om det är på en IMAX-skärm. Den överlägsna ljudkvaliteten ensam gör en IMAX-visning av Star Wars: The Force Awakens oåterkallelig, och om det råkar vara i 3D, kan du vara säker på att din visning inte kommer att försämras med en dodgy konvertering.

2D IMAX

Visare:Richard Edwards, redaktör, SFX magazine

Plats:Empire Leicester Square, London

sittplatser:Tre rader bakifrån, vänster om mitten

Pris:?16,50

Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att titta på en Star Wars-film än 2D IMAX. De ursprungliga filmerna fungerade bra i två dimensioner, så vad är poängen med att förvirra frågor genom att kasta in en tredje? Bara så länge skärmen var så stor som mänskligt möjligt, bildkvaliteten bra och TIE Fighters brus högt, visste jag att jag kunde leva utan att se öppningskrypningen försvinna till det faktiska avståndet.

Jag blev inte besviken. Det var faktiskt helt spektakulärt – en av de finaste filmupplevelserna i mitt liv, tillsammans med Avatar. Sedan jag har sett filmen på en standard 2D-skärm inser jag nu hur fantastiskt det var. Skalan är det som gör det – att ha den galaxen långt, långt borta fylla hela ditt synfält är helt spännande, så att ditt sinne kan transporteras helt till en annan värld.

Det är givet att actionsekvenserna ser fantastiska ut – Millennium Falcons akrobatiska flykt från Jakku är förmodligen höjdpunkten – men IMAX accentuerar också de mindre, subtilare karaktärslagen och känslorna. Det enda stället som filmen lider av är med de svagare CG-effekterna – som Andy Serkis prestandefångade Supreme Leader Snoke – där den förbättrade bildkvaliteten är mindre snäll mot bristerna. Det är en underbar film ändå, men IMAX 2D gör det så lite mer.

3D IMAX

Visare:Daniel Dawkins, chefredaktör, PhilosophicalGamer.com

Plats:Odeon IMAX, Cardiff

sittplatser:Sju rader framifrån, vänster om mitten

Pris:?13

Ursprungligen rädsla. Skärmen är överväldigande enorm, och jag kan se hörnen på mina glasögon var jag än ser, som om varje ögonglob var fixerat på en annan skärm. Ögonblick in i handlingen, en vän råder mig att fokusera på mitt i bilden, och den svarta ramen som omger min perifera syn smälter bort som en Magic Eye-bild. Från den punkten var allt det viktigafilm, och det som imponerar mest är actionens banbrytande takt, plus pixelens tydliga klarhet Maj, på ingen liten del, beror på cocktail av öl, sprit, kryddig burritos, kaffe och kolsyrade godis som jag hade spottat i min galna spänning pre-show.

De enda 3D-bitarna som verkligen stod ut var de första personens planetnedgångar, karthologramet och de förväntade bitarna utanför skärmen, som Falken som sprängde igenom träden. Jag var tvungen att ta bort mina glasögon ungefär 45 minuter för att få ett ögonskydd, men det var inget större obehag. Sammantaget skulle jag säga att skalan och upplösningen på IMAX-skärmen var mer talande än 3D-effekten, och betydligt mer, filmen själv. Jag har ingen basmärkesjämförelse, men misstänker att en 2D IMAX-visning kan vara lika inverkan – men i alla fall, ångrar inte mitt val alls.

Det var därför att locka tillbaka Star Wars originaltrio av stjärnor (tillsammans med Chewbacca, C-3PO, R2-D2 och några andra gamla vänner) var så avgörande för filmen – de är berggrunden som The Force Awakens bygger på. Medan Abrams inte ljög när han sa att det finns en bra anledning till Mark Hamills frånvaro från reklammaterialet – vi kommer inte att gå in på det här – de känner aldrig att de har varit trångt till meningslösa kamos på sättet C-3PO och R2-D2 var i prequel-trilogin. Massor av vatten har flödat under bron, men ändå förhållandet mellan Han och Leia plockas upp på en plats som är vettigt, och den gamla kemi är fortfarande där. Särskilt Harrison Ford är underbar i rollen som lanserade honom som en megastjärna, den gamla Han Solo blinkar tillbaka med en hämnd. När han drar på Solos blaster och jacka för första gången på 32 år ser han väldigt bekvämare ut än att han repiserade sin andra mest ikoniska roll i Indiana Jones och Crystal Skull, men ändå är den gamla scoundrel-charmen förstärkt med extra världens trötthet, irritabilitet , all den extra körsträckan som tydligt hade haft en inverkan.

