Super Mario Maker 2 recension: “Det kompletta paketet med att spela, skapa och upptäcka”

Super Mario Maker 2 är ett nästan perfekt paket som lägger lika stor tonvikt på upptäckt, skapande, historieläge och direkt lysande spel.

• Fantastiska hantverktyg
  • Enorm historieläge
  • Fler alternativ än någonsin tidigare

• Fungerar bäst i handhållet läge
  • UI är ganska rörig

Det finns ett ögonblick när jag tror att jag har gått för långt. Piranha Plants fyller den nedre halvan av skärmen, flyger Koopas den övre halvan, och någonstans däremellan använder Mario svängande klor för att driva sig själv genom galenskapen mot, hoppas jag, en framgångsrik finish. Men Super Mario Maker 2, som sin föregångare, handlar allt om att uppmuntra dig att vara så arg och kreativ som du vill vara. Verktygen är alla till hands, det handlar bara om att dra och släppa oavsett element i Super Mario-spelen du vill lägga till i din speciella skapelse.

Snabbfakta: Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 recension: & quot; Det kompletta paketet med att spela, skapa och upptäcka & quot;

Utgivningsdatum: 27 juni 2019
Utvecklare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch

Super Mario Maker 2 som en Nintendo Switch-utgåva var i princip oundviklig. Efter sin överraskningssucces på Wii U, trots konsolens övergripande användarbas och dess eventuella port till Nintendo 3DS, var det en given uppgift att skapa skapandeverktyg för att göra dina egna Mario-spel till Switch. Tack och lov fortsatte det ursprungliga spelet ganska resan sedan dess första lansering och fick nya funktioner baserade på community feedback och vad du får som ett resultat är en nästan perfekt uppföljare.

Inspiration som strömmar från alla porer

Om du inte känner till det första spelet eller dess 3DS-port, är Super Mario Maker 2 i huvudsak tre spel i ett, och det har en otrolig kapacitet att helt tillfredsställa dig vad du vill komma ur det. Det främsta tilltalet är skapningsverktygen, som gör att alla Super Mario-spelelement är till hands att använda i byggandet av dina egna nivåer, som du sedan kan ladda upp och dela med andra spelare. Men tillsammans med detta finns det ett robust historieläge och alternativet att spela andras skapelser.

Tänk på det som drömmar. Om du vill skapa kan du göra det. Om du bara vill njuta av andras kreativa talanger, är det en möjlighet som aldrig kommer att stoppa. Även i denna tidiga pressbyggnad av det fullständiga spelet finns det redan hundratals nivåer som har skapats av så begåvade människor, som uppenbarligen förstår grunderna i en stor Super Mario-nivå mycket bättre än mig. I huvudsak får du ett fullfjädrat Super Mario-spel med kontinuerligt ökade nivåer, som både fungerar som inspiration för dina egna skapelser och något nytt att fortsätta interagera med. Heck, du kan till och med ladda ner de du verkligen gillar och lägga till dem i din egen spellista för att spela när och var du än vill.

Professionell inspiration

Om du vill komma ännu närmare Nintendo-utvecklarna och komma in i deras huvuden något, är det mer än värt att dyka in i spelets historieläge. Det finns 100 nivåer av professionellt förgjord godhet, genom vilken du behöver tjäna mynt för att bygga upp Mushroom Kingdom Castle. Ångra hunden gick tyvärr lite AWOL och förstörde allt hårt arbete efter att ha återuppbyggt den första gången. Hoppsan. Det finns en enorm betoning på att visa dig repen och ge inspiration till vad du kan skapa någon annanstans. Men i sitt hjärta är det också bara ett riktigt bra Super Mario-spel, med ett speciellt Luigi Assist-läge som låter dig ge dig själv power-ups, eller lägga till element som fler block för att göra en svår nivå något lättare.

