Tammy recension

Känd för båda bra filmbridesmaids) och medioker (Identitetstjuv) med sina brash, utan hållare-spärrade komiska varv, här får Melissa McCarthy sin tur bakom rattet. Första gången regissör och sedan länge make Ben Falcone är förståeligtvis angelägen om att visa att hon har mer än skrovliga rants och slapstick under motorhuven.

Så den här varma, men slutligen ojämna vägfilmen om en frustrerad snabbmatarbetare som slår på motorvägen med sin boozy mormor ser en bratty men misshandlad McCarthy som söker patos (hon är plockad, dumpad, hemlös och bedövar ett rådjur, allt under de första 10 minuter) samt pratfall.

Filmen utnyttjar McCarthys engagerande rädsla – hennes USP – men inte heller på hennes varumärkesförbättring (Tammys plundring är en virvelvind av slickade hamburgare och mogna förolämpningar: "Kyckling? Det är mestadels kuk och näbb"). Hennes svängande slapstick får också en utkörning, uppvisad i ett galet hamburgare-rån som charmar även hennes offer.

Problemet är att det nu finns en lista över bekanta Melissa Moves. Klutzy berusad fest? Fuskig sång? Skamlösa passerar? Komiskt våld? Den här filmen markerar alla dessa rutor upprepade gånger. Men vad som skiljer sigTammyfrånIdentitetsstöldGo-for-the-gag-metoden är dess överraskande mörka teman. Småstaden hopplöshet, episka dåliga dagar, äktenskapsbrott, alkoholism och piller missbruk alla bakom huvudet. Det är som omRamlar nerblev omarbetad som en sitcom.

Synd då att den smala riktningen och det episodiska manuset (samskrivet av McCarthy och Falcone) inte kan balansera denna djärva blandning av det glada och det melankoliska. Istället får vi shtick (jet-ski crashes, granny-sex) alternerande med sentimentalitet. Under tiden lämnas en stor, underutnyttd roll (inklusive Alison Janneys skrämmande mamma och Mark Duplass ‘förbluffade kärleksintresse) tomgång medan McCarthys mässingsenergi driver filmen.

Ändå är Susan Sarandons hårdryckande, kåta mormor en stenkall scenstealer, även i en grå nan-perm. Hennes slua, naturliga prestanda och McCarthys väsentliga sötma håller komedi relatabel, även närTammyDen svåra kombinationen av komedi och gripande hotar att slå den plattare än roadkill.