Men The Force Awakens handlar inte riktigt om den gamla vakten, och det är ett bevis på Abrams och hans skrivpartner, The Empire Strikes Backmanus Lawrence Kasdan, som kommer i slutet av filmen, du bryr dig om de två nya lederna nästan lika mycket som karaktärer du har känt i 30 år. Finn och Rey är inte bara retreads av Star Wars-karaktärer som vi har sett tidigare – deras omständigheter och drag är helt nya. Boyega har äkta filmstjärnekarisma som Finn medan Ridley, som kan vara den mest utmanande rollen i filmen, spelar Rey med en blandning av skit, överlevnad till varje pris uppfinningsrikedom och vidöga undrar. Hederliga omnämnanden bör också gå till ett par kolleger nybörjare: piraten Maz Kanata (en rolig blandning av klok gammal visare och komedi lättnad, spelad av en prestationsfångad Lupita Ny’ongo) och BB-8, som – med ursäkt till Wilson från Castaway – är utan tvekan den mest älskvärda sfären som någonsin finns på skärmen.

Skurkarna kommer också från The Force Awakens i kredit, vilket är en ganska prestation med tanke på att de har den oundvikliga uppgiften att plocka upp manteln från Darth Vader – ett faktum som filmen tyst erkänner. Den första ordningen visade sig vara Empire-plus. De har samma militära estetik och hårdvara, med tanke på en uppdatering från 2000-talet, men deras Stormtroopers kan faktiskt träffa sina mål, och de är väldigt mer brutala än deras kejserliga föregångare – ett nattöverfall på en by är verkligen kylig. I Kylo Ren (Adam Driver) har de en fantastisk figurhuvud, en del petulantbarn (hans raserianfall är spektakulära), en del farlig, manipulerande Dark Side krigare. Det är lätt att se varför Disney har lagt honom i centrum för sin marknadsföringskampanj. Det är bara synd att kapten Phasma (Gwendoline Christie), med den redan ikoniska silver Stormtrooper rustningen inte får mer att göra.

Men för allt blir det rätt på berättarfronten, den främsta anledningen till att The Force Awakens känns så Star Wars-y är filmens utseende. Från Stormtroopers och TIE Fighters till det taktila främmande landskapet, är detta hur en modern Star Warsfilm borde vara. Mycket har gjorts av Abrams ansträngningar att komma tillbaka till en mer praktisk filmstil, undvika tecknadens, CG-tunga utseende på förkunnorna, och det fungerar. I själva verket är docktans varelser generellt sett mer framgångsrika än de datorgenererade (Maz Kanata är undantaget), även om de digitala effekterna utmärker sig när det gäller rymdskepp, eftersom Abrams skjuter Millennium Falcon, X-Wings och resten på sätt som får ditt hjärta att sväva.

Varför inte hela fem stjärnor? Vi skulle ha velat ha sett mer av den underutnyttjade Oscar Isaac, vars Poe Dameron har potentialen att vara en stor, Han Solo-ish pilot, för en så viktig karaktär, First Order marionett Supreme Leader Snoke (en mo-capped Andy Serkis) förverkligas inte så bra som han borde vara, och i synnerhet ett viktigt ögonblick ges inte vikten och resonansen som det kanske borde ha varit.

&# 8232, men The Force Awakens är lika bra som vem som helst kunde ha hoppats på, och det skapar saker underbart förEpisode 8. Abrams ställer många frågor som kommer att plåga oss under de kommande 18 månaderna, när vi ser på nytt och analyserar filmen till döds för att räkna ut vad allt betyder. Rian Johnson, det är över dig…