Starlink: Battle for Atlas review: “Ett underbart familjevänligt rymdspel med vuxen nivå svårighet”

I sin kärna är Starlink: Battle for Atlas ett fantastiskt utforskningsspel för rymden, med solida flygningar, slagsmål och fiender, men kan vara ett komplicerat förslag till leksaker att rekommendera och förstå.

• Vacker värld och rik historia att utforska
  • Leksaker fungerar otroligt bra
  • Kan spelas utan leksakerna

• Leksaksförslaget är lite förvirrande

Starlink: Striden om Atlas har kommit på en udda tid. Det lanseras i en era som kommer efter den verkliga leksaken för livet, och under de senaste åren har vi sett liknande leksaksaktiverade titlar som Skylanders, Disney Infinity och till och med Lego Dimensions glida i glömska. Så i den meningen verkar Starlink: Battle for Atlas, med sitt sortiment av modulära rymdleksaker och figurer, som lite risk.

Men ett annat sätt att titta på Starlink är att det är en förvånansvärt lysande No Man’s Sky / Destiny-hybrid, där de faktiska leksakerna kan spela så stor eller så liten roll som du vill. Och det känns inte på något sätt som ett spel för barn – och jag säger det som en nästan 30-årig kvinna som fnissade glatt om förslaget att byta ut vingarna på ett rymdskepp och skjuta dem på ett annat.

Hela förutsättningen för spelet är att du är en del av Starlink Alliance – och ja, till och med Starfox, tillfälligt, om du spelar Switch-versionen – som har skickats till Atlas för att hitta en artefakt. Men så fort de anländer där, är de bakhåll, deras kapten kidnappades och skeppet skadas när det visar sig Nova att krafter deras fartyg är faktiskt en mycket mer värdefull vara än vad de letar efter i denna nya galax.

Ett destillerat glas No Man’s Sky

Starlink: Battle for Atlas review: & quot; Ett underbart familjevänligt rymdspel med vuxna nivåer & quot;

Under spelets gång får du uppdrag att utforska sju planeter – och den omgivande enorma rymden – att upptäcka alla deras hemligheter, skjuta tillbaka fiendens legionstyrkor och bygga ett motstånd. Men mellan allt detta finns det dessa ögonblick av lugn, där du skannar djur för att upptäcka vilka arter de är, ta bort legionsblåsor från ryggen som en kosmisk veterinär, eller helt enkelt samla mineraler, växter och andra föremål för att bygga ut ditt Altas encyklopedi och tjäna lite spel i spelet på vägen.

På det sättet kan det ha samma sak "låt oss bara se vad som är över den horisonten" gameplay loop som du hittar i No Man’s Sky. Varje planet du landar på är distinkt och helt fantastisk, så att jag faktiskt var tvungen att påminna mig själv om att jag spelade på Switch snarare än faktiska No Man’s Sky i 4K på PC. Det hjälper inte att det känns som Starlink lånar starkt från visualerna i Hello Games procedurellt genererade mästerverk, från färgpaletterna som väcker planeterna till liv, till de konstiga främmande varelser som vandrar i länderna. (Jag tog ett dubbelt tag så hårt på något som kallas en Gritfish, jag skickade nästan Sean Murray en DM.)

Med en twist av Destiny

Men det är inte alltid en dålig sak. För alla som trodde att No Man’s Sky behövde lite mer struktur eller en berättelse, det är vad Starlink: Battle for Atlas aldrig stör. Du har en ständig ström av uppdrag och andra sidofrågor som du kan upptaga dig med – och det är utanför det frivilliga upptaget att upptäcka den lokala flora och fauna – och oavsett om du engagerar dig i galaktiska hundkämpar bland stjärnorna med utövarna och arbetar genom en Prime: s betydande hälsobar som något från Metroid Prime, eller helt enkelt bara kolla in en forskare för en av dina utposter, känns allt fantastiskt, och som ett öde för nybörjare, utan komplexiteten att behöva veta om metan eller rimmar och ringar av lore.

