Super Smash Bros. Ultimate Review: “Gör en 20-årig franchisekänsla helt ny”

Super Smash Bros. Ultimate tar karaktärer som vi har spelat i decennier och remasterar dem till ett robust, fantastiskt roligt paket

• Otroligt snäv mekanik för en kämpe med mer än 70 tecken
  • En fullständig överbelastning med fantastiskt enspelares innehåll
  • Den mest mängden polska ett Super Smash Bros.-spel har någonsin sett

• Mindre förändringar i presentationen känns på sin plats
  • Kan använda mer variation i innehållet

Under de senaste 20 åren har varje inträde i Super Smash Bros.-serien varit oerhört unikt. Från sina tidiga dagar på Nintendo 64 med bara 12 karaktärer till mer än 50 krigare på Wii U har varje franchise från Fire Emblem till Final Fantasy sammankopplat underbart medan individuella krigare behåller en imponerande djupnivå. Nu, med varje tidigare karaktär som återvände, skulle du tro att en del av nyheten med att Nintendos superstjärnor slog snot från varandra skulle slitna. Det är dock inte fallet, eftersom Super Smash Bros. Ultimate lyckas skapa en serie som startade 1999, med karaktärer och scener som vi har spelat tid in och ut i tiden, känns som något helt nytt.

Det är en särskilt imponerande prestation eftersom Nintendo inte har varit särskilt tuff under de senaste månaderna. Flera Nintendo-riktningar, tillkännagivanden, demonstrationsevenemang och läckor har visat det mesta av vad Ultimate har att erbjuda. Ändå har varje personlåsning lämnat mig fullständigt luddig. Super Smash Bros. Ultimate är så smidig att spänningen och mysteriet för nya karaktärer kvarstår trots att listan avslöjar för länge sedan gått.

Det stoppar inte bara där heller: kombinationen av Super Smash Bros. Ultimate’s otroligt snäva spel, djupa och meningsfulla berättelser och enorma mängder polska har skapat en pärla som inte kommer att göra dig besviken.

Snabbare än fyra

Det är svårt att prata om ett Super Smash Bros.-spel utan att jämföra det med sina förfäder. Även om det är något lika, varje spel före det, har Ultimate en annan hastighet, roster och övergripande känsla. Vissa föredrar den långsammare takten hos Super Smash Bros. 64 och Super Smash Bros Brawl, medan konkurrerande spelare fokuserar på de mycket snabbare Super Smash Bros. Melee och Wii U. Ultimate hittar ett fint hem mellan alla ovanstående.

Super Smash Bros. Ultimate Review: & quot; Gör en 20-årig franchisekänsla helt ny & quot;

Ultimate, som du kan se från dess utseende, liknar Super Smash Bros. Wii U mest. Tecken rör sig med samma hastighet, om än något snabbare med mer frihet att ändra riktning direkt. Den mest märkbara skillnaden är hur långt och ofta karaktärer slås tillbaka under en kamp. Vissa krigare, inklusive Robin, King K. Rool, Snake och andra, kan skicka fiender som flyger över kartan tidigt i kampen. Som ett resultat rör sig de flesta matcher i en spännande takt och slutar ganska tidigt. När det är kombinerat med galna föremål och karaktärsrörelser kan handlingen bli ganska obegriplig.

Spelet från minut till minut blir bara mer annorlunda än Wii U-versionen ju mer du spelar. Enskilda karaktärer har justerade rörelserätt och olika buffs och nerfs. Många förändringar, som att låta Samus ladda hennes strålebotten, känner sig små på egen hand. Ändå lägger tweaks på tweaks till något mycket mer betydelsefullt.

Det nämner inte ens de nya karaktärerna som omedelbart har hittat ett hem i franchiset. The Inkling Kids, Incineroar, King K. Rool, Simon och olika Echo Fighters känner sig alla som en del av franchisen i flera år. Detta är särskilt så för Inklings, vars rörelse, ljuddesign och animationer känns som om de dras direkt från Platoon. Deras återhämtning är ett superhopp, de använder en rulle för att krossa fiender i marken, och de är grepp är en mobster-esque splattershot i ansiktet. Lyckligtvis känns varje karaktär lika intryckt i crossoveren.

Vid första anblicken verkar de visuella bilderna nästan identiska med Wii U-posten, med Pac-Man och King Dedede som liknar deras utseende på den sista gen-konsolen. Denna kännedom blir strimlad när du ser bakgrunden och extra detaljerna i det klassiska Corneria eller den helt nya Moray Towers. De ser mycket mer imponerande ut än någon tidigare konsol kunde hantera.