Det fungerar som en magisk blandning av klassiskt och kreativt Mario-spel, och om du inte är för bekant med komplexiteten i Super Mario Makers kreativa läge är det ett bra ställe att börja. Även om komplexiteter förmodligen är fel ord, eftersom till och med någon så rostig / oerfaren som jag snabbt kan skapa något som åtminstone är funktionellt. Lägg till några block, några fiender och vem som helst kan göra en grundnivå på nolltid alls. Ju mer du menar om, desto mer plockade kommer dina kreativa körtlar att bli. Du kan skapa pussel, lägga till plattformsutmaningar och till och med sätta ett kursmål som inte låter spelare fullborda nivån om de inte har kryssat för ett visst krav, som att slå Bowser, eller samla alla 250 mynt i en nivå. För närvarande kan du bara sätta ett av dessa mål, men det är mycket att komma igång.

Till skillnad från det ursprungliga spelet, ger Super Mario Maker 2 dig alla tillgångar så snart du startar upp spelet, snarare än att behöva låsa upp dem, så om du bara vill skapa skapas du inte av sådan mekanik. Dessutom finns det nya element också, som sluttningar, sågar och luftvindar som driver Mario uppåt. Det mest spännande tillskottet för mig är dock vertikal rullning, med möjligheten att höja lava, vilket gör ganska snabba plattformsutmaningar.

Det finns också en ny konststil – som hämtar från Super Mario 3D World – och ja, det inkluderar kattdräkten. Men det gör att du uppskattar att Super Mario 3D World skiljer sig mycket från något av de 2D-alternativ som erbjuds. Du kan byta mellan valfritt av 2D-alternativen – Super Mario Bros., Super Mario World, Super Mario World 3 och New Super Mario Bros. U – men Super Mario 3D World spelar inte efter samma regler. Den har sin egen mekanik, och rörelser, som gör den oförenlig med någon av de andra spelstilarna. Det är förvirrande till att börja med, men om du känner till Super Mario-serien är det här vettigt.

Lite av en klämma

En sak som du dock hittar lite frustrerande är att UI är ganska trångt. Medan Wii U- och 3DS-versionerna skulle kunna sprida alla tillgångar över två skärmar, måste omkopplaren pressa alla olika menyer på bara en skärm. Det finns mycket att plocka, prod och generellt interagera med, från att dra och släppa nya element på en skärm, gömma bort mynt i frågeformatlådor, lägga till vingar i fiender, ändra storleken på en plattform eller helt enkelt få positionen för den Goomba precis rätt. Att göra det med det knubbiga prickverktyget som är ditt finger, i kombination med knapparna tillgängliga på Joy-Cons, tar lite att vänja sig vid. Men det är mycket mer intuitivt än att byta till Big Screen-läge för Super Mario Maker 2. Att inte kunna interagera med skärmen gör saker otroligt komplicerade och helt enkelt konstiga ibland, eftersom vissa saker du bara kan trycka länge på beröringen skärmen blir plötsligt en motintuitiv knappjuggle. Den är definitivt utformad som en pekskärmsupplevelse.

Där spelar Super Mario Maker 2 på den största skärmen verkligen lyser dock är lokalt samarbete. Inte bara kan du skapa en nivå i samarbete med en vän, spelet stöder nu fyra spelars multiplayer, där du och dina vänner tar kontroll över Mario, Luigi, padda och padda. Det är kaotiskt, galet kul, och spelare skapar redan fantastiska nivåer som verkligen drar nytta av kaoset, som raser med snuskiga dolda Bowser-slagsmål i slutet. Course World låter dig söka efter nivåer taggade med “multiplayer”, och jag kan se den här typen av multiplayerupplevelser på allvar förbättra tilltalandet av Super Mario Maker 2 för familjer.

Det enda problemet med detta är att medan multiplayer är tillgängligt online kan du inte slå dig ihop med dina vänner. Det är slumpmässigt. Du kan inte skapa en riktigt fantastisk multiplayer-nivå och sedan meddela dina kompisar att spela den med dig online, du måste vara fysiskt i rummet för att det ska hända. Jag är inte helt säker på hur Nintendo fortsätter hantera att göra multiplayer-lägen ganska så komplicerade, men det känns verkligen som en USP vid denna punkt.

Det negerar inte hur lysande Super Mario Maker 2 är. Det tar allt som gjorde originalet bra, men tar hänsyn till alla de år som spelaråterkoppling har gjort. Det är verkligen det kompletta paketet med att spela, skapa och upptäcka för ett spel som verkligen inte kommer att sluta leverera något nytt.

Super Mario Maker 2