Allt detta tjänar till att bygga världen runt Starlinks otroligt spännande och vackert berättade rymdopera av en historia. Skådespelarna är alla minnesvärda och fullständiga ut – även om jag vill sätta Levi på stum – och det gör att du känner dig mer ansluten till spelet när du väljer mellan dem som din pilot för kvällen. Det kan tyckas konstigt till en början att du aldrig kan komma ut ur ditt skepp, med din rigg istället att bli din spelbara karaktär, men allt är konfigurerat så att du känner dig som den kraftfulla rymdutforskaren som du vill bli. Du planerar upp dina piloter, dina fartyg och vapnen, och du kan byta in och ut olika delar av var och en tills du hittar den konfiguration du vill ha, särskilt byta in och ut vapen för att passa den strid du står inför. Ice Giants kommer inte att skadas av isbaserade vapen till exempel, detsamma för eldbaserade fiender och den eldfasta hagelgeväret du har förälskat dig, och det är där saker blir lite förvirrande med Starlinks förslag.

Leksaker-till-livet dilemma

Du kan antingen köpa Starlink med ett startpaket med piloter, ett skepp och ett par vapen, eller så kan du köpa det som ett fristående spel. Om du går vad spelet kallar "digital-only", du kan växla mellan alla fartyg, vapen och piloter i Starlinks stora arsenal när som helst, bygga upp din varierbara flottan när du planerar upp över hela linjen.

Men om du har leksakerna, kan du i stort sett bara använda det du har betalat för. Du kanserallt annat som finns tillgängligt om du vill betala för fysiska vapen, fartyg och piloter, men du kan inte utrusta dem eller få tillgång till dem alls. Så om du kämpar mot en fiende och det råder dig att byta till ett annat vapen, kan du ha ett litet barn som drar i ärmen för ett paket med ett kinetiskt vapen i det, och med utvidgningar som kostar $ 24.99 /? 24.99 för en fartyg, pilot och ett vapen i ett paket, du kanske tänker två gånger på att stänk ut. Istället kanske du ber dina barn att ta kontrollern ur Starlink dockan och gå digitalt och få tillgång till allt det andra gratis, vilket innebär att det finns en tydlig risk för leksakerna du betalade för att sitta och samla damm i en hörn.

Det känns nästan som om du blir straffad för att använda leksakerna. När du dör, får du höra att du kan byta till ett annat fartyg för att fortsätta spela, snarare än att respawning och förlora alla framsteg du kan ha gjort i en bosskamp – som jag varnar, är verkligen inte lätt – och du Jag får veta det "fem fartyg kvar". Det gör du om du bara är digitalt, men om du leker med leksakerna, kan du bara byta till det du äger om du inte rippar din Joy-Cons från dockan och fortsätter i digital form. Det är verkligen frustrerande, speciellt när det finns en sådan tillfredsställelse att lägga ut ditt skepp i verkligheten och se att det kommer till liv i spelet.

På grund av det är det faktiskt ganska svårt att rekommendera detta som ett leksaksförslag, och jag skulle istället rekommendera det som ett underbart familjevänligt rymdspel, med en vuxen nivå svårighet som kommer att innebära att hela familjen blir involverad. Leksakerna är lysande, men det verkar som om du inte ska köpa allt, eller är förberett för barn (och stora barn) som blir förvirrade med mängden innehåll på menyn, men inte i ditt arsenal, det kan vara oerhört irriterande att spela.

Det är dock inte för att förstöra hela produkten helt. Starlink: Battle for Atlas är en rolig kul som borde utforskas av alla som intresserar sig för No Man’s Sky eller ett mer familjevänligt Destiny. Hoppa bara över leksakerna.

Recenserad på Nintendo Switch. Finns också på PS4 och Xbox One från 16 oktober.

Starlink: Battle for Atlas