Trots den första känslan av kännedom växer Super Smash Bros. Ultimate att känna sig som något helt eget. Du kan fortfarande hitta 8-Player Smash, ett klassiskt läge där du tar på dig kämpar och Master Hand, samt massor av anpassningsbara alternativ för flerspelarslag som sträcker sig från att göra karaktärer enorma till att starta en match i Sudden Death.

Anden av kross

World of Light, Ultimate’s nya singelspelarkampanj, är utan tvekan det största tillskottet till serien, vilket lägger till en twist på den traditionella kampspelkampanjen. Efter den korta filmfilmen som presenterades i en nylig Nintendo Direct, släpptes jag på en handritad karta efter att själarna till alla karaktärer utom Kirby togs. Hela målet är att resa runt kartan, som kombinerar områden efter olika spel, och rädda de andra hjältarna genom att slå dem meningslösa.

Läget erbjuder två oerhört unika mekaniker som är nya i serien. De första är Spirits, eller icke-spelbara karaktärer som bestämmer din statistik och unika attribut i striden. De kan variera från de igenkännliga ansiktena från Eevee och Revolver Ocelot till mer otydliga människor som Sebastian Tute från Wii Music. De är uppdelade i primära och sekundära roller, de primära bestämmer hur mycket basattack, försvar, hastighet osv. Du har medan sekundära ger styrkor som förmågan att motstå lavaskador. Under kampanjen kan du jämna upp Spirits för att öka din statistik när kampen blir svårare.

Strider för att låsa upp Spirits har vanligtvis speciella förhållanden och tillägg som delar likheter med Andens ursprungliga spel. Till exempel inkluderade processen för att låsa upp WarioWares Dr. Crygor att ta på sig den goda läkaren (spelad av Dr. Mario), hans skapelse R.O.B. och Wario själv. Det finns en hel del kreativa sätt som spelet använder objekt, scener, assistentpokaler och dess expansiva program för att skapa minnesvärda små strider.

Jag önskar dock att de kom med mer variation här. Det enda alternativet är att kämpa, det finns inga målmuskler, tävlingar i hemkörningen, eller något annat roligt tar på franchiseplattformarna. Den bristen på variation sträcker sig också till resten av spelet, eftersom det enda minispelet som finns är en kort plattformsession i det klassiska läget..

Skönhet och bråk

Super Smash Bros. är inte främling för polering och otroligt höga utvecklingsstandarder, men Ultimate tar tillgänglighet och showmanship till en ny nivå. Det har ett stort antal förändringar, stora och små, som binder sina funktioner tillsammans i ett glänsande paket. Efter 20 år har serien äntligen en turneringsfäste, anpassade regeluppsättningar, förmågan att ändra vilken nivå som helst till en plan eller Battlefield-esque ytor och ett antal andra användarvänliga alternativ. Dessa förändringar gör Ultimate så mycket lättare att komma in i – det gör att du till och med låser upp karaktärer i ett enda läge efter några timmars spel.

Utöver logistik- och anpassningsförbättringarna har Ultimate mycket mer stil än tidigare spel. Karaktärer röker som atlantisk lax när de lanseras från skärmen, kameror går till extrema näsborrfärgade närbilder när ett sista slag slås, och slicka karaktärskort med rök från sin egen droppe före varje match.

Några av dessa förändringar är en välkommen lättnad från Nintendos envishet medan andra känner för överdrivet. Medan mycket av förändringen i Ultimate pekar på att Nintendo vill ha mer intensiva slag-slag-slagsmål, känns en del av det falskt. De slutliga närbilden kommer ibland tidigt när kampen inte är över än och röken blir något överdriven. Det är ett litet problem som lätt kan förbises, men inte känns nästan lika naturligt som "Gå Samus! ‘ jubel som kom från Melee’s imaginära publik.

Det är nästan det ultimata paketet

Även ändå, med över 100 scener, flera kampanjer med World of Light och klassiska lägen, massor av samlarföremål och andra saker att dyka in skulle göra att 10-åringen skulle bli mig helt vild. Ingenting känns tacklat eller ofullständigt heller, eftersom varje nytt tillägg känns lika naturligt som Mario och Pikachu.

Mängden innehåll i Ultimate blåser de flesta andra krigare ur vattnet. Det faktum att varje match känns som en rättvis, om kaotisk, kamp är otroligt, särskilt med en lista över mer än 70 superstjärnakaraktärer. Även om en del av den polska inte slår helt och hållet och frånvaron av en mängd olika spelare är en besvikelse, är Ultimate en kämpe som jag kommer att spela i många år framöver.

Super Smash Bros. Ultimate