Stranger Things säsong 3 recension: “Snabbare, större, sillier och bättre”

En stor rollspel fungerar bra tillsammans i en mestadels härlig, ibland outlandisk, cocktail av färger och mörker, humor och skräck. Det är en åktur, och en rolig en också.

Allas favorit throwback skräckserie med en massa barn, Stranger Things, är tillbaka. Stranger Things säsong 3 är en utmaning: hur håller vi publiken underhållande, uppfyllda och – viktigast av allt – rädd för inte bara en andra gång, utan en tredje?

Showens skapare, Duffer Brothers, kämpade säkert med det dilemmaet under säsong 2. Erbjuder ytterligare djup till flera karaktärer, till exempel att ge Will Byers sin efterlängtade tur i rampljuset, den andra säsongen slingrade sig på platser före sin robusta finale som erbjöd tillräckligt för att göra oss glada för ytterligare en del. Den här granskaren var orolig för Stranger Things blev för ljust på innehåll och för mörkt på tillvägagångssätt.

Duffers har verkligen lärt sig några lektioner. Det är dyrbart lite slingrande under säsong 3. I själva verket finns det knappast en pitstop i sikte över de otroliga åtta avsnitt. Starta med en helt ny uppenbarelse om fasorna i invånarna i Hawkins, Indiana, och showen erbjuder oss spridningsreintroduktioner till rollen av karaktärer, som växer på fler sätt än en.

Inte längre värdefulla, oskyldiga pre-tonåringar, puberteten och tonårens sirener ropar till vår tonårskast. Mike och El spenderar nu knappast en sekund bortsett från varandras ansikten, mycket till missnöje med Eleven’s adoptivfar, detektiv Hopper. Lucas och Max är ett brinnande par-igen-av-igen par, och till och med Dustin, när de återvänder från vetenskapslägret, påstår sig ha en flickvän (som naturligtvis bor i Utah, som kaster ett moln över hennes faktiska existens). Samtidigt befinner sig Will sig som det tredje hjulet överallt han går och misslyckas med att förstå varför ingen vill spela D&amp, D med honom längre (#JeSuisWill).

Nya berikande introduktioner

Stranger Things säsong 3 recension: & quot; Snabbare, större, tuffare och bättre & quot;

Dessa utvecklande relationer kompletteras av några få nya karaktärer. Huvud bland dem är Erica, Steve’s (åh vår älskade Steve, du är tillbaka och det är härligt och vi älskar dig så mycket) skiftchef på glassbar Scoops Ahoy. Sedan finns Lucas yngre, ständigt så ihärdiga syster, Erica, vars roll har utökats. Vi får också The Princess Bride-skådespelaren Cary Elwes som hämmar det som mindre än moraliska borgmästare Larry Kline, vilket är en behandling.

Nancy och Jonathan är också tillbaka, nu intervenerar på lokala tidningen The Hawkins Post. De chockas runt av ett gäng missogynistiska kryp, inklusive en kriminellt underutnyttjad Jake Busey (Starship Troopers). Tyvärr är Winona Ryders drivna Joyce, tillsammans med karaktären Billy och hans stalkande cougar, Karen Wheeler, inte vana till deras fulla potential.

Det är i förhållandena mellan dessa karaktärer som vi får en välbehövlig grund och mänsklig lättnad – ofta komisk, ibland dramatisk – inom den allt mer outlandiska och actiondrivna handlingen som utvecklas runt dem. Ja, dessa relationer bryter sällan ny mark, med många riffing på kända känslomässiga låtar. De roliga medlemmarna känner naturligtvis varandra väl, och skådespelarna är riktade på ett sätt som ser till att de mer stereotypa grejerna inte stör dig för länge. Och om det ibland kliché&eacute, romantiker, tillräckligt snart blir du distraherad av de underbara bilderna.

Teknikfärgen &lsquo, 80-talets palett på det soliga, komiska köpcentret där Steve fungerar erbjuder en unik kontrast till showens unapologetically gory skräckrötter. Det är genom att gå med och sammansätta dessa två paletter – dessa två världar – som showen fördjupar oss i Hawkins värld, även om berättelsen ibland utmanar vår trovärdighet.

Många högkonceptshower – särskilt de som hänvisar till tidigare föreställningar, filmer och välkända troper så kraftigt som Stranger Things gör – tenderar att kämpa när de måste expandera, utveckla och anpassa en egen identitet. Emellertid måste Duffer Brothers berömma för deras djärvt, säkra tillvägagångssätt till säsong 3. Att fylla kanske mer innehåll i första halvan av denna säsong än hela den andra, är de inte rädda för att ta begrepp som är dumma, till och med outlandiska, på ytan och springa med dem. Jag kommer inte att förstöra för mycket, men dörrarna blåses vidöppna på flera &lsquo, fastställda fakta ‘under de första avsnitten, och de dörrarna är inte helt stängda även efter säsongens slut. Känslan av överhängande fara eskalerar under säsongen för invånarna i Hawkins i stort och utöver, och det finns en verklig hot mot skräcksekvenserna, som ännu en gång är oklanderligt utformade. Varelsdesignen har alltid varit uppfinningsrik, men genom att luta sig ännu tyngre i gore ger Duffers oss några av de mest viscerala skräckscenerna ännu. Ljuddesignen och redigeringen är också kyligt bra, och den ursprungliga poängen levereras i buntar, speciellt när saker blir, erm, squelchy, trots vissa ganska snygga instanser av modern musik vid andra tillfällen.

Helt igång från början

Trots att tempoet har förbättrats mycket från säsong 2, finns det en massiv expansion i underförstådd skala, som ibland sträcker din misstänksamhet. Det finns dock en verklig känsla av syfte för varje scen, istället för att bara ge karaktärer screentime för det.

Med så många plottsträngar som körs parallellt (åtminstone en sträng är galnare än en påse med ekorrar) är det en utmaning att få alla medverkande på längre minuter på skärmen, men det är väl balanserat med den hektiska historien för det inte att bry dig för mycket. Kostnaden för denna strategi kommer tidigt, den första episoden känns spridd och staccato när den försöker passa alla i. Men när varje karaktär får mer exponering i de efterföljande avsnitten, förhållandena slår sig bättre och vi kan komma in i spänningen rida.

Den karaktär som har förändrats mest mellan säsonger är David Harbour’s Jim Hopper, som fram till nu har varit ansträngande slitande men kommer som onödigt aggressiv i de första avsnitten. Det finns emellertid en metod för den speciella galenskapen som utsätts för tålamod under hans bågsäsong.

Slutsatsen till Stranger Things säsong 3 kan känna sig plötsligt på grund av dess riktiga paniska tempo, men det finns fortfarande en hel del känslomässig vinst. Det är anmärkningsvärt, även om upplevelser som detta alltid retar att de kan fortsätta för evigt, Stranger Things lämnar dig att känna att det nu kan vara en bra punkt att kalla tid på just den här historien. Det skulle vara bra att avsluta en mycket älskad show på en high.

Stranger Things