Team Sonic Racing recension: “Miles bakom andra kart racers”

• Unik lagmekanik som gör det roligt att samordna med andra spelare
  • Roliga anpassningsalternativ

• Stiv, svarsfri körning
  • Alltför komplicerade, glömska spår
  • Brist på meningsfullt innehåll
  • Tråkig historiapresentation

Det är otroligt att tänka på hur mycket av ett monopol Nintendo har ägt kart racinggenren. Mario Kart har varit den dominerande kraften inom kartracinggenren under de senaste 20 åren, vilket gör svampar synonyma med hastighetshöjningar. De flesta standarder som vi bedömer andra åkare kommer från Marios tid bakom ratten och få spel har kommit nära att matcha hans skicklighet.

Snabbfakta: Team Sonic Racing

Team Sonic Racing recension: & quot; Miles bakom andra kart racers & quot;

Sonic har vuxit inaktuellt

I grunden känner Team Sonic Racing inte så roligt som det kunde. Fordon gör blockerade svängar, drivning känns obetydlig och inte svarar, och de olika kartsna tar inte upp en ton hastighet. Oavsett vilka andra element som fungerar, gör bristen på kvalitetskörning allt som byggs ovanpå det smidigt.

Fokuset på teammekanik över individuell prestanda är den främsta återlösande kvaliteten här, du kan fortfarande förlora även om du slutar först och det gör samordning viktigare än allt annat. När jag pratade med spelproducenten Takashi Iizuka på E3 förra året betonade han att Team Sonic Racing var mer som Overwatch eller Splatoon än Mario Kart. Det är förmodligen designvalet som dömde Sonics senaste kart racer, lagmekanik placerades över den individuella tävlingsupplevelsen.

Lagelement inkluderar att använda dina lagkamrater öka spåret för att kasta dig själv framför förpackningen, överföra artiklar till dina partners när du inte behöver dem, och bygga upp en meter för att använda ett ultimata drag som är otroligt effektivt. De är alla spännande element som får ras att känna sig som koordinerade insatser snarare än en grym fri-för-alla.

Men efter att ha tagit några snurr runt banan visste jag att lagmekanikerna inte var särskilt djupa. Utanför att dela artiklar och öka, finns det inte mycket mer du kan göra för att arbeta som ett team. Inga tävlingsformationer, mångsidiga saker som gynnar att ha två lagkamrater nära varandra eller bonusar för att arbeta tillsammans på en högre nivå. Kombinerat den bristen på djup med den styva körningen och du har ett recept för en tråkig kart racer.

Det hjälper inte att spåren själva bara är ett överflöd av dåligt gjorda teman som är gipsade över varandra. Varje kurs känns färgglad på alla fel sätt med alltför mycket att titta på och ingenting som fångar ögat. Setbitarna som gjorde Sunshine Airport, Toad Harbor och Mount Wario unika i Mario Kart 8 saknas här.

Var är kaos-smaragderna?

Team Sonic Racings kampanj inkluderar sju kapitel av raser, såväl som andra typer av lägen som ringsamling, målsnedslag och eliminationsrundor, knutna samman av fruktansvärt tråkiga snitt som består av statisk karaktär. Om du vill hantera majoriteten av denna ensam är kampanjen ditt enda alternativ. Utanför tidstester, lokalt spel och online-multiplayer, det finns inte mycket annat du kan spela igenom när du börjar första gången.

Variationen i uppdragstyper var fin, men oförmågan att spela dem direkt förstörde mycket av min glädje. Standardtävlingarna med samma lag, särskilt eftersom du inte kan blanda och matcha medlemmar i varje trupp, blev föråldrade relativt snabbt. Jag ville ofta inte spela igenom grand prix i slutet av varje kapitel.

Ingenting kändes meningsfullt när jag slutade historien läge heller. Medan online- och lokala multiplayer-lägen gav mig mer utmanande motståndare, gör problemen med körmekaniken, nivån design och allt annat det svårt att investera mig själv i varje lopp.

Valutan i spelet (krediter och inte ringer av någon anledning) som du använder för att köpa bildelar, bonusblock och kosmetika gav mig inte tillräckligt incitament att fortsätta spela heller. Dessa låsningar, inklusive olika hjul, stötfångare och andra föremål för varje bil var en av de positiva inslagen i hela spelet. De olika hjulen, bilfärgerna och stilarna och olika andra delar fick min kart att känna sig unik. Sega sköt emellertid sig i foten genom att begränsa föremål till en karaktär snarare än att tillåta någon karaktär någon typ av kartdel&mdash, en missad möjlighet med tanke på det stora utbudet av kartdesign bland karaktärlistan.

Sista plats avsluta

Ingenting jag påpekar kommer att göra Team Sonic Racing till ett bättre spel, eftersom kärnan i körupplevelsen inte är där den behöver vara. Den ansluter sig till andra racers som Diddy Kong Racing, Crash Team Racing och till och med Garfield Kart för att försöka bygga av det som Nintendo har perfektionerat.

Sonic är i ett grovt utrymme med det senaste spelet, filmen och spin-off som inte lyckas uppfylla de låga förväntningarna. Team Sonic Racing kan vara en rolig upplevelse om det är kärnmekanik som justerades för att vara stramare, flytande och mycket mer arkad. Det finns bitar av polering än att skina igenom då och då, men hela spelet känns som om det skyndades genom utveckling.

Recenserad på PS4.

Team Sonic Racing